/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bødestørrelse?
Fra : Hunbjoernen
Vist : 2329 gange
100 point
Dato : 13-02-10 03:13

Efter endnu en aften på arbejde, på et værtshus, med endnu en omgang diskutioner med nogle der nok er lidt for unge til at være der, men de har "glemt" deres ID, vil jeg gerne vide om nogen ved hvor stor en bøde, både jeg som bartender, og værtshusejeren får, hvis der foregår udskænkning af alkohol til mindreårige, og det bliver opdaget.. Det er nok lidt nemmere at overbevise dem om at de ikke er velkomne, når man siger at de ikke giver drikkepenge nok til at jeg har råd til en bøde på xxxx kr.
På forhånd tak..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-02-10 04:26

i 2009 var der førstegang 2000 anden gang 5000- 3 gang 10000 for salg fra butikker(det kan dog godt være strammere regler og nu når det er udskængning)

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-10 08:59

Jeg kan ikke se en dato for følgende

Udskænkning til unge forbudt

Straffen for udskænkning af stærke drikke til unge under 18 år er i de senere år øget betydeligt. Mange politikredse har valgt at fordoble bøden til restauratøren. Typisk fra 2.000 kr. til 4.000 kr.

Men hvad værre er - indførelsen af registret "Næringsbasen", hvor alle restauratører siden 2005 skal være opført, registrerer nu også denne type af overtrædelser af restaurationsloven. Med tre registreringer - og det kan være forskellige overtrædelser - kan indberettede myndighed kræve restauratørens næringsbrev frakendt ved en domstolsafgørelse.

Med andre ord - at mange unge under 18 snyder sig til drikkevarer, kan nu betyde ubehageligt store bøder og "klip" i Næringsbasens kørekort. I yderste konsekvens kan det betyde mistet bevilling.

http://www.d-r-c.dk/site/337/default.aspx

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-02-10 09:25

hvis du er i tvivl om personens alder. bør du lade tvivlen komme dig selv til gode og nægte udskænkning. reglerne er blevet strammet rigtig meget de sidste år, og du mister din spiritusbevilling ved selv ganske små fejltrin.
og det er vel ikke det værd.

Kommentar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 14-02-10 00:53

Jamen de bliver også bedt om at gå hvis de ikke kan vise gyldig id, det er ikke det der er problemet (og spørgsmålet), men det er lidt nemmere hvis jeg kan sige at det vil koste mig xxxx kr, og ejer xxxxx kr, end som nu, hvor jeg bare kan sige vi får er "mega" bøde.. Så har de jo ikke rigtig noget at forholde sig til, for hvad er "mega". For nogen er 1000 kr jo rigtig meget, mens andre jo først synes 5000 er ved at snerpe lidt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 07:51

Helt ærligt, det skulle du ikke have behov for at fortælle de unge, de kender jo godt selv reglerne, og du skal ikke undskylde at du overholder dem

Har i ikke et skilt hvorpå der står - udskænkning for unge under 18 osv??

Ellers så print siden ud fra mit link, så kan de da læse, at du kan risikerer at miste dit job/bevilling

Godkendelse af svar
Fra : Hunbjoernen

Dato : 17-03-10 16:46

Tak for svaret Nordsted1.