/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvasker - 10 liter vand
Fra : ingelein
Vist : 736 gange
50 point
Dato : 12-02-10 21:52

Hej
Vi har fået en ny opvaskemaskine. Det er den 3. Miele opvasker vi har i løbet af 38 år. Så det er vist godt gået. Den første holdt i 25 år. Den sidste i 18 år.
I dag har jeg sammenlignet Data på de 2 sidste maskiner.
Gl. maskine vandforbrug = 20 liter, KWh = 1,6
Ny maskine vandforbrug = 10 liter, KWh = 0,9

Nu kan man jo godt begynde at spekulere lidt over, hvor godt opvasken bliver med 10 liter vand til 14 kuverter.
Men opvasken blev superfin.
Jeg spekulerer lidt over, hvordan den kan klare sig med så lidt vand???
Maskinen har nogle sensorer, som kan finde ud af, hvor snavset porcelænet er, men hvordan i alverden får den renset vandet så godt at den kan klare sig med den lille slat?

De sidste par dage har vi vasket op med håndkraft, og jeg vil tro at vandforbruget har ligget på 30 liter til en dagsopvask.

Min veninde har grint af os - opvaskemaskine til 14 personer til en 2 personers husholdning. Hidtil har vi kunnet fylde en opvasker hver dag. Men der kommer også både gryder og pander i den.

Mit spørgsmål: Hvordan kan den klare en ren opvask med så lidt vand??
(Miele 1225 SCU)
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-02-10 21:55

Hej
Hvis nogen begynder at regne, så var opvaskeren i huset da vi overtog den, så vi har haft den i 20 år og den næste i 18 år.
Sådan bare lige for en ordens skyld.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-10 22:01

Det er simpelthen fordi vaskepulveret til opvaskemaskinen er blevet bedre og bedre år for år. Ligesom vaskemaskiner, vi behøver jo ikke at vaske på 95° mere, vaskepulveret klarer det på 60°

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-10 22:17

Tak for regnestykket, ingelein, jeg var starks nået til 43 år og undret mig.

Jeg skal ikke kunne sige hvordan en opper klarer sig med så lidt vand, det er ikke meget mere end jeg skal bruge bare for at få det varme vand frem til køkkenet, men min 4-5 år gamle Miele bruger ca 12 l og 1 kW, vasker glimrende, og bare alle ens gryder og pander kan tåle opper, kan to mennesker godt fylde den dagligt.

Eneste ulempe er at opperen er ret følsom for snask, hvis der er for meget fint snask på tallerkner/gryder, fx rester af gule ærter stopper filteret til, og maskinen stopper. Så skal filteret renses, maskínen startes forfra, men det er stadig langt bedre end at vaske op i hånden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-02-10 22:17

Hej granner01
Den køber jeg desværre ikke, for vi har fået oplyst at der bliver overdoseret når man bruger 1 hel opvasketablet. Vi skal nøjes med ½, hvis vi bruger tabletter. Neophos pulveret har ikke forandret sig i de 20 år vi har brugt det, så du får mig ikke til at tro på at vaskepulveret æder skidtet. Jeg tror nærmere på at det er noget med filtreringen eller andet teknisk.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-10 22:28

Det er klart at i skal bruge ½ tabs, for det er så effektivt at en hel ikke er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-02-10 00:42
Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-10 03:05

Hej ingelein

[U]Mht. mindre vandforbrug på nyere opvaskemaskiner.. ( Det er vel det spørgsmålet går på? )[/U]

Hvis du tænker tilbage til din gamle opvaskemaskine med det forholdsvis store vandforbrug, vil du finde at denne model havde det man betegner som "synligt varmelegeme" - dvs. at du kunne se varmelegemet inde i maskinens bund..

For at vandet kunne bliver opvarmet tilstrækkeligt - og jævnt - var det nødvendig med en vis mænde ( liter ) vand i maskinen..

På Nyere modeller ( Det være sig Miele og de fleste andre mærker ) vil du ikke kunne finde dette "synlige" varmelegeme i maskinens bund.

Varmelegemet der anvendes i maskinerne nu til dags er af "gennemstrømnings" typen, og er placeret i et rør med varmelegemet viklet rundt omkring.. - nede i maskinens nederste bund, sammen med pumper etc.

Dvs. at alt vandet i maskinen nu ledes igennem dette varmelegeme af spulepumpen - og derfor tvinges til at blive påført energi/varme.

Dette gør at mængden af vand i maskinen kan reduceres så væsentligt som det egentligt er tilfældet, og at maskinerne derfor ogser har et markant lavere energiforbrug.

Dette burde være svaret på det egentlige spørgsmål..

[U]Mht. vaskepulver/tabletter..[/U]

Der skal ikke den helt store eksamen til at udregne hvor mange vask man kan få ud af en kasse/pose med tabletter i forhold til prisen - kontra hvis man anvender traditionelot vaskepulver..

Tabletter er en smart måde fra producenternes side til at få forbrugeret til at udføre den handling som alle producenter/sælgere af en vare er helt vild med.. - nemlig at forbruge/købe mere..

Længere en den egentlig heller ikke..

Håber ovenstående giver lidt lys over feltet..

..En god aften til jer alle !

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-10 08:47

Jeg kounne da godt tænke mig, at der var en kraftigere og mere moderne pumpe, eller anden udformnig af vaskedyser, så strålen er hårdere, eller koncentreret på en anden måde.
Ja, hvorfor ikke, der forskes hele tiden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-02-10 09:13

Hej stilkene
Tak for svaret - ja det er sikkert også tilfældet sammen med alle de ting, som Ole Futtrup Brink har skrevet.
Mange hilsner
Ingelein - som har fået en utrolig støjsvag opvaskemaskine (44 dB)

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 13-02-10 09:15

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.
Det er jo lige den slags ting man glemmer at spørge om når man køber.
Der er sikkert også noget om at filtret er finere.
Mange venlige hilsner og god weekend
Ingelein