/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Ansvarlighed fra venstre
Fra : PeterTheisen
Vist : 397 gange
10 point
Dato : 12-02-10 17:23

Skattestoppet har siden 2002 kostet statskassen 44 mia. kr. De ufinansierede skattelettelser, som regeringen gennemførte i 2007, har kostet 20 mia. kr.

Skattelettelserne og frigivelsen af SP-opsparingen skulle have sat 'gang i hjulene'. Det skete ikke. Arbejdsløsheden stiger fortsat, og de store offentlige besparelser vil blot udskyde opsvinget.

Jeg mener, at man burde ophæve skattestoppet, tilbagerulle de ufinansierede skattelettelser og droppe pensionsfradraget.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-10 17:34

Igen helt enig+at man burde ophæve de nye "skattelettelser" men beholde de nye afgifter, og andre stigninger, der skulle finansiere "lettelserne"

Det ville give op mod 60 milliarder ekstra i skatteindtægt, rigeligt til at igangsætte store infrastruktur- og energiprojekter, som ville gavne beskæftigelsen, og samtidig sørge for at vi var på rette kurs i forhold til EUs konvergenskrav

http://www.skm.dk/tal_statistik/provenuoversigter/7738.html

Men intet parti ville vove at lægge ryg til at bøffe danskerne 1000 kr ekstra om måneden, så det er ren utopi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 17:41

Citat
burde ophæve de nye "skattelettelser" men beholde de nye afgifter

Citat
Det ville give op mod 60 milliarder ekstra i skatteindtægt, rigeligt til at igangsætte store infrastruktur- og energiprojekter, som ville gavne beskæftigelsen

Og hvordan vil det så gå for pensionister og arbejdsløse, der kun bliver flået på denne måde,

Skattelettelser og afgifter opvejer ikke hinanden, og ikke alle arbejdsløse kommer i arbejde af den grund

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 12-02-10 17:52

Man kunne sagtens lave bedre kompensationsordninger for de dårligt stillede, i form af et højere afgiftsfradrag end de 1300 kr/år alle får. De dårligt stillede bliver jo ikke ramt af de fleste af stramningerne, de indbetaler sjældent over 100000 om året på pensionsordningen, har ikke store rentefradrag osv., så det er ikke 12000 ekstra de skal have tilbage.

Men det er da helt absurd, at man giver skattelettelser (delvist ufinansierede, og langt mest til de rigeste) på 30 milliarder kr årligt i en krisetid, og nu skal ud og spare 9 milliarder årligt bagefter (som vi sikkert alle skal bidrage til), og samtidig hævder man ikke kan gøre andet, på grund af det hellige almindelige skattestop (som VKO i øvrigt har brudt flere gange, bl.a. i forbindelse med den seneste skattereform).

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-02-10 17:55

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 12-02-10 17:58
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 17:59

Citat
Man kunne sagtens lave bedre kompensationsordninger for de dårligt stillede

Men det gør de jo ikke.........og se dig omkring, der bor altså stadig mange pensionister i eget hus, de kan ikke spise murstenene, men de kan selvfølgelig sælge, men er det fair

De fik ikke ret meget ud af skattelettelserne, hvis de overhovedet fik noget, de får til gengæld regningen på stramningerne

I stedet for at give skattelettelser, så skulle de have sænket momsen ,så havde alle fået noget ud af det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-10 18:19

Selv tak, PeterTheisen

Nordsted1 "Men det gør de jo ikke.........og se dig omkring, der bor altså stadig mange pensionister i eget hus, de kan ikke spise murstenene, men de kan selvfølgelig sælge, men er det fair"

jeg er enig i, at det gør VKO ikke, men det kunne bestemt være en mulighed at forøge fradraget for de nye afgifter for de lavtlønnede, hvis det var det de ville.

Men i og med at de lavtlønnede ikke har fået meget ud af "lettelserne" og alligevel skal betale højere afgifter vil mange pensionister mv sikkert blive ramt af skattereformen som den er, 1300 kr i fradrag forslår ikke meget hvis man skal varme et hus op, og have lidt lys tændt.

De 1300 bliver sikkert spist op af forhøjelserne på "mimrekortet" de næste år

Det hele skal jo også holdes op imod besparelserne på 9 milliarder/år, hvem og hvordan vil de ramme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 18:23

Smukt vagnr, du skriver lige det jeg ville "sige"

Jamen det vil da ramme dem det plejer.. omvendt Robin Hood