/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
frugtsalat
Fra : bublebee
Vist : 1724 gange
100 point
Dato : 12-02-10 12:15

Nogen der har en rigtig god opskrift på frugtsalat.
Får gæster på mandag og ville gerne lave sådan en til dessert.
Sådan en god fed en med noget flødeskum osv i ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-02-10 12:22

Hej med dig.
Denne bruger jeg gang på gang.
Den er med råcreme men du kan da saktens bruge flødeskum i stedet for .

Frugtsalat.
skræl af ½ citron
1 dl vand
3 spsk sukker
1 hel kanel
3 hele kardemomme
2 dl sød hvidvin
2 dl udstenede halve blå vindruer
2 skrællede søde pærer i både (ca. 300 g)
Råcreme

2½ spsk pasteuriseret æggeblomme
1 spsk sukker
1½ dl Karolines Køkken piskefløde

Skræl citronen med en kartoffelskræller. Bland vand sammen med sukker, kanel, kardemomme og citronskal i en gryde og giv det et opkog. Si lagen og tilsæt hvidvin. Lad lagen køle af og hæld den over en blanding af vindruer og pærebåde. Lad salaten trække tildækket og koldt i ca. 3 timer. Tilbered råcremen lige inden serveringen. Riv event. mørk chokolade i cremen også.

Råcreme: Pisk æggeblommer og sukker til en luftig "æggesnaps". Pisk fløden stiv og vend den i "æggesnapsen".

Anret frugtsalaten i portionsglas og server råcremen i en skål ved siden af.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 12-02-10 12:25

Vindruer, æbler, pærer ferskner, ananas, alt skæres i små stykker, (og hvis du eller får lyst til flere/andre frugter)

Blandes i flødeskum med store klumper mørk chokolade og valdnødder

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-02-10 12:26

skal der vanilie i flødeskummet ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-02-10 12:31

Citat
skal der vanilie i flødeskummet ?

Hvis du bruger Nordsteds opskrift, så er det en smagssag.

Jeg bruger selv det samme som Nordsted og kommer ikke vanilie i, for jeg synes det er mere frisk uden.

til gengæld kan man jo servere noget skære/bradepande kage ved siden af, så kan folk jo selv regulere hvor sødt det skal være- eller eks. småkager som havregrynskager.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 12:37

Smuller har svaret for mig nej jeg har ikke vanille i

Hov jeg glemte at jeg også skærer stykker af banan i... i det hele taget smut du hen og se hvad du kan finde hos grønthandleren

Du kan også bruge dåse ananas/ferskner, hvis du synes det er nemmere

Jeg serverer ikke noget ved siden af-------der skal da være en stor portion frugtsalat-----Det var ikke den søde tand jeg fik lavet hos tandlægen, den har jeg endnu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 12:40

Hov Piaskov, du glemte kildehenvisning, så den kommer liiige her

http://www.arla.dk/Karolines-Kokken/Opskrifter/Frugtsalat-med-racreme/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-02-10 12:59

Citat
Hov Piaskov, du glemte kildehenvisning,

Ja men det er vel ikke nødvendigt når jeg skeiver at det er den jeg ALTID bruger.
Den er afprøvet MANGE gange herhjemme

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-10 13:07

Jow man skal altid skrive kildehenvisning, når det er taget fra en hjemmeside, også selv om du har prøvet opskriften flere gange

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-02-10 13:53

I respekt for loven om ophavsret og copyright, så har nordsted ret !! Jvf.: http://www.kandu.dk/Spg142595.aspx

Men den lyder ualmindelig fræk, sød og usund pia Uhmmm - ville dog putte flere forskellige frugter i

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-02-10 14:31

AMERIKANSK FRUGTSALAT ER VIRKELIG FRISK OG LÆKKER

http://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1467

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-02-10 14:37

Ja sikkert, men amerikanerne kan godt finde ud af at skrive med alm bogstaver, og behøver ikke ALTID at "råbe"!!!!!! Eres un estúpido

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-02-10 14:41

Min hjemmelavede frugtsalat

Du pisker 1 liter piskefløde ikke helt stift og derefter hakker du 250 g mørk Maraboo (stav selv) og blander det i.

I det kommes der:

8 æbler
4 appelsiner
6 bananer og en
klase stenfrie druer.

Æbler skrældes og skæres i mindre stykker, appelsiner lige så, bananer skæres i skiver og vindruer deles.

Den er absolut hjemmelavet og er ikke hentet på internettet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-02-10 16:11

Citat
Men den lyder ualmindelig fræk, sød og usund pia Uhmmm - ville dog putte flere forskellige frugter i

Den er bare SÅ lækker er den .
Mere frugt..........ja det bestemmer man jo selv naturligvis efter smag.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-02-10 19:48

Hvis man er til den lidt mere søde frugtsalat, er følgende opskrift også god - og hjemme komponeret!

1 dåse ferskener
1 dåse ananas i tern
1 dåse mandariner
2 bananer
100g mørk chokolade 70%
1/2 l piskefløde
100g hakkede hasselnødder

Lad ferskener, ananas og mandariner dryppe godt af, da frugtsalaten ellers kan blive tynd.

Skær ferskener og banan i mundrette stykker. Hak chokoladen groft.
Pisk fløden næsten stiv - alt efter smag og behag!

Bland frugt, chokolade og nødder i. Husk at gemme lidt mandariner og chokolade til pynt.

Man kan med fordel tilberede ingredienserne tidligere på dagen - dog ikke banan, og så piske fløden og komme ingredienserne i, lige før gæsterne skal have frugtsalaten. Da er man sikker på at al saften er dryppet af frugten.

Der kan med fordel serveres en god vanilleis til.

Den lage der er blevet tilovers fra frugterne, kan bruges til en velkomst drink. Man kan komme lidt tør hvidvin i og lidt danskvand, så punchen ikke er så "tyk". Der kan også tilsættes lidt frugt i punchen - hvis man ønsker det.

malmin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-10 00:32

De eneste frugter du kan få i god kvalitet på denne årstid er appelsiner, æbler og bananer. Druerne duer ikke. Fersken, ananas og pærer kan bruges syltet fra dåse.

Flødeskum er ikke nær så godt som råcreme. Du tager sikkert fejl hvis du mener du har fået det med flødeskum. De kan jo minde lidt om hinanden.
Råcreme er æggesnaps (røræg) blandet med flødeskum.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-10 00:35

Transor

Citat
Flødeskum er ikke nær så godt som råcreme. Du tager sikkert fejl hvis du mener du har fået det med flødeskum. De kan jo minde lidt om hinanden.

Hvis du gjorde dig den ulejlighed at læse tråden igennem, inden du skrev, så vil du opdage at næsten alle opskrifter i dette spørgsmål er ens, og at der bliver nævnt FLØDESKUM

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-02-10 01:34

Citat
De eneste frugter du kan få i god kvalitet på denne årstid er appelsiner, æbler og bananer. Druerne duer ikke
Godt og gennemført vrøvl Har eksempelvis i går spist både sydafrikanske blå og argentinske grønne druer i prima kvalitet

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-02-10 09:02

Frugter i masse vis af alle slags efter smag.... Flødeskum med vanilie og store chokolade stykker.... Alt blandes og der drysses spåner på toppen... Det er guf for en sulten mand

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 08-03-10 12:35

Tak for svaret Nordsted1. det var guuuf :)
Puttede lidt frisk vanailie i også Mums :)