/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udluftning af etageadskillelse
Fra : myg
Vist : 2432 gange
100 point
Dato : 12-02-10 11:19

Hvem kan hjælpe mig med et link el. lign. til en autoriseret beskrivelse af hvordan man korrekt udfører en etageadskillelse i et 1 1/2 plans hus med udnyttet overetage.
Jeg er meget i tvivl om udluftnings problematikken (bjælkelag m. strøer).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-02-10 16:52
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-02-10 18:46

du må lige fortælle, om det er et nyt hus eller et gammelt hus.
tømreren

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-02-10 19:51

Jeg har sådan set 2 problematikker:

1.
I huset som er fra 79 og isoleret efter de nye regler dengang er der et bjælkelag med 2 strøer mellem hvert spær.
Gulvet oppe er massiv fyr og så er der 150 mm rockwool, herunder dampspærre (alukraft) og 19 mm loftrustik i underetagen. Udluftningen har forb. til skunken/udhæng i hver side med en gasbetonblok som "vindspærre" (det er indermuren, der er en blok højere).

Hvor/hvordan skal udluftningen af bjælkelaget være for at det er korrekt?

2.
I garage skal taget (built up - pap) isoleres og der er kun adgang til udhæng i den ene side. Er det så nok at have 30-40mm luft under tagkrydsfineren inden rockwoolen er bundet op mellem spærene. Der kan ikke blive gennemtræk, og der er sat vindpap på rockwoolen ca. d. første meter ud mod udhænget men altså fri passage for luft henover.

På det link piaskov sendte er det fortrinsvis skrå flader og skunkvægge, der er behandlet. På nogle af ill. anes der en opbygning, men intet konkret.

Jeg hungrer efter fakta

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-02-10 20:22

hvis du har udnyttet tagetagen, må der ikke være dampspærre i etageadskillelsen. den skal sidde oppe under spærene og føres helt ud til ydermuren. det kræver en del arbejde med tape rundt om skunkstolper o.l.
isoleringen i etageadskillelsen må gerne fylde hele hulrummet ud.
men hvis ikke du har udnyttet tagetagen, skal du have dampspærren under loftet i stueetagen og du kan sagtens fylde hulrummet op.
i garagen skal du have gennemtræk over isoleringen. der fåes små ventilationshætter til at montere i hvert spærfag i den side hvor der er lukket tæt.
de skal fastgøres med tagpap for at blive helt tætte.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-02-10 00:15

trimare46 kan du linke til tegninger af det ?????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-10 00:44

Dampspærren i etageadskillelsen er ligegyldig. Den må gerne være der, men gør ingen nytte, når der er opvarmet beboelse både over og under . Hulrummet skal heller ikke udluftet men lukkes og isoleres effektivt mod ydervægge, også fugtmæssigt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-02-10 11:20

trimare -> vil det sige, at der skal bores hulle gennem spærene, så der er luftpassage på tværs af spærlaget i den lukkede side ?