/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El afbrydelses-alarm
Fra : lham
Vist : 4355 gange
100 point
Dato : 11-02-10 18:36

Hvis HFI relæ falder ud ( tordenvejr, andet ) i fritidshus , tænder fyr /fryser osv jo ikke automatisk igen når nettet vender tilbage
Ønskes feks bliinkende lysdiode alarm der ved spændingsudfald blinker til batteriet er fladt -tænkes anbragt i vinduet så nabo der "kigger efter" huset kan tage aktion .

Har søgt en del men kun fundet meget dyre prof løsninger.Har også kigget på elektronik byggesæt .

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-10 18:38

Nyeste K-fjernstyring som leveres fra bla Kinnan.dk sender dig en SMS ved spændingsbortfald.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-02-10 18:56

Mange af de alarmer man kan købe til huset med indgygget GSM telefon som sender besked eller ringer op hvis alarmen går, kan udbygges for meget få kroner så den også sender alarm hvis der opstår strømafbrydelse. Alarmsystemerne koster ca. 2000 kr. og en sensor til strømafbrydelse koster nok ca. 200 kr. ekstra.

Du kan tit finde systemerne brugt på den blå avis meget billigt, og de er også jævnligt på tilbud hvor jeg har set dem helt ned til 1200 kr. - og så får du ved samme lejlighed en komplet alarm med sensorer og dørkontakter o.s.v. til dit hjem.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 11-02-10 19:02

Et relæ, 220v eller lavvolt (så skal du bruge en trafo) der holder relæet. Når 220 v så forsvinder skifter relæets kontakter. på de kontakter der så slutter sætter du et batt en modstand og en blink diode i serie.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-02-10 19:04

prøv lige at giv mig det præsise link til netudfaldsalarmen.

Priser på 1400 og op er alt for meget-og det skal være et bilbatteri for at holde alarmen kørende mens der udfald.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-02-10 19:16

Kim
God ide -det diagram tegnede jeg for et par dage siden , men jeg tænkte der fandtes noget smart billigt kina grej, så jeg slap for at"skrue det hele sammen " så det er lovligt i forhold til husforsikring ved brand.
Jeg forestillede mig at bruge et extra sæt kontakter på relæet i serie med relæspolens forsynnig og så et "ringetryk" over disse kontakter til at klargøre alarmen efter udfald-så vil selv en kortvarig afbrydelse der ikke slår HFI fra kunne registreres

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-02-10 19:34

Der er indbygget batteri i alarmen der holder den kørende i 24 timer uden strøm, så der skal ikke bruges bilbatterier for at holde den igang.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 11-02-10 19:34

Jeg ved ikke om det findes færdigt i en box, og om den så er d-mærket er jeg ikke sikker på.

måske er der noget byggesæt på http://www.elextra.dk/

Kim

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 11-02-10 19:53

Sæt et lysstofrør op, tænd det, og fjern glimttænderen efterfølgende. Hvis strømmen har været afbrudt tænder lyset ikke igen af sig selv.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-10 20:08

Hvis naboen holder øje med huset, kan du godt bruge anvisningen fra Kim.

Du skal bruge:

1. Nettransformator
2. Lavvoltsrelæ med 2 skiftekontakter som kan trækkes af nettransformatoren
3. 12 v lampe
4. Akkumulator
5. Trykknap (svagstrøm)

Relæet holder sig selv over den ene skiftekontakt
Relæet trækker ikke igen når strømmen kommer tilbage
12 V lampen holder sig tændt på den anden skiftekontakt
Indtil relæet igen aktiveres med en trykknap

Du må lovligt lave alt selv, da du arbejder efter nettransformatoren.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 11-02-10 20:21

Glemte lige at relæet skulle holde sig selv.

Eyvind har den rigtige fremgangs måde.

Sorry

Kim

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-10 20:48

Ikke Kim -jeg tænkte bare videre på din ide.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-10 06:32

1 det er tilladt at opsætte en fryser uden om hpfi-relæet i følge sb
2. ville jeg mene at fyret også kan gå under denne regl

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-10 06:40

(et skifte relæ 230v spole med 1 stk no og 1 stk nc kontaktsæt) et stk diodelampe (cykel lygte) nc kontakt sættet sætte ind i stedenfor afb på cykellygten
når strømmem går tænder lygten

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-02-10 08:55

Glem alt det med telfopkald-der er ingen fastnetlinie i fritidshuset.

Flach 77
ikke dårlig tænkt-men alarm vil jo så udløse slukket lysstofrør- 99 % af tiden( også når vi er deroppe ) vil røret være tændt-det der for dyrt og grimt

rotw
bør undersøges nærmere, men jeg tror det vil blive alt for dyrt at få en elektriker til lave nødvendig kabelføring.Vi har fjernvarme-men så må det jo bare være styring og pumper der skal forsynes udenom HFI-en samt køleskab og fryser

Kim
elextra har ikke sådant et produkt.

Eyvind
Jeg havde tænkt trafo inde i kassen, men bliver løsningen "egenproduktion " må jeg lige i rodekassen og finde en passende 220 v til ca 12 v dc adaptor så er d-mærke kravet jo opfyldt.

Jeg lader spørsmålet stå åbent et stykke tid da et sådant produkt må kunne købes for 1½ hund

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-02-10 15:12

Har du før haft problemer med dit HFI-relæ Iham?
Hvis du skifter til HPFI-relæ, så er det ikke så følsomt over for tordenvejr.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-02-10 16:29

grow

problemer 2gg -heldigvis med beboet hus
1 gg defekt varmelegeme vaskemask
1 gg lynnedslag meget meget tæt på huset.

har du evt links til noget litteratur om forskel på HFI og HPFI opførsel i tordenvejr

Rotw

Det der med at køre " udenom " HFI -relæ " kommer ikke til at du da der i en tilbygning kun er elvarme som skal klare frostfrit så der bliver nærmest ikke noget der kommer til at køre "beskyttet".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-02-10 16:53

Set her:
http://www.sik.dk/Forbrugere/Installationer/Spoergsmaal-og-svar

Citat
Hvad betyder HFI og HPFI?

HFI betyder Højfølsom Fejlstrøms afbryder, I står for strøm
HPFI betyder Højfølsom Pulserende Fejlstrøms afbryder, I står for strøm
Top
Hvad er forskellen på en HFI- og en HPFI-afbryder?
HFI-afbryderen er en ældre type fejlstrømafbryder.
Det har siden 1. juli 1991 kun været lovligt at installere HPFI-afbrydere i boliger.
HPFI-afbryderen er til forskel fra HFI-afbryderen i stand til at afbryde strømmen, hvis der er en fejl i et apparat med indbygget elektronik, fx computer, vaskemaskine eller mikrobølgeovn.
HPFI-afbrydere er mere modstandsdygtig overfor de såkaldte transienter, som kan være forårsaget af tordenvejr. Derfor er der mindre risikoen for uønskede udkoblinger i en installation med HPFI-afbryder, og risikoen for at komme hjem fra ferie til en fryser, der er slukket pga. tordenvejr, er minimeret.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-02-10 17:05

Du kan læse lidt mere om forskellen mellem HFI og HPFI-relæ på dette link:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/komponenter/hpfi.php#forskel_hfi_hpfi

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-02-10 18:15

grow

i dit link står der følgende

"Et HPFI-relæ kan yderligere håndtere fejlstrømme af typen pulserende jævnstrømme. Dvs, at relæet også kobler ud ved denne type fejlstrømme, mens HFI-relæet ikke gør."

Dette kan jeg kun forstå som HPFI oså kobler ud ved pulserende jævnstømme hvilket induktionsspændinder fra lyn vel kan betragtes som -altså mere transientfølsomt ????

Kommentar
Fra : grow

Dato : 12-02-10 18:53

Umiddelbart kan jeg godt forstå din tankegang, men læs lige hvad Eving har vist i sit citat.
Det er mere et spørgsmål om relæets strømstødsfølsomhed, mærket med et lyn.
Det står også i linket fra mig. Prøv lige at se om dit "gamle" relæ har lynmærket.
Det er "kun" tordenvejr der er i mine tanker. Hvis du har problemer med din "maskinpark" er det nok bedst at få fejlen udbedret da både HFI og HPFI selvfølgelig helst skal slå fra ved fejl på disse.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-02-10 20:43

Citat
Glem alt det med telfopkald-der er ingen fastnetlinie i fritidshuset.

Flach 77
ikke dårlig tænkt-men alarm vil jo så udløse slukket lysstofrør- 99 % af tiden( også når vi er deroppe ) vil røret være tændt-det der for dyrt og grimt

En GSM alarm opererer med mobil nettet, og kræver derfor ingen fastnet - der er indbygget mobiltelefon i alarmen. Det eneste man skal bruge er et taletidskort og så kører det hele.

Min tanke med lysstofrøret var at man tændte det inden man tog derfra og fjernede glimttænderen efterfølgende. Så kan i jo bare slukke det når i er der, og tænde det igen når i tager afsted. Målt op i forhold til batterier og evt. ladere og diverse elektronik komponenter der skal bruges til at lave en lampe der tænder ved strømafbrydelse, kan man have et lysstofrør tændt RIGTIGT længe for de samme penge. Det er jo et rimeligt begrænset strømforbrug sådan et har.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-02-10 20:48

Alternativt kan du jo sætte et lysamatur op et sted i huset som du tænder inden i tager afsted udenglimttænderen i, og monterer den efter du har tændt strømmen - hvis der så bliver strømafbrydelse vil det tænde lysstofrøret når strømmen vender tilbage. Denne metode virker bare ikke hvis strømafbrydelsen er permanent.

På den anden måde jeg foreslog vil din nabo vide at hvis lyset er gået ud, så har der været strømafbrydelse da amaturet ikke vil tænde igen når strøm evt. vender tilbage, hvis glimttænderen er løsnet.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 15-02-10 08:24

Tak for svaret Eyvind. og øvrige "indlæggere"
Jeg går igang med loddekolben inspireret af Eyvind til brug af extern "købe" adaptor som gør kunstruktionen "forsikringslovlig"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 09:51

- Har du fod på diagrammet.