/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fiberdug og ærtesten
Fra : fa.dk
Vist : 1665 gange
20 point
Dato : 27-04-03 22:53

Jeg har nået en alder, hvor jeg er begyndt at tænke på at indrette mere af haven, så den ikke kræver det store arbejde.
I forhaven har jeg nogle afgrænsede gange, hvor der ligger ærtesten. De trænger til flere sten. Jeg har overvejet at lægge fiberdug nederst; så jeg helt slipper for at luge. Kan man bare fylde sten på fiberdugen? Kan den holde til det?
Mvh.
Frank

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 30 point
Dato : 27-04-03 23:07

tror du skal lægge et lag stabilgrus ovenpå dugen og dernæst ærtestenene.. jorden under dugen arbejkder jo alt efter vind og vejr...
Men det er en god ide og vil spare dig for en masse arbejde..også en god ide under terassesten mv.
God arbejdslyst!

Du får lige et link på fibertex (fiberdug)
KOPI fra nedenståendelink:
Fibertex geotextiler anvendes bl.a. til vejbygning, byggeri, terrænanlæg, filter- og drænsystemer, vandbygning, affaldsdepoter, bassiner og ukrudtsbekæmpelse.

For mere information henvises til vores generelle brochure [Bygge & Anlægsarbejder med Fibertex Geotextiler]

Produktinformation:

Fibertex Geotextiler produceres som ”non wovens” og fremstilles primært af polypropylen-fibre, der nåles sammen til stærke, fleksible textiler med stor forlængelsesevne.

Nålingen sikrer, at textilerne ikke delaminerer, når vand og luft uhindret passerer igennem dugen. Dugens egenskaber er ens i våd og tør tilstand og materialet nedbrydes ikke af råd og svamp. Fibertex geotextiler er modstandsdygtige overfor de fleste syrer og alkalier.

Fibertex geotextiler er et giftfrit materiale, der ikke indeholder kemikalier eller bindemidler.

Fibertex geotextiler fås i flere typer, der - afhængig af anvendelsen - kan variere i vægt, tykkelse og overflade.

For mere information henvises til vores generelle brochure [Bygge- og anlægsarbejder med Fibertex Geotextiler] samt [Produktoversigt] for yderligere specifikationer.

Fibertex geotextiler anvendes bl.a. til vejbygning, byggeri, terrænanlæg, filter- og drænsystemer, vandbygning, affaldsdepoter, bassiner og ukrudtsbekæmpelse.

For mere information henvises til vores generelle brochure [Bygge & Anlægsarbejder med Fibertex Geotextiler]

Produktinformation:

Fibertex Geotextiler produceres som ”non wovens” og fremstilles primært af polypropylen-fibre, der nåles sammen til stærke, fleksible textiler med stor forlængelsesevne.

Nålingen sikrer, at textilerne ikke delaminerer, når vand og luft uhindret passerer igennem dugen. Dugens egenskaber er ens i våd og tør tilstand og materialet nedbrydes ikke af råd og svamp. Fibertex geotextiler er modstandsdygtige overfor de fleste syrer og alkalier.

Fibertex geotextiler er et giftfrit materiale, der ikke indeholder kemikalier eller bindemidler.

Fibertex geotextiler fås i flere typer, der - afhængig af anvendelsen - kan variere i vægt, tykkelse og overflade.

For mere information henvises til vores generelle brochure [Bygge- og anlægsarbejder med Fibertex Geotextiler] samt [Produktoversigt] for yderligere specifikationer.

http://www.byggros.dk/_Produkter/PP_Fibertex.htm

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 28-04-03 07:25

Tak for svaret skingur.
Jeg havde også selv overvejet stabilgrus inden stenene, men når der bliver gået på stenene arbejder de sig ned gennem gruset og når fiberdugen, hvis man ikke lægger enorme lag af begge dele. Men nu har du givet mig en adresse, så jeg kan spørge.
Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : Maigaard

Dato : 28-04-03 13:21

Hej fa.dk
Jeg er en meget glad haveejer, og er mest til Japandk inspirerede haver. Vi har mange sten i haven og også havegange med granitskærver. Vi har aldrig lagt stabilgrus, men skærver direkte på fiberdugen og dette har fungeret perfekt. Det er en god ide, med at anlægge haven sådan. Det er dejligt nemt- næsten vedligeholdelses frit, der kommer kun det, der blæser ned i stenene eller fra fuglenes klatter, så jeg kan varmt anbefalde dig, at anlægge haven sådan.
Mvh.
Ulla Maigaard.
Ps. Vi har ikke engang fjernet græsplænen, de steder der er lagt granitskærver, og det er aldrig kommet op igennem
fiberdugen.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 28-04-03 20:19

Hej Ulla Maigaard
Tak for din kommentar. Jeg er glad for at høre, at man kan lægge endog granitskærver direkte på fiberdugen; jeg synes nemlig, det er noget "rod" med grus og sten sammen.
Jeg vil overveje fiberdugen andre steder, når jeg renoverer haven.
Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-04-03 21:10

igår da jeg sad og surfede læste jeg at kvikgræs kan snige sig igennem fiberdug (ikke fibertex...tror nu nok at det er det samme!).. men det var i en køkkenhave, hvor dugen ligger løst over jorden....

Kommentar
Fra : Maigaard

Dato : 29-04-03 08:26

Hej Skingur.
Jeg kan kun fortælle, at vi ikke har haft problemer med, at kvikgræsset er kommet op. Dernæst må jeg tilføje, at vi ikke har haft kvikgræs i store mængder i haven. Man kan jo altid lave et lille prøvestykke, for at se hvordan det går med kvikgræs.

Mvh.
Ulla Maigaard.

Ps. Fiberdug og Fibertex er det samme.