/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvordan kan jeg få TV
Fra : m_johansson
Vist : 537 gange
25 point
Dato : 08-02-10 14:47

Hej

Min kæreste og jeg er lige flyttet ind i hendes lejlighed, men problemet er, at der ikke er TV. Hun har tidligere haft stofa, men den har været udlejet i en periode og nu er der ikke TV.

Jeg har prøvet de 2 tv bokse (stik) der er i huset, men der er ingen forbindelse med og uden en digital tv boks.
Jeg har hørt Stofa om hvad det koster, men det er alt for dyrt. Vi kan godt leve med gratis kanalerne, men nogen der kan komme med et godt alternativ.

Jeg har overvejet en antenne til computeren, men da min bærbar ikke er verdens mest stabile og vi bruger 3 internet, så er det nok en smule for ustabilt. Men hvis man får en digital stueantenne, skal man så også bruge en digital modtager?

Er der andre alternativer? Jeg har ikke mulighed for at hænge en antenne op på taget eller få satelit.

På forhånd tak

Morten

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 08-02-10 15:26

En alm DVB-T modtager med en stue antenne vil nok være fint.

Se på http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081106141742.htm, her kan du se om du kan klare dig med en stue antenne, ellers køb en god en med indbygget forstærker så kan det være du kan aligevel :)

Hvis antennen virker bør du kunne tage:
- DR1
- DR2
- Nyhedskanalen DR Update
- DRs nye børnekanal (lanceres 1. november 2009)
- DRs nye historie/kulturkanal (lanceres 1. november 2009)
- DRs nye HD-kanal (lanceres 1. november 2009,
kræver yderligere at fjernsynet og den digitale MPEG4-
modtager kan modtage HD-signalet)
- TV 2
- TV 2-regionerne
- Folketings-tv
- Lokalt, regionalt tv
( se på http://www.dr.dk/DigitaltTV/artikler/20081109114355.htm)

Men husk du skal have en DVB-T mpeg-2 eller mpeg-4 modtager, ellers er der sku ikke noget der virker.

Hvordan så du TV før?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 08-02-10 15:45

se tv på comp
http://www.sedirekte.dk/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-02-10 16:25

du skal købe en mpeg 4 modtager. ellers får du ikke de sidste 3 kanaler med, og det er de bedste af alle kanalerne. og det fungerer fint sammen med en stueantenne. du kan finde en boks til under 400 kr hos harald nyborg, og den er ganske udmærket.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 08-02-10 16:51

Det er fantastisk med de skråsikre og måske forkerte svar du har fået.

Når vi ikke hved hvor langt du bor fra en sender og hvor kraftig den er, såe r det ikke til at sige noget sikkert om hvor god en antenne , der skal til.

I mange af de tætbebyggede dele i landet i nærheden af de store sendere, kan du klare dig fint med en indendørs antenne.

Da de digitale udsendelser alle kommer fra de samme sendere og er i uhf området kan en lille retningsantenne udendørs også gøre det, hvis du bor langt fra senderen.

De handlene , som gerne vil sælge alverdes udstyr og abonnementer, har været meget flittige med at misinformere.

Der er ikke noget, som hedder en digital antenne. Der bruges samme slags antenne, som tidligere til analog uhf fjernsyn.
Uhf antenner behøver ikke at fylde ret meget.

Hvis det ikke er et meget nyt fjernsyn med digital tune skal der sættes en lille digitalboks op.

Fås for tiden i god kvalitet fra ca 400 kr og op .
Du skal også have kabel mellem boksen og fjernsynet. De fleste bruger et scart kabel, som typisk egner sig til fjernsyn mellem 5 og 15 år gamle.

Godkendelse af svar
Fra : m_johansson

Dato : 11-02-10 14:31

Tak for svaret transor.