/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmper. Tilslutning?
Fra : lyngballe
Vist : 1359 gange
100 point
Dato : 08-02-10 11:02

Jeg skal have genmonteret en lysdæmper af en lidt ældre type:
Passer til "hus" på 5 x 5 cm.
Lysdæmerenhedens frontside har to halvdele:
et skydepotentiometer og en tangentafbryder.
Bagpå er der to RØDE klemfelter og et SORT ud for de huller som ledningerne kan puttes ind i.
Hvilke to af disse huller skal jeg bruge? Det er vel bare den strømførende leder, der skal dæmpes,
mens 0-lederen ikke skal involveres?
vl. h lyngballe

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-10 12:16

Umiddelbart vil jeg mene at fasen skal til en af de røde, den anden røde er til hvis fasen skal videre til en stikkontakt neden under. Den sorte er til tændledningen der går op til lampen, der skulle gerne være et symbol der ligner et 8 tal der ligger ned med en skråstreg over.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-10 13:19

Det er fase ind på rød, og reg. ud på sort der går til lampested/pæren og nul får pæren i lampestedet

Godkendelse af svar
Fra : lyngballe

Dato : 08-02-10 16:59

Tak for de samstemmende svar begge to. Dejligt, at I var enige! Det er betryggende!
Da jeg ikke kan opdele pointsene, er jeg henvist til at lade de 100 points gå til stig54.
Han kom trods alt først og var mest udførlig i sin besvarelse!
Venlige hilsener
Lyngballe