/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Oplæring i janteloven (HEIDI-HI-OG-HO)
Fra : Asbjørn2
Vist : 1437 gange
25 point
Dato : 08-02-10 00:23

Heidi-Ho
Citat
Det er altid svært at begå sig i jantelovens land.

Tag f.eks. mig. I skolen spadserede jeg rundt i et par gummistøvler - og blev kaldt "gummislaske Karl"
Som ung kørte jeg rundt i en Skoda - og blev kaldt "Skoda kurt"

Senere købte jeg mig en stor Audi, og en dejlig landejendom - så blev jeg kaldt, "en stor blærerøv der tror, han er noget"

Nej, det er ikke nemt....

Sjældent har jeg fået bedre oplæring / forklaring på, hvad janteloven er for en størrelse.

PS. Jeg har også haft en Skoda, så der findes ikke en "Skodahistorie" uden at jeg kender den - tror jeg da nok!!
Har forøvrigt også et par gummistøvler - ja, det vil sige når konen ikke går rundt i dem når der skal ryddes sne.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-02-10 00:34

Og?

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 08-02-10 00:36

For 25år siden, var der en ung mand der lige havde taget kørekort, og han ønskede sig brændende en bil. Men han havde "kun" råd til en Skoda - en rød Skoda.

Han fik også alle Skoda historiene, og til sidst synes han at folk virkelig skulle få noget at tale om, så han fik malet med store bogstaver TOMATEN på begge sider af den røde Skoda.

Ja, han blev kendt i miles omkreds.

P.S. Jeg har selv en Skoda, og den er god, særligt når den får en historie med på vejen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-02-10 06:45

Og jeg kan ikke finde ud af hvad du spørger om?

Tør du ikke komme med et spørgsmål som dette forum er til?

Man kan da ikke kalder dig for "SPØRGEJØRGEN".

hawaii7

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-02-10 08:40

Jeg havde en kunde engang, der hed Axel.
Han havdee så mange bumser, at vi kaldte ham...KnasAksel.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-02-10 08:41

Knast-aksel

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-02-10 09:58

En af mine arbejdskolleger kørte i Skoda og han og familien havde kørt alle historier. Så ringede telefonen en vinterdag, det var hans datter på 5 år og han og den, og følgende blev der sagt:

Fa, far det har sneet i Nordsjælland, skal vi ikke tage derp og kælke? Faren: Janmen lille skat, du ved godt aten Skoda ikke kører så stærkt, sneen er smeltet inden vi når der op. Nå ja var datterens svar, det glemte jeg. Og vi sad i Glostrup.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-02-10 10:36

Citat
Fa, far det har sneet i Nordsjælland, skal vi ikke tage derp og kælke? Faren: Janmen lille skat, du ved godt aten Skoda ikke kører så stærkt, sneen er smeltet inden vi når der op. Nå ja var datterens svar, det glemte jeg. Og vi sad i Glostrup.

Det bliver da mere og mere mystiskt

Hvad går denn tråd ud på? Skoda historier eller dårlige vittigheder?

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-02-10 11:04

Citat
Hvad går denn tråd ud på? Skoda historier eller dårlige vittigheder?

Vælg selv, den er jo sat ind under Smalltalk

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 25 point
Dato : 08-02-10 11:34

- bare ignorer de sure - sådan en smiletråd er da en lise for sjælen på en kold og grå mandag
Hmm...måske er det netop dét som får den ekstra sure 'webm' til at skumle...den kolde og grå mandag.
Kategorien er, som du skriver 'smalltalk', så hyg du bare videre og jeg kigger med og læser hjertens gerne flere Skodahistorier, jeg troede slet ikke de eksisterede længere men godt at vide at den danske humor kan genoplives på denne måde, vi danskere forstår at lave sjov med hinanden OG med os selv og, for det meste, uden at blive ondskabsfulde

Ha' en go' kold og grå mandag

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-10 11:45

Hej Asbjørn 2.
Jeg bliver altid så glad når nogen bruger mit eksempel - så tak for det - gid dog mine børn ville gøre det samme.

Hht. til gummislaskerne og Skodaen - eksemplerne er rigtige nok.

Jeg kom fra et meget fattigt hjem. Legetøj til børnene var der ikke noget af. Derfor var jeg meget glad for, at jeg var en dreng.....??? Jo, så havde jeg da altid noget at lege med.

Mht. til Audien....lortebil. Jeg har overvejet at skifte den ud til en Porsche.

Skodabiler. Min skoda var grøn og havde soltag, med det resultat, at hvergang jeg parkerede i byen med det her soltag åbent, var der altid en eller anden idiot der smed affald ind i bilen via soltaget.
- De troede Skodaen var en affaldscontainer.......tsk, tsk, tsk, hvor dum har man lov at være..???

Nå, men jeg må videre i dagens tekst........

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-10 12:08

- Hov forresten.!!! Jeg glemte sku' da lige at fortælle;
I handskerummet på min skoda lå et sjippetov. Jeg spurgte forhandlerne hvad det skulle bruges til..?
"Det er såmænd varmeapparatet" svarede den gode mand......

Bogen der følger med når man køber en bil, hedder normalt en "Instruktionsbog"
Bogen der fulgte med dengang jeg købte Skodaen, hed........ Mein kampf.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-02-10 12:49

Hej vil.du
Citat
Hmm...måske er det netop dét som får den ekstra sure 'webm' til at skumle...den kolde og grå mandag.

Tænk sig, det var netop også lige min tanke.
Var lige ved at tænke på at lukke tråden så jeg ikke blev medskyldig i en blodprop, for det var jo ikke meningen.
Citat
Ha' en go' kold og grå mandag

I lige måde.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-02-10 12:55

Heidi-Ho
Citat
I handskerummet på min skoda lå et sjippetov. Jeg spurgte forhandlerne hvad det skulle bruges til..?
"Det er såmænd varmeapparatet" svarede den gode mand......

ÅÅÅhhhh hold kæ.., måtte lige ud og tørre øjnene.
Det var en af de få jeg ikke havde hørt endnu.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-02-10 13:20

Citat
Hmm...måske er det netop dét som får den ekstra sure 'webm' til at skumle...den kolde og grå mandag.

Næh, nej absolut ikke, hvis man da kan læse hvad jeg skriver Jeg blev bare i tvivl om om der i det hele taget var et spørgsmål at tage stilling til...

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-02-10 13:51

Til webm
Citat
Jeg blev bare i tvivl om om der i det hele taget var et spørgsmål at tage stilling til...

OK-OK, godt ord igen, men nej, der er faktisk ikke et spørgsmål gemt bag ved, men såvel start som begyndelse er jo også henvent til Heidi-Ho. Det var fordi, Heidi-Ho's svar i en tråd var lukket, da jeg købte mig ind i tråden som jeg havde fulgt. Jeg synes at han fortjente at få vide, at nogle godt kunne følge den form for humor. Derfor - den nye tråd var mere et "klask" på skulderen til Heidi-Ho.
Jeg håber så hermed at "freden" er genoprettet i det lille hjem.
Hilsen Asbjørn2

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 08-02-10 18:31

Jeg havde engang en Rød Morris Maskot. En varmt sommerdag havde jeg parkeret i nærheden af posthuset,med vinduet lidt på klem. Det skulle jeg ikke havde gjort?.
Da jeg kom tilbage var bilen fyldt med breve ?.
vvdriver

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-10 18:45

Citat
Jeg havde engang en Rød Morris Maskot. En varmt sommerdag havde jeg parkeret i nærheden af posthuset,med vinduet lidt på klem. Det skulle jeg ikke havde gjort?.
Da jeg kom tilbage var bilen fyldt med breve ?.
vvdriver

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 08-02-10 18:53

Godt Macotten fik obligatoriske sikkerhedsseler.

Løb man tør, kunne den bruges som rygsæk.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 08-02-10 21:09

Ski skøn tråd .

Og hvornår kommer nogen med gode gamle Århus-historier ?

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-02-10 22:08

Hvad er forskellen på en Skoda og en gravko?
- På gravkoen sidder skovlen foran - i Skodaen sidder den indeni.

Skoda GT = Skoda med GulvTæppe

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-10 22:52

Hvorfor har Århus ikke noget ishockeyhold?
.
- De druknede under sommertræningen!

En Skoda GT = Skoda Gennem Tjørnehækken

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-10 23:04

Hvorfor er det umuligt at få isterninger i Århus?
.
Manden med opskriften er død.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-10 23:07

Jeg havde os engang så'n en Mascot, jeg fik malet den grøn,
det var ikke så smart, folk troede det var en miljø affaldsspand...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-10 23:47

Det kan godt være at VW og Ford ruster... Men Opel har Recorden

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 09-02-10 06:10

Kan I huske Erik Clausen i filmen "De Frigjorte" ?

"Oda ... Det kvindelige svar på en Skoda"

(Oda var hans kone i filmen)

Clausen tænkte det, sagde det ikke højt....

BlackPeet

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 09-02-10 09:37

Jeg havde os engang så'n en Mascot, jeg fik malet den grøn,
det var ikke så smart, folk troede det var en miljø affaldsspand...

Kladi..Klaudi.. Klaudi.. Klaudi..

Dengang Maskotten var fremme, var der ikke noget der hed miljøaffald??.
Beholderen var en stort hul omme i baghaven.
vvdriver

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-10 11:31

Ja det var tider, det var i 78-79 eller der omkring, det var en 69 model

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-02-10 19:14

Det her indlæg har ikke en døjt at gøre med skoda'er, maskotter, osv.....Men om et besøg hos vores slagter, den vittige hund.

Konen og mig blev enige om, at vi godt kunne trænge til en god gammeldaws oksesteg, I ved, af den slags der grydesteges med løg og gulerødder og jeg ska' komme efter dig, ska' jæ....
Vi blev også enige om, at det var mig der skulle fise til slagteren efter stegen.
Op på jernhesten - som forøvrigt er døbt "Silver" og så i rask galop til slagteren.
Vel ankommet til slagterbutikken. "Silver" blev tøjret til jernheste-bommen, ind i butikken, og slagteren spørger venligt, imens han skubber bowlerhatten om i nakken, hvad han kunne betjene mig med.
"Jooooow, mutter og mig er blevet enige om, at vi skal ha' en god oksesteg i aften"

"S'gerne Hr. skal det være en, som De vil samle selv - eller vil De ha' en af dem jeg har udskåret fra oksen" ??

De morede vi da os lidt over.... i disse kødlime tider.....

Jeg valgte en god steg på den gammeldaws facon - og det vil jeg også gøre i fremtiden.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 11-02-10 12:39

Er man omfattet af Janteloven hvis man ikke ejer en Jante?

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 11-02-10 12:53

RM

Godkendelse af svar
Fra : Asbjørn2

Dato : 11-02-10 16:27

Tak for svaret vil.du.
Du blev min humørbombe den dag, og tak for det.
Hilsen Asbjørn2

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-10 15:33

selvtak - for alle tiders tråd, jeg har set rigtig mange historier her, som var nye for mig, både med Skoda (den er skoda go nok) og sørme osse de, ellers hedengangne Århushistorier
Godt med sådan en tråd engang imellem, hvorfor skal det hele være så surt...

God weekend til jer allesammen!

Mvh Dorthe