/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rørsukker
Fra : bauchmann
Vist : 2903 gange
300 point
Dato : 07-02-10 16:58

Hej
Er der nogen der ved hvilken forskel der er på alm. sukker og rørsukker.
Torben

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 310 point
Dato : 07-02-10 17:09

Ja det kan du læse her.
Citat
Mørkt rørsukker er en anelse sundere end lyst rørsukker og almindeligt sukker. Det er, fordi mørkt rørsukker indeholder melasse, som er en brun substans fra sukkerrørenes saft. Denne del indeholder vitaminer og mineraler, og den fjernes ved fremstillingen af almindeligt sukker. Men mørkt rørsukker er stadigvæk 99,5 % sukker, så det bør begrænses lige så meget som almindeligt sukker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-10 17:13

Rørsukker er det sukkerprodukt, som udvindes af sukkerrør. Man hugger stænglerne om, fjerner bladene og bringer dem til sukkermøllen. Her bliver stænglerne knust, og den sukkerholdige saft bliver presset af i flere omgange. Derefter indkoger man saften til en klæbrig, brun masse, som forhandles under navne som melasse eller "honning". Ved fuldstændig inddampning krystalliserer sukkeret, og man får rørsukker, der forhandles "stødt", dvs. knust.

Rørsukker kan raffineres, sådan at man fjerner alt andet end det rene sukker. Det hvide, raffinerede sukker et ét af de mest solgte produkter på verdensmarkedet. Cuba og Indien er blandt de lande, der producerer mest rørsukker, men varen fremstilles i alle tropiske og subtropiske områder, hvor der kan skaffes vand nok.

http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8rsukker

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-10 17:13

Og her er der mere.
Citat
Sukker - rør og roe
Er rørsukker sundere end roesukker?
Sukker fra roer og fra sukkerrør er kemisk set det samme. Raffineret sukker er næsten 100 procent ren sucrose, også kaldet saccharose. Dette disaccharid spaltes i kroppen til glucose og fructose uafhængigt af den botaniske oprindelse.

Rørsukker er ikke sundere
Der er derfor ikke ernæringsmæssig forskel på de to typer sukker, begge er raffinerede og kan betegnes som "tomme kalorier".

Mindre raffineret rørsukker er brunfarvet og har aromatiske smagsnuancer på grund af indhold af karamelliseret sukker, men det påvirker ikke næringsværdien.

Af professor Leif Skibsted, LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet

(Publiceret på FoodofLIFE.dk og i Samvirke)

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-02-10 17:47

Cuba laver rørsukker og Cuba er det eneste land, så vidt vides, der stadig bruger DDT (dichlordiphenyltrichlorethan) til bekæmpelse af afgrødeinsekter!
MV2

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 07-02-10 17:48

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-02-10 17:59

Bonusoplysning, mørk farin, det der hed puddersukker da jeg var dreng, er alm. dansk roesukker (der som Åiaskov nævner er præcist det samme som rørsukker, når begge dele er raffinered/rene) blandet med rørsukkermelasse, så forskellen er nok nærmest ens.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 07-02-10 18:12

Rørsukker smager noget bedre end almindeligt sukker. Man kan ikke smage det i kaffe/te, men hvis man spiser grød og kommer sukker på, eller jordbær med sukker og fløde, så er sukker smagen virkelig god.

malmin

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-02-10 18:27

Kan anbefale sukkertypen Moscovado i madlavning og til diverse lager (f.eks. stegt sild i eddike). Smager klart bedre end alm. raffineret roesukker.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-10 18:35

Citat
Moscovado i madlavning og til diverse lager

Det er også bare godt Krummen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-02-10 18:46

Det er det...spicy krydret med et tyndt strejf af lakrids og vanilje.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-02-10 18:47

Spicy krydret = pleonasme.....sorry