/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sollys
Fra : Rantheboy
Vist : 847 gange
275 point
Dato : 07-02-10 16:39

Hej alle sammen :d

Jeg har altid godt kunne lide at dyrke mine egne planter, men har ikke nok sollys indenfor der for har jeg tænkt mig at sætte en lampe op, og måske lave et eller andet med en Dynamo/generator som med sollys eller vand? et eller andet som kan få en lampe til at lyse... Og e.v.t et sted hvor man kan køb ting til det

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-02-10 16:44

Planterne kan du vel få på en planteskole....Men hvad spørger du egentlig om??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-02-10 17:39

Du kan næppe lave noget der er billigere i drift end noget rigtigt plantelys, sat til helt normal stikkontakt.

Lystofrør, især den type der hedder Grolux el.lign. er det de bruger i gartnerier mv., giver den optimale farvefordeling til planterne. Hvis der er et gartneri i nærheden der er ved at lukke, det er mange af dem desværre, kan det være du kan finde noget brugt billigt.

Der er også ved at komme diodelys på markedet til planter, men de er stadig hundedyre i indkøb, selv om de er billigere i drift end lystofrørene http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/6917.html

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-02-10 18:57

Du kan jo altid købe en plantelampe men den koster jo at have i drift. Hvis det skal betales, så skal du vel installere en lille vindmølle og det tror jeg ikke bare er noget man kan uden tilladelse.

mvh Timeglas

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 07-02-10 18:58

http://www.henckel-gruppen.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=267

Men det er vel billigt når det er LED.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 07-02-10 21:34

det er det jeg mener jeg vil have sat nogen såm solceller eller sådan noget så jeg ikke skal betale noget

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-02-10 21:52

Hvis du nu køber sådan en LED-pære til 200 kr. den bruger 7 watt, dvs, hvis du har den tændt 14 timer/dag, bruger den 3 kWh pr måned= 6-7 kr, eller for et helt år, hvis du har det tændt alle måneder, omkring 80 kr.

Skal du lave et eller andet solcelleanlæg, som i øvrigt har lav virkningsgrad om vinteren, koster det ca 2000 kr, udover pæren, som så skal være en anden, fordi dit solcelleanlæg giver 12 volt, så det tjener du fint ind over 25 år

Jeg købte for nylig et 40 Watt-panel her http://solkraft.dk/product.asp?product=1409 så skal der lige et laderelæ til og en akkumulator, så er du omkring de 2000, du skal også have et backup-system til elnettet, for der er masser af dage om vinteren hvor solen ikke skinner osv.

Jeg har købt mit anlæg for at "lege", og hvis det også er det du vil er det jo fint, men økonomisk kommer det ikke til at kunne svare sig.

Men ingen forventer selvfølgelig, at en hobby giver overskud

Så god fornøjelse, havd du end vælger at gøre

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-02-10 00:48

Krummen
Citat
Dato : 07-02-10 16:44
--------------------------------------------------------------------------------
Planterne kan du vel få på en planteskole....Men hvad spørger du egentlig om??

SKUNK

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-02-10 07:59

Jeg ved jo ikke hvordan "plantestedet er indrettet " indendørs.
En næsten gratis løsning ( loppemarkedskøb ) er at sætte spejle op som rflekterer lyset hen på planterne.
Jeg har faktisk fået planter til at gro i et nordvindue ved at sende "spejllys" ind gennem vinduet fra en sydvendt udhusvæg.