/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows7, åbne word filer
Fra : Troldepige
Vist : 1570 gange
100 point
Dato : 07-02-10 00:11

Jeg har fået mig en ny pc (skøønt) med windows7, og jeg er rendt i det problem at jeg ikke kan åbne word-filer (f.eks. sendt fra børnenes skoler).
Jeg fik den åbnet med works, men dokumentet så forkert ud, der manglede noget.

Jeg forestiller mig, at jeg kan downloade et program fra nettet (gratis ), men hvordan pokker finder jeg det.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 07-02-10 00:32

Er det MS Office Word du mener?

Så kan du bruge Open Office. Det er gratis:

http://da.openoffice.org/

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-02-10 00:58

Du må prøve at forklare skolepedellen, at man ikke sender beskeder som wordfil.
Det skal sendes med en filtype som stort set alle kan læse.
Det kan være som tekst i mail, som txt eller pdf fil. Alt andet er tegn på edb mæssig uduelighed.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 07-02-10 01:39

Din formodning er rigtig, du kan gratis hente og bruge Word Viewer:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3657ce88-7cfa-457a-9aec-f4f827f20cac
den burde kunne køre på din nye Windows 7 ellers skal du lade den installere som om det er på en Vista computer.
Lidt nede på siden er der link til nogle kompabilitets pakker som kan installeres ovenpå Word Viewer så du kan åbne og vise flere filtyper
Citat
Med Word Viewer og kompatibilitetspakken kan du få vist, udskrive og kopiere dokumentindhold til et andet program. Men du kan ikke redigere et åbent dokument, gemme et dokument eller oprette et nyt dokument
hvis du vil ændre dokumentet og gemme ændringer så er Open Office et udmærket kontorpakke den kan gemme i Microsoft formater også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-10 01:45

En helt tredie mulighed er at omdanne dokumentet til et format du kan åbne med dine nuværende programmer, det kan gøres gratis online og jeg vil anbefale Zamzar:
http://www.zamzar.com/ den har vi brugt her i huset indtil Open Office kom i en udgave som kunne åbne de nyere docx filer, vi omdannede til doc og dem kunne den gamle Open Office åbne uden problemer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-02-10 03:48

bare lige en note: i win7 kan wordpad åbne docx filer, har ikke lige testet om den også kan åbne de ældre formater af word

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-02-10 03:51

glemte lige, den kan også åbne .odt filer

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 07-02-10 11:05

Tak for svaret o.v.n..

Jeg har nu installeret open office, som CiviC foreslog, og word viewer, som transor foreslog, og dokumentet ser mest "rigtigt" ud når det åbnes med word viewer.

transor, nu er det ikke pedellen, men hende der står for ekstraundervisningen , og da jeg havde den gamle pc havde jeg liidt bøvl med at få hende til at sende det i en "form" som jeg kunne åbne, og det gider jeg ikke en gang til hvis jeg kan undgå det.
Og så er det da også rart at være i stand til at åbne lidt af hvert.

Tak for jeres, som altid, gode råd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-10 13:30

Selv tak - Open Office er et godt og gratis kontor program som du sikkert bliver glad for, du havde så ikke behøvet Word Viewer også men nu kan du jo vælge