/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Se DR - TV
Fra : asan
Vist : 1151 gange
100 point
Dato : 06-02-10 20:12

har ikke fået den gamle 8-Ubunto opgraderet til 9-eren endnu.

Kan udmærket se videoklip fra TV2, men fra DR virker kun "update".

Har nogle et bud på hvad jeg gør indtil jeg får nogen til at hjælpe med en nyinstallering af 9-eren?
tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-10 20:50

Det er indbygget i den fordanskede udgave DABUNTU
http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Men om du kan opgradere til dabuntu ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 06-02-10 22:03

jeg ser lige melodi grand prix her
http://www.kandu.dk/spg144729.aspx

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 06-02-10 22:06

Undskyld - jeg mente denne
http://www.dr.dk/tv/live#/DR1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-10 02:21

DR er da ellers begyndt at sende så flash player kan vise siderne, har du ikke flash player plugin så installer den, åben en Terminal og kopier fra kodeboksen herunder og sæt ind i Terminal, tryk på Enter og skriv dit kodeord, linjerne køres en efter en
Kode
sudo apt-get update
sudo apt-get install adobe-flashplugin

de andre sider på DR er straks mere vanskelige men ikke umulige hent og installer Media Player Connectivity i Firefox:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/446
og brug Totem-xine plugin i stedet for Totem-Gstreamer plugin, installer Totem-xine og konfigurer i en Terminal, igen kopierer du fra kode boksen og sætter ind i Terminal, linje for linje og tryk på Enter for hver linje
Kode
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install totem-xine
sudo update-alternatives --config totem

den sidste linje åbner en valgmulighed og der vælger du Totem-xine i stedet for Totem-Gstreamer, Terminalen spørger om du vil trykke 1 for gstreamer eller 2 for xine, tryk på 2 og på Enter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-10 03:22

Mplayer synes jeg giver et bedre billedet blandt fra DR, den får du fra Medibuntu som er et must at have installeret til medie visning fra internettet blandt andet, igen bruger du en Terminal og kører hver sudo kommando for sig
Kode
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo apt-get update
sudo apt-get install medibuntu-keyring
sudo apt-get update
sudo apt-get install w32codecs libdvdcss2
sudo apt-get install mozilla-mplayer

du skal så vælge Mplayer når du indstiller Media Player Connectivity

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-10 22:15

asan du må da gerne melde tilbage om du kan bruge noget af det foreslåede, eller om der skal mere forklaring til, vi er her for at hjælpe

Kommentar
Fra : asan

Dato : 08-02-10 18:14

Hej ovn

Tak

Jeg har naturligvis tygget dine forslag igennem og er lidt famlende.
Er måske også lidt bange for at spørge "dumt".

Får lige ordnet nogle praktiske ting og går så i gang.
Men meld endelig fra, hvis spørgsmålene er alt for "dumme".

Hilsen
asan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-10 19:16

Der findes ingen dumme spørgsmål, hvis vi ikke turde spørge, hvordan bliver vi så klogere?
Hvis ikke du bruger Terminal af og til, så kan det se lidt uoverskuelig ud men det skal nok løses, husk at sudo kommandoerne skal køres en efter en, tryk på Enter tasten efter hver kommando og vent til der igen står asan- desktop @ asan: (eller hvad computeren hedder) inden du fortsætter.
Start en Terminal, den finder du under Programmer - Tilbehør, skriv: sudo apt-get update, den beder så om dit kodeord, skriv kodeordet - du kan ikke se at du skriver noget - og tryk på Enter, så indlæses en lang liste og når den er færdig indlæst så kopierer du ind fra kodeboksen og trykker på Enter efter hver kommando, undervejs kan Terminalen finde på at spørge om du vil fortsætte, det bekræfter du med enten Y eller J den skriver hvilken af bogstaverne du skal taste + Enter
Anbefaling: Vælg løsningen i det nederste indlæg og hold dig fra den øverste (i første omgang)
http://www.kandu.dk/spg144729.aspx#1663337 brug den her
Spørg igen hvis det er for rodet det jeg skriver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-10 20:13

Held og lykke med projektet.

Bliver det for rodet for dig, så prøv at hoppe ind i dette forum hvor der er en masse hjælp at hente og med tydelige forklaringer.
www.ubuntudanmark.dk
Hvor jeg ha fået en masse hjælp og tydelige forklaringer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-10 20:45

Citat
tydelige forklaringer
du er en drillepind Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-10 22:03

Jeg driller ikke - men ubuntudanmark har nogle gode måder at vejlede på - trin for trin.
Jeg har selv haft rigtig stor glæde af hjælpen derfra.

Ps. Så er jeg begyndt at lege lidt med ubuntu Mint udgaverne 7 og 8 (svarer ti 9.04 og 9.10)
Desværre har Mint 8 ikke Wubi indtbygget, så min vista her kører med Mint 7 som program.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-10 22:46

Jeg er rimelig sikker på at UbuntuDanmark også vil foreslå Medibuntu, hvis du ikke driller, siger du så indirekte at jeg skriver uforståelig?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-10 14:10

Nej nej - men jeg har mest glæde denne måde at få vejledning i brug af terminalen.

eks.
start terminal
skriv / sæt ind og enter
Kode
sudo kdsdfj skfjf fkf kfrrhf

og så måske lidt forklaring inden næste indsættelse
Kode
sudo bæbvvh mvk kkkiuy

mere forklaring
Kode
sudo og så videre

Nu er det tydeligt hvad der skal tastes ind
Jeg ved godt at det er mere besværligt i FireFox (bl.a. derfor bruger jeg IE hos Kandu)

Men hvis du starter med:
[ CODE][/CODE]

Er det nemt at skrive mellem coderne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-10 23:04

Ok og tak Eyvind jeg tager det som en positiv kritik og vil prøve at huske dit forslag fremover
Er du her endnu asan? Og klar til komme videre, det er helt ufarlig du skal bare kopiere det jeg skriver og sætte ind i Terminalen, det bliver langt indlæg med forklaring undervejs og indbyggede små pauser, jeg håber ikke det bliver for uoverskuelig og du er velkommen til at stille uddybende spørgsmål.

Skal vi tage min anbefaling? Ok den kommer her:
Medibuntu er en samling af software med begrænsninger, derfor kan/må Ubuntu teamet ikke indbygge det som standard i styresystemet uden at komme i konfikt med patenter og andet,
her i Danmark må vi gerne bruge softwaren og Ubuntu kan komme til at ligne et mediacenter computer, læs om Medibuntu her:
http://www.medibuntu.org/
først skal du hente listen af muligheder fra Medibuntu og det gøres nemmest med en kommado i en Terminal, klik på Programmer, gå ned til Tilbehør og ud og klik på Terminal, så åbner en Terminal og der står for eksempel asan@asan-desktop og en markør står og blinker, nu trækker du musen henover teksten i kodeboksen og højre klik - klik på Kopier
Kode
sudo apt-get update
flyt musen over til den blinkende markør i Terminalen højre klik og Sæt ind, Terminalen spørger så efter din brugerkode, du skriver koden og trykker på Enter, du har nu udnævnt dig selv til superbruger (SuperUserDO) oversat til: super bruger udfør,
nu hentes hele listen med tilgængelig software til din Ubuntu og du er i gang, vent til markører igen står og blinker, så udvider vi listen med al softwaren fra Medibuntu, du koipierer fra kodeboksen herunder og sætter ind i Terminalen, tryk derefter på Enter
Kode
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
tryk på Enter og igen indlæs opdateringer med
Kode
sudo apt-get update
tryk på Enter, nu hentes hele listen igen + alle muligheder fra Medibuntu.

Ubuntu og andre Linux computere er ret sikre, men ikke mere sikre end brugeren som bruger computeren, sikkerheden består blandt andet i at der er sikkerheds nøgler til at bekræfte opdateringer, du har udnævnt dig selv til SuperBruger (sudo) og kan indstallere sikkerheds nøgler, du skal have sikkerheds nøglen til Medibuntu for at holde dine programmer opdaterede, det gør du med følgende kommando (kopier og sæt ind + Enter)
Kode
sudo apt-get install medibuntu-keyring
så kommer den ind på computeren og du kan installere software fra listen af Medibuntu muligheder.
Du skal have Win32codec som er en codec til at afkode Windows streamet video og lyd, brug Terminalen som du stadig har åben (kopier - sæt ind + Enter)
Kode
sudo apt-get install w32codecs libdvdcss2
og så til sidst Mplayer som er bedre til DR end Totem player som du allerede har (Filmafspiller hedder den) igen en kommando i Terminal, du er snart ved at være øvet ikk`
Kode
sudo apt-get install mozilla-mplayer
det var alt og slet ikke så slemt vel? Til slut en forklaring på apt-get, det skriver du efter en sudo kommando og det betyder super bruger sæt Aptitude til at udføre, Aptitude er pakkehåndteringen i Debian Linux, Ubuntu er bygget på Debian

Vi er ikke helt færdige, du mangler en tilføjelse til Firefox som gør det nemt at vælge player: https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/446 tilføj den til dine tilføjelser, som du ser på billedet er der en lille filmstrimmel vist i playeren på DR side, du vælger Mplayer i guiden som starter af sig selv efter at du har genstartet Firefox
gå så ind på DR og se tv, der ser du den sorte skærm med den lille filmstrimmel, klik midt på den lille skærm og efter en lille ventetid åbner Mplayer og viser tv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-10 23:10

På min Ubuntu åbner et nyt vindue når jeg går ind på DR tv, den undersøger systemet og hvis jeg klikker på http://www.dr.dk/tv/live så kører det i flash player, men det dur ikke hvis du vil se tidligere programmer, der skal du vist følge min vejledning herover

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-10 15:33

Yes - og jeg tager hatten af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 23:04

Nå hvordan går det asan? Mit forslag virker altså stadig, indrømmet det kan se lidt overskueligt ud, men tag det nu trin for trin så kan du se DR tv på din Ubuntu computer, jeg har lige testet igen nu da jeg læste at DR har lukket for Windows Media Player på grund af en hacker som sendte OL streaming på nettet og det måtte kun vises i Danmark, Mplayer spiller stadig DR tv så kom bare videre
Hvis du har fået en anden version af Ubuntu inden du fikset DR tv, så husk lige på at linket til Medibuntu er til den version du har nu, du skal ændre navn i linket hvis du har en nyere distro, foreksempel hvis det er indtil nu nyeste Ubuntu så skal linket være sådan her i stedet for
Kode
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/karmic.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
læg mærke til at navnet hardy er skiftet ud med karmic som den nyeste Ubuntu hedder, resten af koderne i mit indlæg her over skal ikke ændres, der bliver sprurgt om du vil tilføje nøglen når du kører den kommanado, du skal så trykke på Y g Enter så kører det.
Min forbindelse er rimelig langsom og playeren sætter mig til lav kvalitet, men jeg har nu en udmærket visning selv i fuldskærm, hverken lyd eller billede hakker og så lige nu i aften var der en urimelig lang ventetid inden klippet vistes, jeg tror der gik 3-4 minutter men den kom og jeg ser lige giraffødslen i Aalborg en gang mere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-10 23:08

det er den her du skal bekræfte med Y + Enter tasten
Kode
sudo apt-get install medibuntu-keyring
når du trykket på Enter efter kommandoen så kommer spørgsmålet, der bliver spurgt på engelsk men du skal bare se installationen går i stå og der står noget med (y/n) så skal du bekræfte at du vil videre med Y + Enter