/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kan demokrati og kongehus kombineres?
Fra : PeterTheisen
Vist : 483 gange
10 point
Dato : 06-02-10 15:02

Historisk har de konstitutionelle monarkier i Europa været de mest stabile. I Spanien var kongehuset fødselshjælper for demokratiet. Uanset at monarkiet i sig selv er en konservativ institution, kan store institutioner, der sikrer kontinuitet og fastholder ro, være en enorm fordel for et samfund som dets synlige forbindelse til fortiden. Det viser sig både i konflikter og i fredstid. Et usikkert folk under pres skejer lettere ud i ekstrem nationalisme.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 06-02-10 15:06

Citat
Kan demokrati og kongehus kombineres?

Det går da udmærket

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-02-10 15:10

Endnu et vrøvlespørgsmål som kan havne i den store bunke af annullerede

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 131
- Annullerede 55

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-02-10 15:11

Citat
Det går da udmærket

Ja,det må da være svaret,i alt sin enkelthed.

Men det er nok ikke dette svar,PeterTheisen forventer.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-02-10 15:13

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-02-10 15:17

Det kongehus vi har idag har kun een funktion, nemlig at repræsentere danmark.
Det øjeblik Margrethe, ikke vil underskrive en lov der er vedtaget i folketinget er det YYYYYYYTTTTT af vagten.

Kong Christian X, var i 1920 ved at afskaffe kongehuset da han fyrede regeringen.
Dengang var danmark tæt på republikken.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-02-10 15:19

Citat
Men det er nok ikke dette svar,PeterTheisen forventer.

Sikkert ikke, men det blev han vist nødt til at synes

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-02-10 15:40

Citat
Det kongehus vi har idag har kun een funktion, nemlig at repræsentere danmark.

Det må vel også være ret væsentlig.En dansk PRÆSIDENT,ville vel ha`ca. samme funktion.
Jeg ved godt der er lande hvor præsidenten,"har det sidste ord".Men det ville nok ikke kunne praktiseres,i vores demokrati.(Grundlov).

Mosebaek.