/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
arv til en af tre børn !
Fra : hovsada
Vist : 984 gange
100 point
Dato : 06-02-10 14:47

Har en ven som gerne vil forfordele en af sine børn og sikre ham mulighed for at overtage hus/grund. Han er selv 62 -drengen nu 14-15 år.De andre børn har han ingen kontakt med.

Det er ikke et moralsk, men rent praktisk spørgsmål.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-10 14:55

Han kan ikke gøre nogle af sine børn arveløse

Men han skal henvende sig til en advokat, så de kun får tvangsarven, og den ene bliver hovedarving

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-10 14:56

Advokat, for at få udfærdiget et testamente, -- skulle der stå

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 06-02-10 15:26

Et testamente skal udfærdiges.

Citat
Nye regler om oprettelse af testamente

I fremtiden skal det kun være muligt at oprette testamenter for Notaren. Det vil derfor ikke længere være muligt at oprette vidnetestamenter. Men allerede oprettede vidnetestamenter bevarer dog deres gyldighed.

Det bliver muligt at oprette et midlertidigt testamente for en advokat. Men et sådant testamente vil kun være gyldigt i tre måneder, hvorefter det bortfalder, hvis ikke der oprettes et testamente for en notar.

Udvalget foreslår, at arveladere - uden at opfylde formkravene til testamenter - skal kunne bestemme, hvem der skal arve indbo og personlige effekter alene ved at oprette en dateret og underskreven erklæring.

Endelig foreslås det, at testamenter fremover kun skal kunne tilbagekaldes ved oprettelse af et nyt notartestamente.

http://www.lmo.dk/DriftsOekonomi/Nyheder/Ny+arvelov+og+hvad+s%C3%A5.htm

Citat
En beløbsbegrænsning skal fremgå udtrykkeligt af testamentet, og det er ikke tilstrækkeligt, at arvingen ifølge testamentet alene skal arve mindst muligt.

Efterlader du dig ingen ægtefælle, men fx. tre børn, skal dine børn ifølge loven hver arve 1/3 af din formuen. Du kan ved testamente reducere dine børns arvelod til 1/4 heraf, så de kun får 1/12 hver. Du kan i dit testamente frit bestemme, hvem den såkaldte testationsfri 3/4 skal tilfalde. Det kan fx. være en velgørende institution, men det kan fx. også være et af dine børn. Bestemmer du i dit testamente, at eet af dine tre børn skal arve mest muligt, får dette barn 3/4 af din formue og desuden får barnet sin tvangsarv på 1/12 af din formue. Dette barn får dermed i alt 5/6 af din formue, medens de to andre må nøjes med deres tvangsarv på 1/12 til hver.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/831.html

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 06-02-10 16:54

Tak for svaret ans....super