/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
extra WC i stueetagen
Fra : cccf
Vist : 3633 gange
100 point
Dato : 06-02-10 12:47

Jeg skal have et extra Wc installeret i stueetagen.
På min støbejernsfaldstamme som kommer fra førstesalen skal der monteres en extra tilslutning,
mit problem er at der ikke er ret meget plads der hvor jeg skal save faldstammen over,
Hvad findes der et værktøj som jeg eventuelt kan bruge.
Jeg har hørt om en bøjelig klinge der saver over på bagsiden. ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-02-10 13:27

blikkenslageren bruger en slags kæde som skærer røret over. den ligner mest af alt en forvokset oliefiltertang. men du kan også gøre det med en bajonetsav med metalklinge. og når du nu er igang, var det så ikke bedre at skifte røret ud med pvc-rør. det gør alting meget lettere. bare det at koble nyt rør sammen med et gammelt støbejernsrør er problematisk i sig selv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-10 13:29

Det kan gå så grueligt galt hvis det gøres forkert, så jeg synes du skal overlade det til en autoriseret fagmand med ansvarsforsikring.
Tilslutningen skal være under etageadskillelsen ( i kælderen) . Det skal også være en faldstamme med udluftning, normalt over tag. Ellers vil det boble ud af underste toilet, når der skyllet ud i det øverste.

Til støbejernsrør er en skæreskive på en vinkelsliber bedst egnet,

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-02-10 14:06

Citat
Jeg skal have et extra Wc installeret i stueetagen.
På min støbejernsfaldstamme som kommer fra førstesalen skal der monteres en extra tilslutning,

Du kan ikke momtere montere et y -led i stueplan, du får ikke fald nok på, du skal ned under gulvnivo / helst i kælderen hvis der er kælder. Og inden du går i gang med at skære røret over, så undersøg lige først om der ikke findes en (anboring) der kan spændes på røret, kontakt en VVS mand han ved hvad der findes.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-02-10 14:14

Hej cccf.
For det første, så må du IKKE lave den slags selv, som transor siger:
Citat
så jeg synes du skal overlade det til en autoriseret fagmand med ansvarsforsikring.

det kræver autorisation at arbejde med faldrør.
For det andet, så kræver det enten en temmelig stor vinkelsliber for at kunne nå igennem en faldstamme eller specialværktøj f.eks. som dette:
http://www.e-vaerktoej.dk/shop/kaederoerklipper-226-2-38843p.html
og det er temmelig kostbart, måske kan det lejes, men jeg vil også tilråde dig at søge hjælp hos
en fagmand - den opgave er ikke "bare lige"
Selvfølgelig kan der indsættes et grenrør i en faldstamme af støbejern - om det skal sidde over eller under gulvet i stueetagen kommer an på om du anvender et toilet med P-lås eller med S-lås.
........ men som sagt, så bør du kontakte en VVS-mand og få vejledning og hjælp til dit projekt.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-02-10 14:38

Som nævnt, så vil jeg også anbefale en anboring. Det kan fås, men hvor...
Til den ville jeg bore en masse huller i en cirkel der hvor den skal monteres. Ellers skal du ud og investere i et DYRT kop bor det kan bore i metal.

Jeg skal ikke male fanden på væggen, for gør sgu også meget af den slags ting selv.. Men husk at du skal søge om tilladelse til et ekstra toilet.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 06-02-10 20:10

Nejnejnej.................. Kloakarbejde KRÆVER autorisation!!!!!!!!!!!!!!!!!! Som benny og transor siger...

Og Anboringer op en faldstamme.... Nej nu har i sgu (undskyld) ikke en skid forstand på kloak, så hold op med at råde om den slags... BASTA!

Anboringer med 110mm må IKKE foretages på rør under 200mm, og kan ikke!!!

Men skal man man lave noget, ka man godt skære røret over og sætte et GRENRØR ind... Men det koster nok 2 fernco muffer, hvis du har så lidt plads... Røret ka skæres med vinkelsliber,men har du ik plads til at komme rundt har du et problem, udover støvet.... Ka skæres med en bajonetsav med en STØBEJERNS klinge... Eller klippes med den klipper som benny linker til... Men der er ingen graranti for at røret ikke flækker...

Og husk at hvis du får en rørskade mister du dækningen hvis at du laver fusk... Taksator ka nemlig godt se den slags... Og laver du noget der vil stoppe.. tjae så har du jo selv bøvlet

Så ring nu til den kloakmester/vvs mand... Og få det lavet ordentligt...

Og forresten så ved i jo ikke hvad det er for et wc han vil montere, så i ka IKKE udtale jer om at han ikke ka lave instalationen over gulvet... Det ka jo være et hængende wc.

Ekspress105 som er irreteret over "velmende" usaglige "råd"

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-10 21:33

SÅ ER DET SAGT !!!
Læs Ekspress105` indlæg een gang til ............
Citat
Så ring nu til den kloakmester/vvs mand... Og få det lavet ordentligt...

sådan......
Citat
Ekspress105 som er irreteret over "velmende" usaglige "råd"

at jeg er enig kan vel ikke misforstås ??? TAK
fortsat god aften til alle (pointjægere som alm. godtfolk)
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 07-02-10 00:44

Tak for svaret bennymanden.
Jeg taler med en vvs mand.

Problemer er at der er kun 20 cm afstan fra gulv til klaplag. (ingen kælder)

Så for at få et fald på skal der hugges op omkring faldstammen, det tør jeg ikke selv.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-02-10 09:48

Kanont Benny og godt cccf