/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Har EU ikke snart for meget magt.?
Fra : Heidi-Ho
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 05-02-10 19:24

Skal vi finde os i forringelse af madvarene.?

http://avisen.dk/eu-kan-tvinge-os-til-koedklister_122228.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-10 19:58

Nej Nej Nej Nej Nej, men siden den nuværende regering kom til magten er alle restriktioner som Danmark havde overfor usunde fødevarer fjernet. Til stor ærgelse for mig. Og sikkert også mange andre.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-02-10 19:58

Citat
Andre former for kødlim (Meat Glue) er allerede i anvendelse. Dette gælder blandt andet transglutaminaser, der bruges i en række produkter, herunder McDonald's Chicken McNuggets.

Vel bekomme

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 05-02-10 20:15

Jo da - Lad os komme ud i en vældig fart

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-10 20:55

Citat
Skal vi finde os i forringelse af madvarene

Der er da INGEN der tvinger dig til at købe det

Accepteret svar
Fra : Cathcart

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-10 21:12

Citat
Der er da INGEN der tvinger dig til at købe det
Nemlig. Lad os flytte til Kina, og der dyrke egne ris og ha nogle grise, der ikke er fyldt op af medikamenter. Kun på den måde, kan vi være sikre på, at EU (og bl.a. landmændene) ikke har blandet kemikalier og andet skidt i ens føde . For vi kommer sgu aldrig af med EU .

Lim til at holde sammen på kommende tiders bøffer .

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-02-10 21:20

Godt argument, Refi.

Samme argument må kunne bruges mht. phthalater (hormonforstyrrende stof der bl.a findes i småbørns legetøj)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-10 21:23

Langtfra alt er rosenrødt ved at være EU-medlem, men det var det heller ikke før.

Vi havde begreber som "udenlandsk bordvin, her aftappet" og "udenlandsk bordvin, her skåret", som betød, at der i første tilfælde var under 50% dansk frugtvin i, i den anden, at der var over 50 % dansk frugtvin i.

Masser af gange har de fælles EU-regler betydet en skærpelse af vores meget lemfældige krav til fødevarer, vi skulle jo nødig genere landbruget, så det meste i Dk har været baseret på frivillige aftaler, dvs landbruget, fiskeriet mv lover de nu vil være flinke, fx 2 meter bræmmer mod vandløb, hvor de ikke vil sprøjte, de gør det alligevel, ingen sanktioner osv.

Men vi kan sikkert hurtigt blive enige om, at kravene til os som forbrugere konstant bliver større, jeg køber fx ALDRIG hakket kød med 22% fedt, syntes slet ikke det burde kunne sælges, men det er billigt, og fuldt lovligt.

Så vi vender tilbage til, at vi som forbrugere må se os for, og, møske især, lære af vores erfaringer efterhånden, man kan jo ikke læse alle varedeklarationer hver dag, men hvis man læser den når man er kommet hjem, kan man lade være med at købe det igen.

Men husk altid at checke holbarhedsdatoen, og kontroller om priserne på bonen passer med dem på hylderne.

Hvis noget virker for billigt til at være sandt, er det nok ikke sandt, men måske kan det klistre

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 05-02-10 21:47

Citat
Men husk altid at checke holbarhedsdatoen
Den er der sgu også nogen, der fusker med

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-02-10 22:19

Kødklister er smart! Hvis bøfferne er for små, så klistrer vi dem bare større...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-10 22:39

Citat
Samme argument må kunne bruges mht. phthalater (hormonforstyrrende stof der bl.a findes i småbørns legetøj)

Ork ja, og i blødgøring af plast, i hårlak, i make up for at nævne nogle få.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 00:52

Citat
Nej Nej Nej Nej Nej, men siden den nuværende regering kom til magten er alle restriktioner som Danmark havde overfor usunde fødevarer fjernet. Til stor ærgelse for mig. Og sikkert også mange andre.

granner01 - nuværende regering - nu er din mening vist farvet af lidt politik. Dårlig mad kunne nu også fåes under både Anker, Poul Nyrup, Marianne Jeltved (ikke statsminister, men selv rå.... inden i) og mange andre.
Forøvrigt, har lige læst at en masse Sjællændere er under behandling for dårlig mave, fordi salat købt i Frankrig er forurenet fra kloak-overløb. Føj for pokker, men det har da vel ikke noget at gøre med den siddende regering, og hvis det har, så kan jeg da godt forstå at Lars L. er dappet ned til de varme lande. Måske han er advaret af efterretningstjenesten

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 01:02

Citat
Der er da INGEN der tvinger dig til at købe det

Netop.
Og i visse lande spiser man rotter, ja selv geder ædes nogle steder med velbehag af visse folkeslag (de må da have mistet lugtesansen)

Nej, noget vi aldrig må give køb på, det er en ordentlig mærkning og oplysning om hvad vi risikerer at stoppe i munden. En hel del derefter er op til den enkelte, bare det ikke er sundhedsskadeligt, for så skal hammeren falde.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 01:07

Puh - ha. Sidder faktisk nu og får lyst til et stykke med fedt, sky og en RIGIG gammel ost. sådan en der tårerne til at løbe i vandfald ud af hovedet.
Må desværre vente til i morgen, for vi har ikke sådan noget hjemme.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-02-10 01:10

Cathcart:

Citat
Nemlig. Lad os flytte til Kina, og der dyrke egne ris og ha nogle grise, der ikke er fyldt op af medikamenter. Kun på den måde, kan vi være sikre på, at EU (og bl.a. landmændene) ikke har blandet kemikalier og andet skidt i ens føde

Nå ikke, i Kina har de igen problemer med, at børn dør, fordi landmændene har fyldt meleminpulver i råmælken. Meleminpulver bliver til hårde plasticsplinter under pasteuriseringen (varmebehandlingen)

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 06-02-10 01:12

Citat
(de må da have mistet lugtesansen)

Fårene eller folkeslagene ?

Mvh Chris

RIGIG ????

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 06-02-10 01:16

Ja, velsignet være den pastorisering af mælken . Men jeg mente nu, at vi skulle lave ALT selv , og selvfølgelig en anelse sarkastisk . For det kan vi jo nok ikke. Så længe leve EU .

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-02-10 06:24

Citat
Og i visse lande spiser man rotter, ja selv geder ædes nogle steder med velbehag af visse folkeslag (de må da have mistet lugtesansen)

Man kan da købe gedekød i Dk, sågar i Irma har jeg set det, dyrt men lækkert, lidt opskrifter her

http://bukkebruse.dk/gedemad.htm

og det er en oplevelse at servere ål for udlændinge, de tror det er slanger og vil ikke spise det, gjorde det engang for to franskmænd, ikke ligefrem en succes.

I min barndoms Helsingør lå der en slagter på torvet, der i stedet for det klassiske oksehoved ophængt over indgangen havde et hestehoved, vi fik ikke så sjældent hestekød (dog ikke hovedet) derhjemme.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 06-02-10 07:00

Til dit spørgsmål Heidi-ho
Nej vi skal ikke finde os i forringelse af varerne.

Hvad enten det kommer fra EU eller et andet sted fra.

Køb noget af bedre kvalitet. Det kan man også.

Om folk spiser rotter, geder, aber, maddiker, slager
(Hvad de jo gør rundt om i verden, jeg vil hellere have en gullerod)

Vedkommer ikke andre end dem selv.

Ingen tvinger jo nogen her til at gøre det samme, vel?

Jørn

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 06-02-10 18:40

Heidi-Ho

Tror du at DF og liste N kan slå pjalterne sammen for i fællesskab at få Danmark ud af EU ?

Eller er Nej-sigerne for forskellige?

Som du sikkert kan regne ud stemmer jeg på N - Når det gælder EU ...

Jørn

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-02-10 20:00

Jeg tror aldrig at danmark kommer ud af EU.
Jeg tror heller ikke på, at N og DF kunne arbejde sammen om noget som helst.

Men nu vi er ved EU. Tyskerne så jo gerne en stor fælles EU-hær, så EU rigtig kan spille med musklerne - det sagde tyskerne ikke, men det stod imellem linjerne.

Forsvarsministeren - altså den danske, er pisse sur over tyskerne bringer de skjulte planer på bordet allerede nu. "De skulle ha' ventet til vi havde stemt om forbeholdene" Sagde den gode forsvarsminister, Søren Gade.

Derfor håber jeg så inderligt at dansken stemmer NEJ til;

Unionsborgerskab
Tredje fase af Den Økonomiske og Monetære Union (euroen)
Afgørelser og aktioner på forsvarsområdet
Overstatsligt samarbejde om retlige og indre anliggender

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-02-10 20:27

EU er den største økonomiske magt i verden, men EUs indflydelse på verdenspolitikken er stort set ikke til stede, fordi vi ikke har militære muskler.

Når og hvis EU, som landet er i dag, bliver enige om en militær indsats, skal vi bede USA eller Rusland om fly til at transportere tropperne. Vi så også, at EU blev kørt over af USA/Kina ved klimatopmødet, EU var ikke engang med ved mødet mellem dem og Brasilien, Indien (har lige glemt det femte land).

Jeg sidder ikke med et brændende ønske om, at EU skal lege USA eller Kina (eller det gamle USSR) rent militært rundt omkring i verden, men jeg så gerne EU som en modvægt til de andre, så de ikke bare gør hvad der passer dem.

For, mon ikke de fleste af os er enige i, at EU alligevel ligger tættere på vores holdninger end USA, Kina og Rusland.

Som en eller anden engang sagde, tal sagte og hav en stor kæp i hånden, EU gør nærmest det modsatte

Men "peace on earth and good will to all mankind" ville da være dejligt, men det holder desværre ikke engang ved juletid!

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 06-02-10 20:38

1: Det tror jeg heller ikke. (Så man må prøve at "få det bedste ud af det" indefra = modarbejde dårlige beslutninger + oplyse vore danske landsmænd om alt det fup og svindel der foregår)

2: Det tror jeg nu godt (Selv om der er stor forskel på de to modstander grupper)

F.eks er N vist meget enig med dyrevelfærd. Og sikkert også andre ting.
(Har ikke undersøgt det i detaljer)

Men i hvertfald også Øvro (Euro) - Syntes bedre om den danske krone.

Nu er jeg, igen, personlig.
Men faktisk er jeg ikke fanatisk anti-df - på det personlige plan.
For jeg kender/kendte flere brave medlemmer af DF, som jeg værdsætter + omvendt.
Fra min tid som pædagog, hvor der var flere forældre, som man kunne diskuterer politisk med - måske drille lidt - men aldrig på en ondskabs fuld måde.
Min yngste datter havde en fantastisk god historielærer, som jeg har snakket med mange gange.
Formand for den lokale DF afdeling. Han har jeg stadig kontakt til. Og der har min datter sådan set også - for de arbejder på samme skole nu.

Men jeg må da indrømme at jeg ikke bryder mig om at DF f.eks farer frem med at en skoleleder skal fyres fordi han holder et aftenmøder som DF ikke syntes er Dansk nok.
Nærmest "Landsforrædderi" og DF har været ude med riven før - for at få fyret folk som ikke lige passede i deres smag.

Ja DF bliver også forfulgt og kritiseret af modstanderne ...

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 21:28

zorto
Citat
Nærmest "Landsforrædderi" og DF har været ude med riven før - for at få fyret folk som ikke lige passede i deres smag.

Ja, det er rigtigt, men det er der jo også andre partier der har været gennem tiden, så det er vist ikke en speciel DF livret. Til gengæld ved du nogenlunde hvor du har DF, modsat f.eks en Villy Vendekåbe.
DF ved også godt, at de skal holde sig nogenlunde til sandheden, imod en Villy Søvnløs der bare besøger plejehjem i massevis (og det er s'gu for nemt at kontrollere).

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 21:36

vagnr
I mit sidste svar glemte jeg desværre at nævne, at det var en udmærket og saglig EU vurdering du fremlagde.
Bedre sent end aldrig.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 06-02-10 22:00

Asbjørn2.

Med hensyn til troværdige udtalelser så foretrækker jeg klare meldinger, som hos DF

Og ikke en Villy, som den ene dag siger noget er reaktionært og udemokratiks samt udansk og forkasteligt ...
(For at få stemmer fra "højrefløjen" (?) = Polulisme)
For den mæste dag at sige at det er en "god idé" det samme som var så forfærdeligt dagen i forvejen ...
(For at få stemmer fra "venstrefløjen" (?) = Polulisme)

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 23:28

zorto
Citat
(For at få stemmer fra "højrefløjen" (?) = Polulisme)
(For at få stemmer fra "venstrefløjen" (?) = Polulisme)

Hæ-hæ, du har ret

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-02-10 11:46

Tak for svaret Cathcart.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 07-02-10 16:19

Tak selv. En fornøjelse at være med i tråden .

Mvh Chris