/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nogle af de første windovs styreprogramm
Fra : BL14
Vist : 643 gange
50 point
Dato : 05-02-10 12:30

Jeg kunne godt tænke mig (af ren nostagi) finde wnndovs 1,0 eller nogle af de først windovs er der nogle der kan hjælpe mig

mvh Troels

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-02-10 12:33

http://da.wikipedia.org/wiki/Windows_3.0

Dette var det første spæde forsøg med Windows, som den gang var en overbygning af dos.

Mvh Chris

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-02-10 12:41

Win3/95/98/98se/ME/2000/xp/wista og win7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-10 15:02

Og NT4

Kommentar
Fra : BL14

Dato : 05-02-10 15:16

Jo tak men er der ikke et sted man kan dovnloade den gratis Jeg tror de ikke regner med at få betaling for det gamle progran

Kommentar
Fra : JegCain

Dato : 05-02-10 15:20
Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-02-10 15:22

Og OS2

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-10 15:24

Nej der er både en windows version 1 og 2.

Jeg havde version 2 , som ikke var så megebevendt.

Fik dog også fat i nogle version 1 programmer, hvoraf enkelte kunne køre på version2,

De var ligesom version 3 også overbygninger til DOS.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-02-10 18:20

tror faktisk jeg har nogle af de gamle vindows versioner. men tro sku ikke du får dem til at køre på en rimelig ny pc, der er ingen driver til dem. husker tydeligt hvor besværligt det var at få cdrom, mus og lydkort til at virke, Men jo det ku da være sjovt at prøve igen. jeg kikker i kasserne i morgen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-02-10 18:21

Jeg har næsten alle OSèr på cd/dvd

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-02-10 20:35

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=889482fc-5f56-4a38-b838-de776fd4138c&displaylang=en

Her kan du hente Windows 3.1, men husk at den kun kan installeres på en ældre pc, hvor styresystemet er DOS . Og jeg tror også, at processoren højest må være på 466 MHZ. Kan ikke lige huske, hvor stor en HD DOS kan håndtere .

Men det kan Peet helt sikkert fortælle meget mere om .

Mvh Chris

Har aldrig hørt om Windows 1 og 2

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-02-10 20:44

Du kan forøvrigt også se dette tip fra Fijala og Win 3.1 Retro:

http://www.kandu.dk/tip20703.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-10 21:10

Dos kunne arbejde med 40 GB harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-10 21:28

peet49 - jeg har netop i dag fået tilsendt OS2 warp diskette 2 - 13 men desværre mangler diskette 1
Det er originale IBM.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-02-10 22:27

Granner.
Citat
Dos kunne arbejde med 40 GB harddisk.
Det er vist da kun i forbindelse med Windows 98, når pc-en genstartes i DOS.

Og det er da Win 98, der højest kan håndtere de 40 GB

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-10 23:22

Ja og 95, men kun en ny dos, jeg tror den hed Dos6

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-02-10 23:41

Det var faktisk DOS 5.5 . Den med memmaker, som var sjov at konkurrere med selv. . Og jeg havde sq glemt Win 95 .

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 06-02-10 00:54

Startede med Amiga 500, men...
Min første win-box var en 286, 16Mhz med 1Mb ram, den kunne køre Windows 3.0 under MS-DOS 5.00
Senere fik jeg fingre i en 386sx 16Mhz med hele 4Mb ram, så kunne jeg køre Windows 3.11 under MS-DOS 6.22. Fik den opgraderet med et 8 bit sound blaster lyd kort og et 9600 baud modem, det lykkedes mig rent faktisk at komme på INTERNETTET med denne maskine, brugte Netscape dengang, fin browser
(tak for lån til min skole for login, hehe.. flink "edb ansvarlig" der havde brug for hjælp til opsætning)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-10 08:32

Jeg skrev selv for mange Herrens år siden (1992) en 'vindue' baseret DOS applikation i Turbo-Pascal: TED (Turbo-Editor).

Denne nostaltiske ASCII editor må du da gerne 'lege' med:

http://www.cssboxing.com/exe/ted.exe

Download programmet og kør det i DOS kompatibel tilstand i fuldskærm

Go' fornøjelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-02-10 13:47

hvad blev der af den ibm lavede (kan ikke huske hvad den hed)

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-02-10 13:48

lavede ibm ikke en dos eller ?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-10 14:20

Jo da, men ikke noget der overgik MS-DOS til IBM kompatible maskiner dengang. Idag er der heldigvis noget der er bedre end grådige M$
Dengang var det AMIGA der var foran, gode tider

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-10 16:43

IBM lavede OS2 og OS2 warp - jeg har original warp men mangler desværre diskette 1.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-10 14:08

IBM's version af en ASCII editor til DOS hed så vidt jeg husker slet og ret: EDIT.COM

..og de lavede vist tidligere en, som blot hed E.EXE ( http://en.wikipedia.org/wiki/E_(PC-DOS) )

Er der så nogen som ka' huske det besværlige grønne monster af en ASCII iditor til UNIX ??? :

VI http://www.ccsf.edu/Pub/Fac/vi.html

</NOSTALGI>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-10 14:10

Øeh... rettelse:
ASCII iditor => ASCII idiotor => ASCII editor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-10 14:13

VI ...var meget brugervenlig:
Citat
Undoing

Be sure to remember this command. When you make a mistake you can undo it. DO NOT move the cursor from the line where you made the change. Then try using one of the following two commands:

u   undoes the last change you made anywhere in the file. Using u again
   will "undo the undo".
U   undoes all recent changes to the current line. You can not have moved
   from the line to recover the original line.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-10 14:30

Ps. ...min oftest brugte kommando i VI var:
Citat
Quitting without Saving Edits

Sometimes, when you create a mess (when you first start using vi this is easy to do!) you may wish to erase all edits made to the file and either start over or quit. To do this, you can choose from the following two commands:

:e!   reads the original file back in so that you can start over.
:q!   wipes out all edits and allows you to exit from vi.

Pps.

Jeg skrev mine første ASSEMLER (MASM: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Macro_Assembler ) & C (K&R) http://en.wikipedia.org/wiki/The_C_Programming_Language_(book)
..programmer i VI ..men de fungerede dælme også derefter

Førte RIGTIGE vindue miljøer jeg stiftede bekendskab med var nu:

1.) SMALLTALK ( http://en.wikipedia.org/wiki/Smalltalk )
..og:
2.) MOTIF ( http://www.cs.cf.ac.uk/Dave/X_lecture/ )
..og det var FØR MS-Windows platformene dukkede op
</MOLOKYLE>