/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Certifikatfejl....kan man godkende certi
Fra : LoneG
Vist : 4061 gange
100 point
Dato : 05-02-10 11:56

Hejsa

Får følgende vrøvl fra windows 7:

"Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat.
Dette websteds sikkerhedscertifikat er udløbet eller er endnu ikke gyldigt.

Problemer med sikkerhedscertifikat kan skyldes et forsøg på at narre dig eller opsnappe data, du sender til serveren.
Det anbefales, at du lukker denne webside og ikke fortsætter til webstedet.
Klik her for at lukke denne webside.
Fortsæt til dette websted (anbefales ikke). "

Kan jeg på nogle møde godkende det pågældende websteds certifikat (det er en webmail) så jeg ikke skal igennem alt det l*** hele tiden?

Jeg benytter som sagt windows 7. Jeg kan god komme ind på mailen ved at trykke "Fortsæt til dette websted (anbefales ikke)", men det kører MEEEEEGET langsom. Kan man komme ud over dette ved at godkende webstedet eller.......?

MVH Lone

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-02-10 12:21

Er det certifikatet til din webbank?
Kan du stadig komme til hvis du svarer ja til at fortsætte?
Jeg har dette problem - og afventer svar fra de som måtte kende til det!
Ammitz

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 12:30

Citat
"Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat.
Dette websteds sikkerhedscertifikat er udløbet eller er endnu ikke gyldigt.

Kontakt pågældende websted, og få en forklaring fra dem, om fejlen skyldes udløb af certifikat.
De kan så fortælle dig, om det er ok at acceptere/forsætte eller ej.

Hvis du ikke kan få den forklaring, ville jeg umiddelbart holde fingrene fra siden - indtil problemet er løst!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-10 12:39

Samme problem her med XP og webmail, importer og godkend den certifikat og læg den i mappen for brugergodkendte certifikater.
Du nævner ikke hvilken browser du bruger, jeg bruger Firefox og den gør livet lidt lettere, men det kan også lade sig gøre i Internet Explorer

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 05-02-10 13:24

Det er en webmail - ikke webbank. Men følg du da bare med alligevel

@o.v.n
Hvordan gøres dette: " importer og godkend den certifikat og læg den i mappen for brugergodkendte certifikater. "?

Jeg bruger explorer.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 13:32

Citat
Det er en webmail

Hvilken udbyder er det?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-10 14:03

Du skriver at du kan komme ind på din webmail men det kører langsom, så gå ind på webmail og klik på Filer ned og klik på Egenskaber, i det vindue som åbner er der en knap du kan klikke på, der står Certifikater og den klikker du på og klikker på Installer certifikat i det nye vindue som er åbnet, klik på Næste og flyt prikken ned i Placer alle certifikater - - - - og klikker på Gennemse, marker Rodnøglecentre der er tillid til og klik på OK, klik på Næste og klik på Udfør, så kommer der en advarsel den skal du klikke Ja til for at placere certifikatet i det lager.
Du skal selvfølgelig have 110% tillid til at det er det rigtige certifikat og ikke en falsk at du lægger i Rodnøgle center.
Undskyld min roden lidt rundt i det første indlæg, jeg blandede Firefox og Internet Explorer lidt sammen.
Hvis ikke du kan få det til at virke, så skal du bruge en computere med Internet Explorer og som kan komme ind på den webmail og så kopiere certifikatet derfra, har du/i flere computere?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 14:08

o.v.n. - det drejer sig et udløbet sikkerhedscertifikat.

Citat
Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat.
Dette websteds sikkerhedscertifikat er udløbet eller er endnu ikke gyldigt.

Det må være udbyderen, som har et problem!

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-02-10 14:09

Ja Lone G, - jeg følger med, - for hos mig kommer den frem når jeg vil ind på min bank????
ubehageligt, for hvad er der i gærde...
jeg er nødt til at ordne bankforretninger, så jeg har sagt JA til at fortsætte, men er bekymret!
Ammitz

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 14:16

Ammitz - har du kontaktet din bank, og fortalt om problemet?

Det kunne jo tænkes, at de ikke har fået installeret/fornyet deres sikkerhedscertofikat.
Men en seriøs bank, burde undgå sådanne problemer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-10 14:18

Ja måske har udbyderen et problem, det har min e-mail udbyder så også, der står at certifikatet udløb for et år siden, jeg har godkendt den alligevel og har 0 problemer med at læse eller skrive mails brugte ovenstående forklaring i Internet Explorer og oprettede en undtagelse i Firefox

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-02-10 14:22

Ja jeg har forsøgt at få et svar fra banken, - men de har ikke formået at svare mig endnu.
Problemet opstod for 3 dage siden!
Ammitz

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 14:25

Sikkerhedscertifikater bruges oftest, når man f.eks. skal på sin bankkonto eller f.eks. åbne sin arbejds Outlook hjemme fra. Det skulle gerne sikre, at det er en korrekt side på kommer ind på og at man ikke bliver omdirigeret til forkert side, hvorfra man kan bringe sin PC i problemer!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 14:26

Ammitz - det tyder ikke på en særlig seriøs bank!
Har de skrevet en oplysning på deres hjemmeside?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-10 14:27

Ammitz er du sikker på at du ikke er på en pishing side? En efterligning af din bankside som vil lokke oplysninger ud af dig, banker har ikke problemer deres certifikater

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-02-10 16:42

Nu gør I mig rigtig nervøs...
Jeg er desværre een af de ulykkelige, som stadig hænger i "Roskilde Bank"som er under konkurs, - så det er jo Staten der står inde for at alt er ordentligt.
Men jeg har da kunnet foretage de udbetalinger jeg har skullet, og også modtaget indbetalinger.
Jeg bliver nok nødt til at afvente svaret fra banken for at få problemet løst.
Ammitz

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 16:51

Har du kontaktet nedenstående:
Citat
Har du problemer med NetBank er du velkommen til at ringe til NetBank Support. Ved henvendelser bliver du bedt om at opgive dit brugernummer.

Du kan kontakte NetBank Support på telefon 70 24 66 00 på følgende tidspunkter:

Mandag-Torsdag 8.00 – 22.00
Fredag 8.00 – 18.00
Lørdag 10.00 – 18.00
Søndag 10.00 – 22.00

Supporten holder lukket den 24., 25. og 26. december, 1. januar og 5. juni. Den 31. december lukker supporten kl. 16.00.

Du kan også skrive en mail med dine spørgsmål til NetBank supporten.

Du kan umiddelbart nå det inden kl. 18.00

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 16:54

Yderligere oplysninger på
https://www.roskildebank.dk/default.asp?mode=redirect&url=nbk.asp&netbank=privat&func=

Citat
For at sikre at de afsendte data kommer fra Roskilde Banks EDB-central (Bankernes EDB Central) er kommunikationen "certificeret". Certifikatet viser hvem der kommunikeres med og indeholder bl.a. oplysninger om:

Certifikatudsteder. Her benyttes VeriSign der er en internationalt anerkendt virksomhed, som har specialiseret sig i udstedelse af certifikater.
Hvem certifikatet er udstedt til. I dette tilfælde Bankernes EDB Central.
Udløbsdato.
Møder din browser et program, der er underskrevet med et certifikat af VeriSign kan browseren ved hjælp af digital signatur identificere at den afsendte kode kommer fra Bankernes EDB Central, og at den ikke er blevet ændret undervejs.

Afhængig af sikkerhedsindstillingerne i din browser vil du når du starter NetBank blive præsenteret for et vindue, hvor du er i stand til at sikre dig at programmet kommer fra Bankernes EDB Central. Du kan efterfølgende undgå at meddelelsen bliver vist ved opstart af programmet - dog uden at der slækkes på sikkerheden. Meddelelsen bliver kun skjult i de tilfælde hvor browseren er sikker på at programmet kommer fra Bankernes EDB Central.

Du kan altid kontrollere hvor certifikatet kommer fra. Det er forskelligt hvordan man gør det i de forskellige browserversioner. Derfor henvises til browserens hjælpefunktion.

Fornyelse af certifikat til NetBank
En gang om året skal VeriSign certifikatet til NetBank fornyes. Det betyder at brugerne skal godkende en sikkerhedsadvarsel når de logger sig på NetBank.

Når du logger på, får du vist et mindre skærmbillede (certifikatet) på én af disse måder:

The application’s digital signature has been verified.
Do you want to run the application?
Marker "Always trust content from the publisher" og klik på "Run"
Warning - Security
Klik på knappen "Always"
Advarsel
Marker "Hav altid tillid til programmer fra Bankernes EDB Central" og klik på "Ja"
Java Plug-in Security Warning
Klik på knappen "Grant always"
Internet Explorer - Sikkerhedsadvarsel
Klik på "Flere indstillinger", marker "Kør altid software fra Bankernes EDB Central" og klik på "Kør".

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-02-10 17:00

Hej IBM760

Jeg har netop igen været inde på banken. Og denne gang helt uden sertifikat-problemer.
Det er bare så mærkeligt, - for jeg har i 3 timer slet ikke været på kontoret, - og derfor ikke foretaget mig noget, som kunne have klaret problemet.
Jeg er nu spændt på, hvad der sker de næste par dage.
Men jeg vil meget gerne belønne dig, for at du har fulgt mig indtil nu.
Så, - hvordan er det nu jeg sender point, - uden bare at acceptere et svar, hvilket jeg jo ikke kan, da det ikke er mig der har oprettet spørgsmålet?
Ammitz

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 17:06

Citat
Jeg har netop igen været inde på banken. Og denne gang helt uden sertifikat-problemer.
Det er bare så mærkeligt, - for jeg har i 3 timer slet ikke været på kontoret, - og derfor ikke foretaget mig noget, som kunne have klaret problemet.

Fejlen har helt sikkert ligget hos Roskilde Bank/Bankernes Edb Central - de har formodentlig endeligt fundet penge til, at betale for et nyt sikkerhedscertifikat.

(De har måske brugt dine penge til betaling - ) - Rolig

Ang. point - det betyder mindre, da de ikke kan bruges til noget fornuftigt

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-02-10 17:09

LoneG - undskyld, at vi har brugt dit spørgsmål, til snak om Roskilde Bank!
Men det er måske et tilsvarende problem du har!

Er dit problem forsvundet?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 08-02-10 21:56

Det er helt fint at I hygger jer med Roskilde bank i min tråd

ang.: "Du skriver at du kan komme ind på din webmail men det kører langsom, så gå ind på webmail og klik på Filer ned og klik på Egenskaber,...."

Jeg er allerede stået af ved "og klik på Filer ned " - jeg har ikke noget med "filer" nogle steder?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-10 22:36

Citat
jeg har ikke noget med "filer" nogle steder
i din browser øverst til venstre, der står Filer - Rediger - Vis - Favoritter og så videre, ellers må du lige klikke på Funktioner ovre til højre først, ned til Værktøjslinjer gå ud og klik på Menulinje, så har du menulinjen med Filer og andre muligheder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 00:34

Har i fået certifikatet godkendt

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 24-03-10 14:09

Tak for svaret o.v.n..

Det kører fint nu!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-10 15:48

Selv tak - godt problemet forsvandt