/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Maling af spisebord
Fra : billebie
Vist : 1114 gange
100 point
Dato : 04-02-10 16:08

Hej

Jeg skal igang med at slibe og male mit spisebord, som er blevet grimt. Malingen er skaldet af nogle steder pga. varme pletter osv.

Men hvordan gør jeg? Jeg er i tvivl om materialet, men jeg er lidt i tvivl om hvilket materiale bordet er lavet af. Det ligner noget finer plade som bare er malet hvid.

Kan jeg vedhæfte billeder nogle steder herinde?

Hvor går jeg igang?

Mvh billebie

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-02-10 16:24

Citat
Kan jeg vedhæfte billeder nogle steder herinde?

Ja da det kan du.
www.peecee.dk
Her kan du uploade et billed og sætte det ind.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 04-02-10 17:51
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-02-10 19:48

Det ligner finerplade ovenpå en spånplade, dvs. kun en lettere slibning.(evt kort med en rystepudser)

Der hvor der næsten er huller/afskalning, skal der slibes lidt mere, men det skal spartles ud inden det males. Slibes igen med meget fint sandpapir. Males lige på det sted med spartel - så det bliver mættet. Slib igen på det konkrete sted.
Dernæst males hele bordet - højst sandsynligt 2 gange, med en enkelt finslibning imellem (bare i hånden og ganske overfladisk.

Spartelmasse afhænger lidt af hvilken maling du skal bruge- Det ville jeg spørge Flügger om.

mvh Smuller

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-10 20:05

>Det ville jeg spørge Flügger om

Og det bliver ikke billigt...

Har du overvejet om det overhovedet kan betale sig at slibe, spartle og male på dit gamle bord?

I stedet for spån finer plade bordet kunne du jo her under udsalget anskaffe et i rigtigt træ...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-02-10 20:09

Citat
Og det bliver ikke billigt...

Det er tilgengæld god service og rådgivning- det får du ikke i Silvan. Og jeg kan ikke se at deres priser er væsentligt dyrere, når vi taler om kvaliteten.
Du kan købe billig maling og skal så male 3 gange- men købe noget ordentligt og kun male 2 gange.

Men det var nu ikke malingen jeg mente, der skulle købes i Flügger- det var en tube spartelmasse.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 05-02-10 09:28

Ok tak for svarene

Og man kan godt få noget spartel som hæfter på den slags finer plade?
Det lyder ikke som en uoverkommelig opgave -jeg vil igang i eftermiddag

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-10 06:25

Husk lige en gang grundrengøringsmiddel og godt med afvaskning i vand bagefter inden du går i gang med rystepudser.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-10 17:38

Og husk at lade det tørre helt op efter vandpjaskeriet inden du spartler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-10 17:40

Iøvrigt ligner det til forveksling MDF-plade med en enkelt gang hattelak.