/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Blev det ikke ulovligt sidste år ?
Fra : vedikkealt
Vist : 1074 gange
100 point
Dato : 04-02-10 08:09

Her er noget der så ganske undre mig...

Jeg mener så bestemt, at det sidste år blev ulovligt, at have el installationer hvor der sidder de store gamle 10 A sikringer, altså dem i keramik, med den røde "fjedder" sikring i bunden.

Om det alene var i etage byggerier de blev forbudt, eller det var i det hele taget, kan jeg ikke huske.

Er jeg helt galt på den..?..

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-02-10 08:18

helt galt

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-02-10 08:29
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-02-10 09:20

# brorteil

Jooo...men fordi det kan købes stadigvæk...er det jo ikke sikkert det er lovligt at bruge dem hele vejen rundt.

Jeg har uden succes ledt efter et eller ander el regulativ...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-10 10:08

Mon ikke det er ny installationer, man ikke må lave med den slags.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-02-10 10:16

Når jeg læser på denne side

http://www.sik.dk/Professionelle/El/Love-og-regler-inden-for-elbranchen

Kan jeg ikke umiddelbart finde noget om de sikringer, og det burde vel stå der??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 10:47

Jeg bruger de store sikringer og jeg er meget glad for at vi stadig kan købe dem. Det er en oldgammel installation, over 40 år gammel.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 04-02-10 16:10

Du er helt gal i byen , ved du overhoverdet hvor mange steder de gamle sorte gruppeafbryder sidder, hvor har du da læst det henne , men har du læst noget er det nu nok det med at man skal have skiftet til HPFI relæ fra HFI relæ men det er også udsat da det vil blive mega meget dyrt for diverse kommuner.......

Ps
heheh har også hørt at alle skal have monteret kulfilter i sine underbukser på grund af co2 udslip

Bassebo..

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 04-02-10 22:39

Citat
Ps
heheh har også hørt at alle skal have monteret kulfilter i sine underbukser på grund af co2 udslip

He,he,he. Nej, det er kun omfattet af dem der ikke kan sove tørt og knaldfrit.

Accepteret svar
Fra : iccy99nn

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-10 08:33

Hej. Det du mener står i stærkstrømsreglementet af Juni 2008, og gælder for ældre Udlejeboliger og nybygninger, hvor der skal opsættes HFI relæer af en bestemt type.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 06-02-10 10:25

Tak for svaret iccy99nn.

JA...du har fat i det rigtige...

Men så var de ikke som jeg havde forstået det, at de gamle sikringer blev ulovlige, men at de blev udkiftet i forbindelse med kravet om opsætning af HFI relæer.

Takker mange gange...

Bedste hilsner fra vedikkealt

Spørgsmålet kom op da min datter ringede, og skulle bruge en sådan stor sikring, og hun bor i etage byggeri, men her har man så valgt at opsætte top moderne rælæer i kælderen, og så bibeholdt de gamle sikringsgrupper i lejlighederne.

Vel en slags dobbeltsikring..?

Kommentar
Fra : iccy99nn

Dato : 06-02-10 10:44

Det var da godt det kunne bruges, og takker for Point's . Og fortsat god dag.
Hilsen Iccy 99nn.