/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Redigerings-software
Fra : dreyer
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 27-04-03 18:18

Jeg leder efter et godt program til redigering af digital video til Windows (XP). Det skal være nemt at bruge, men samtidigt også professionelt og fleksibelt. Findes det og hvis ja, hvad hedder det så?

Hilsen
Klaus

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-04-03 18:29

Hej Klaus!

Jeg ville først lige prøve med Windows Movie Maker (der er gratis og på dansk)!

Du kan læse mere om og downloade Movie Maker via:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=82887484-6f21-43e 2-b4e2-051f72c11a77&DisplayLang=da

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-04-03 18:33
Kommentar
Fra : perkh

Dato : 27-04-03 21:29

Det program du søger kunne være Adobe Premiere, se www.adobe.com

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 27-04-03 22:03

Det sku' gerne være noget der kan trække lidt mere en Mikrobløds makværk og Adobes middelmådige klippebord. Men tak for forsøget.

Hilsen
Klaus

Accepteret svar
Fra : NicolaiW

Modtaget 50 point
Dato : 21-05-03 16:32

Hej Dreyer,

Pas på med at skælde ud på Adobe. For det kan sagtens være det, som du ender med. Det er nemlig det bedste semi-profesionelle redigeringsprogram til PC. Forklaringen er:

Hvis dit redigeringsbehov er ud over almindelig hjemmevideo og du rent faktisk har behov for at lave noget i broadcast-kvalitet, så er der kun to seriøse muligheder. Det er FinalCutPro og AVID.

FinalCutPro produceres af Apple og findes kun til Mac. Det er lige kommet i version 4.0 og har alle de features, som du måtte få brug for i forbindelse med professionel videoproduktion. Programmet bruges bl.a. af mange mindre produktionsselskaber og er den standard, der undervises i på fx Film- & Medievidenskab på Københavns Universitet. Det er rimeligt intuitivt, fungerer godt og kan meget. Men det kræver altså en velvoksen Mac.

Alternativet er AVID. Det er det program, som de fleste tv-stationer anvender (når de klipper digitalt og ikke båndredigerer). Programmet anvendes også hyppigt til filmklipning og efterarbejde, og er standard på klipperuddannelsen på Den Danske Filmskole. AVID er afsindigt dyrt og kræver særlig hardware. Det findes i en mindre udgave: DV Xpress, der er velegnet til DV-redigering.

Så Premiere er faktisk det nemmeste at få fat i - og det mest udbredte semiprofessionelle. Skal du op og være virkelig prof, så skal du overveje at skifte til Mac eller på jagt efter DV Xpress. Men de to løsninger kræver nok en tur i banken først.

Håber at du kan bruge mit trælse råd.

NicolaiW

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 21-05-03 17:17

Tak for det ikke så trælse råd - på nær det med prisen... Om jeg en dag for råd til diverse AVID-produkter må min succes i filmbranchen vise.

Hilsen
Dreyer

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 21-05-03 17:31

Tak for svaret NicolaiW.