/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Socialdemokraternes fejltrin
Fra : KMH1990
Vist : 613 gange
10 point
Dato : 03-02-10 20:13

Hvilke fejltrin igennem tiden har Socialdemokraterne begået?

Der er de klassiske med Per Hækkerups salg af Danmarks undergrund for en flaske sprut og Thorvald Staunings landsforræderi (samarbejdet med tyskerne under 2. verdenskrig).

Kan I komme på andre?

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 20 point
Dato : 03-02-10 20:20

"Grav" selv lidt i Hans Hedtoft,Viggo Kanpmann,Krag,Anker,Nyrup.Der er nok at ta`af.
Den mest sympatiske af dem alle var nok H.C.Hansen.Mig bekendt,var han ikke paranoia,eller skørtejæger.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 03-02-10 20:32

Hmmmm...tjaeeeee, dem er der jo mange af.
Men var der ikke nogen om en trafikminister, ved navn J.Buksti, som kørte som død og djævel og overtrådte alle de færdselslove han selv havde været med til at vedtage.

Og var der ikke en socialdemokrat ved navn Jimmi Star, som stjal som en ravn i butikkerne - og oven i købet lavede børneprogrammer.

Behøver jeg at nævne Rits hotelregninger på Hotel Ritz Eller hendes store lejlighed på Vesterbro..

Det var et lille udpluk.
Og ja, det er med vilje, jeg ikke har nævnt Poul Nyrup. Det kan vagnr gøre....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-02-10 20:37

To myter gør ingen sommer

"Der er de klassiske med Per Hækkerups salg af Danmarks undergrund for en flaske sprut og Thorvald Staunings landsforræderi (samarbejdet med tyskerne under 2. verdenskrig)."

Myte 1

http://www.danmarkshistorien.dk/undervisning-mm/myter-i-danmarkshistorien/myte-foraerede-haekkerup-nordsoeolien-vaek-pga-fuldskab/

Myte 2, kan man altid diskutere, er det klogt at undgå at landet bliver lagt øde og tusinder af mennesker bliver slået ihjel uden formål (Dk havde med bredt flertal reelt afrustet i mellemkrigsårene, UK havde klart sagt de ikke ville komme os til hjælp ved en besættelse)? Landet stod overfor en helt reel trussel, og havde højst kunne stoppe invasionen et par timer. Retsopgøret, med bl.a. de mange, der netop havde fuldt regringens opfordringer til samarbejde, det var en svinestreg, men en som alle partier bekkede op om efter befrielsen.

Men selvfølgelig har sosserne begået fejl, ligesom alle andre der har haft magt, dine eksempler er bare ikke korrekte.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 20:40

Det kunne da være lige så spændende at finde et parti, der IKKE har lavet nogen bommerter. Øbbedøbbe, hvis det altså kan la sig gøre . Men så næsten ingen da .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 03-02-10 20:42

Enhedslisten er vel det parti, der er mindst ivrige efter ministertaburetter, samtidig med at de er de eneste, der stiller kritiske spørgsmål til ministrene i hobetal.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 20:50

Citat
Enhedslisten er vel det parti, der er mindst ivrige efter ministertaburetter
Listen er vel bange for at tage et medansvar og dermed komme til at lave fejltrin, som de andre stræbere . Nå, bare fis med mig, for Enhedslisten kan ikke undværes .

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 03-02-10 20:56

Hvis man skal være bagklog så burde liste A være gået ind i en reel indvandrer-flygtninge dialog medens tiden var til det. Man var bange for at blive slået i hartkorn med Fremskridts Partiet og senere Dansk Folkeparti. Forstået på den måde, at man skulle have stillet større krav til dansk undervisning (og holdt kurser m.m i Danske traditioner for de første "fremmedarbejdere" og i det hele taget sørget for at de "fremmede" fik muligheder for kendskab til Dansk og ikke lave hverken positiv eller negativ særbehandling overfor ude fra kommende mennesker.

Men det gælder nu alle partier, som ikke direkte er på linje med Fremskridts Partiet og DF.

Integrationsprocessen kunne måske godt have været bedre .

Resultatet ses nu, hvor mange, desværre, vælger liste A fra på grund af at man tidligere ikke rigtig turde tale om de problemer der nu engang var - for ikke at blive kaldt "racist" (Hvad INGEN er selv om kan stille berettigede spørgsmål til andre kultur mønstre)

At man droppede Svend Augen til forden for Poul Nyrup -
for at tækkes de Radikale (har jeg læst - ved ikke om det passer) var en fejl.

Men på trods af disse fejl så foretrækker jeg A -
frem for V, K, O

Jørn

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 03-02-10 20:58

Nej - Enhedslisten kan ikke undværes !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-02-10 20:58

Lyndon Johnson sagde de vise ord, "det er bedre at stå inden i teltet og pisse ud, end at stå udenfor og pisse ind!"

Men, hvis man, som EL ikke forventer nogensinde at komme ind i teltet, er det sikkert vældig sjovt at stå udenfor og pisse ind

Det er som bekendt kun den der ikke laver noget, der aldrig laver fejl

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 03-02-10 21:05

En fejl er også at SF og A glider længere mod midten/højre end "de gode gamle dyder" -
I håb om at tiltrække midtervælgere/højrevælgere.

Der må jo gerne være forskel på højre og venstre idealer, som man ikke bør holde udsalg over,
af rent taktiske grunde for at få vælgertilslutning.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 03-02-10 21:11

til vagnr.
Citat
" ... Den, som begår sabotage eller hjælper med dertil eller overfor myndighederne tilbageholder viden om sabotageplaner eller undlader at medvirke til opklaring af sabotage, handler imod sit fædrelands interesser..."

Dette er et udpluk fra Staunings tale.

Stauning opfordrer til stikker og angiveri imod sit folk.
Altså, Stauning går helt klart tyskernes ærinde.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 21:25

Citat
Altså, Stauning går helt klart tyskernes ærinde.
Enormt hårdt presset af omstændighederne, og for at tækkes tyskerne. Er sikker på, at alle gode danske mænd og kvinder var klar over dette, og ikke lastede Thorvald for det.

Så det var IKKE et fejltrin, men et taktiskt klogt træk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-02-10 21:34

Nej heidi-ho han gik danskernes ærinde.

Ví har tævet løs i det her flere gange før, bliver sikkert aldrig enige, men det er uomtvisteligt, at i Dk døde forholdsmæssigt langt færre indbyggere (jeg medregner ikke de modige søfolk, der gik i international tjeneste) end i noget andet besat land, også de fleste jøder blev reddet.

Jeg har al mulig respekt for folk der sætter deres eget liv på spil, men intet for dem, der uden grund og uden den mindste chance for "gevinst" sætter andres liv på spil.

Foghs "heltemod" ved på falsk grundlag at sende Dk til Irak og få vores soldater dræbt til inegn verdens nytte kan jeg kun sammenligne med de palæstinensiske fædre, der sendte deres skolebørn ud og kaste sten efter israelske soldater på det tdispunkt, hvor de vidste der var TV-hold klar, fordi det var godt TV=propaganda, når børn bliev slået ihjel, mens ingen havde løftet et øjenbryn hvis fædrene var blevet slået ihjel.

Måske havde fædrene det som verdens bedste ridders far sagde, da en fjende truede med at slå hans lille søn ihjel "jeg har hammeren og ambolten til at lave bedre sønner end ham!"

I øvrigt en fremragende bog jeg kan anbefale varmt, hvis man har lyst til at læse noget samtidigt om ridderlivet, i stedet for Ivanhoe og Robin Hood

http://tidsskrift.dk/visning.jsp?markup=&print=no&id=79910

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-10 22:10

Jeg sku`måske nok gi`mit første indlæg,et par ord med på vejen.

Generelt tror jeg ikke der er den store forskel på intentionerne,(hos den til enhver tid siddende regering) om at gøre det så godt som mulig,for befolkningen.Der vil altid ske fejltagelser og tages fejlbeslutninger.Det er sket i alle de regeringer,jeg kan huske.De nyeste fejltag står bare mest lyslevende for os. Jeg kan da huske,at selv en gammel højærværdig Radikal minister,med hat og det hele,nemlig A.C. Norman,blev kendt uværdig til at sidde i Folketinget,efter et færdselsuheld.
Det der irriterer mig mest ved Socialdemokratiet (og andre venstre partier) er at de ligesom har taget patent på at være den "lille mand"s beskytter.Og det synes jeg mildest talt ikke altid har været tilfældet.

Mosebaek.

NB.: Har selv været arbejder hele mit liv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-02-10 23:00

Sjovt nok, Mosebaek, så har jeg også tænkt på A.C.Normann her til aften. Jeg boede i Helsingør dengang det skete, så han er meget klar i min erindring.

Mens jeg i slutningen af 60'erne var natportier på Hotel Europa som det hed dengang ("højhuset" ved Langebro, Kbh, der nu er vandrerhjem) puttede jeg ofte Erik Eriksen, når ham kom så fuld "hjem" på hotellet, at han skulle gelejdes op og lægges i seng med alt tøjet på, politik var dengang, ligesom arbejdslivet og trafikken mv., ret alkoholiseret.

Jeg er helt enig i, at alle politiske partier der har haft den mindste indflydelse har et langt "synderegister" af såvel politiske fadæser som større eller mindre personlig uhæderlighed. Tidsånden spiller meget ind i bedømmelsen af sagerne, engang imellem syntes jeg det virker som om kvinderne skal være mere "moralske" end mændene osv.

Et eksempel, da Ritt havde sin berømte parisertur på Ritz, måtte hun gå selv om der ikke dengang var faste regler for hvor meget man måtte bo for. Da Melchior måtte gå, fordi han havde taget en fast "kuvertpris" for at have officielle gæster med hjemme og spise konens mad (MEGET billigere end hvis de var gået på restaurant) overtrådte han nogle formelle regler, konen skulle have vist regninger for hver en kartoffel, mens jeg samtidig havde medarbejdere (i staten) der SKULLE bruge faste kuvertpriser hvis de havde officielle middage hjemme. Forleden kunne biskopperne, EFTER der pga. Brixtofte blev indført faste maksimale beløb for spisning på restaurant bare slippe af sted med at sige, at de ikke syntes det var et problem at de overtrådte reglerne. Lars Løkke slap også billigt fra at drikke og se betalingsfilm på skatteydernes regning, så der er sket noget med holdningerne, eller måske er lille Lars fra Græsted bare god til at tælle til 90?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-02-10 23:30

Jeg har altid vist at Erik Eriksen også var en mand,der satte pris på livets glæder.
Det var skam ikke bare Per Hækkerup.Nogle er bare bedre til at skjule det end andre.Her tænker jeg på den fine mand J.O.Krag.Jeg kan huske at Helle Virkner,selv var inde på det i,tror det var Billed-Bladet. At han havde en stærk erotisk appetit,så damerne i hans omgangskreds,kunne forvente en invitation,før eller siden.Hun lod også forstå,at han nød de våde varer,gerne i rigelige mængder.
Men iøvrigt,er her en interessant artikkel om Hr. Krag.

http://www.ole-hyltoft.dk/krag.htm

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 03-02-10 23:42

Citat
Det kunne da være lige så spændende at finde et parti, der IKKE har lavet nogen bommerter. Øbbedøbbe, hvis det altså kan la sig gøre . Men så næsten ingen da
Pensionistpartiet!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-02-10 23:44

Socialdemokraternes største fejl var, at kalde fru Bjerregaard (Ritt) socialdemokrat. Hun er hverken social eller demokrat!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 03-02-10 23:45

Cathcart
Citat
Nå, bare fis med mig, for Enhedslisten kan ikke undværes

Mmmnnnn hvorfor ikke????

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 04-02-10 00:06

Citat
Socialdemokraternes største fejl var, at kalde fru Bjerregaard (Ritt) socialdemokrat. Hun er hverken social eller demokrat!

Så sandt, så sandt.
Gad vide hvem der kommer til at savne hende??
Svar: Hendes skrædder og stoffabrikanterne.
???????????????????
Jo, hun fik først taget mål til lommerne (det var dejligt nemt), og stofforbruget dertil var enormt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-02-10 00:16

så er det bukket i neon

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-02-10 00:30

Asbjørn2
Citat
Pensionistpartiet!
Lige noget for mig . Hvordan er partiets program forresten ?
Og om hvorfor Enhedslisten ikke kan undværes: Som KMH1990 skriver:
Citat
de er de eneste, der stiller kritiske spørgsmål til ministrene i hobetal.

Chris

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-02-10 00:37
Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-02-10 00:41

Smokei

Der er vist ingen socialdemokrater blandt alle de fine billeder .

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 04-02-10 00:43

Og jeg mener stadig, at Stauning udførte:
Citat
et taktiskt klogt træk.

Godnat herfra

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 04-02-10 00:58

Citat
Godnat herfra

Godnat Chris, du ser også forfærdelig ud; må være meget træt.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 04-02-10 06:06

Citat
Stauning opfordrer til stikker og angiveri imod sit folk.
Altså, Stauning går helt klart tyskernes ærinde

Alle partier var enige om denne samarbejdspolitik - Ikke kun *A*, vel?

Kongen,den samlede ansvarlige regering og Stauning opfordrede til ro og orden.

Man skal hen til folkestrejkerne i august 1943, hvor det vendte en smule, og så fortsatte samarbejdspolitikken ellers på et lavere plan.

Det kan man syntes var godt eller skidt - Men det er ikke A´s fortjeneste alene!

Socialdemokrater havde jo også tilknytning til modstandsbevægelsen - Lige som alle andre partier og partiløse var repræsenteret i en anti-samarbejds linie.

Alle partier var enige om at DKP skulle forbydes som parti. På tysk opfordring.
En grundlovs stridig handling.
Ingen stemte imod.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 04-02-10 06:34

Citat
Mosebaek.

NB.: Har selv været arbejder hele mit liv.

Ja, men det skal du da kun være stolt af

Jeg har arbejdet som bydreng, arbejdsdreng, typograf og pædagog, hvis det ellers interesserer nogen ...

Godkendelse af svar
Fra : KMH1990

Dato : 04-02-10 07:16

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 04-02-10 07:20

Det var nu ogsået godt svar

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-02-10 11:43

Selvtak KMH1990.
Jeg vil gerne tilstå,at jeg faktisk er gået imod en af mine egne principper.
Jeg mener egentlig,at man skal lade de døde hvile i fred.På den anden side,må man vel også interesserer sig for historien.Netop Krag`s "dobbeltliv",blev jeg meget forbavset over.Han virkede ulastelig.Flot klædt,ansigtet i de rigtige folder.Lidt hoven og overklasse-agtig.Diplomat.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 04-02-10 12:03

Jeg kan ikke helt forstå at folk skal "dalres" for at være skørtejægere, kvartalsdrankere, humørsyge ...

HVIS ELLERS DERES POLITIK ER FIN

Så kommer privatlivet vel i 2. række?

I min verden, altså.

Vil da hellere stemme på en politiker med fejl (hvis vedkommende gør et godt arbejde politisk)

End stemme på en "fejlfri", som har en elendig politik.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 04-02-10 13:07

Citat
Lidt hoven og overklasse-agtig.Diplomat.

Hoven er et minus, ja! De to andre ting - er der vel ikke noget i vejen med?

Har dog aldrig stemt på manden ...