/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Prisen for EU
Fra : KMH1990
Vist : 814 gange
10 point
Dato : 03-02-10 15:07

Se lige, hvad EU-medlemskabet koster England. Det er ikke småting.

http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article854

http://www.brugesgroup.com/CostOfTheEU2008.pdf

Måske var det en idé, hvis vi meldte os ud af EU for at nedbringe underskuddet på statens finanser, der ifølge Nationalbanken vil blive 100 mia. kr. i år.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 03-02-10 15:49

Vi bør, snarest muligt, melde os ud af den herlige "Klub" - Selv om vi evt. ikke sparer en øre på det, eller måske endda sættet noget til ved det. Penge bør ikke styre Danmarks selvstændighed. Men jeg tror at EU er kommet for at blive, og at Danmark aldrig melder sig ud, desværre ...

Jørn

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 15:58

Findes der tilsvarende udregninger af DK´s indtægter/udgifter og mulige underskud ved medlemsskabet at EU?

Chris

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 03-02-10 16:41

Nej, Cathcart.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 16:51

ØV .

Accepteret svar
Fra : zorto

Modtaget 10 point
Dato : 03-02-10 17:09

Nu er jeg sådan en sjov fætter, som ikke tænker i økonomiske baner vedrørende EU.

Har altid stemt Nej - Vil altid stemme på et modstander/skeptiker EU parti.

Da "Vi" meldte os ind i 1972 kom der en masse plakater om at et par sko kostede 5 kr. i EEC og 5000 kr udenfor EEC (Ja, "lidt" over- og underdrevet)

Men alt det øvrige ved EU er ikke pengene værd. - Efter min mening.

Det betyder ikke at man skal holde op med at samarbejde i Europa eller resten af verden.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 17:53

Citat
Måske var det en idé, hvis vi meldte os ud af EU for at nedbringe underskuddet på statens finanser, der ifølge Nationalbanken vil blive 100 mia. kr. i år.
Når nu næsten alt gøres op i penge, mener jeg, at der først skal foretages en undersøgelse i DK som den i UK, så vi kan se, om vi taber eller vinder på en evt. udmelding. Måske vi tjener på medlemsskabet .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 03-02-10 18:05

Chris - du efterlyser beregninger for Danmark!

Hvis man kigger nærmere på det første link til folkebevægelsen, er der en ældre opgørelse:
http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article316
hvor man siger, at EU er dyrt for Danmark

Men generelt vil jeg sige, at det er en mærkelig argumentation for udmelding af EU pga. økonomiske konsekvenser - det svarer til, når unge mennesker ikke gider at være medlem af en fagforening/A-kasse eller folk dropper deres branforsikring, fordi huset ikke er brændt endnu.

Det er andre ting der tæller!

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 03-02-10 18:36

Jeg må give IBM760 ret.

Er der store fordele på det sociale/humane/kulturelle o.s.v område ved at blive, så det et godt argument for at betale prisen.

Det kan man jo så diskuterer om der er ...

Både tilhængere og modstandere taler til folks pengepung.

Måske det aller vigtigste for flertallet?

Forhåbentlig dukker der nogle op som kan sige noget fornuftigt om den sag ...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 03-02-10 18:58

Dengang i fordumstid man var så dum, at være med til at stemme os ind, var det jo nok i tillid til at politikerne kunne styre medlemsskabet, og få noget godt ud af det, det har desværre ikke været tilfældet.

Modstanderne sagde dengang, vi får masser østlændinge osv. ind over grænsen og der vil komme masser tyverier og når arbejdsmarkedet bliver frit, kommer man og under byder arbejdet.

Ja hvad har vi så fået - godt nok meget sent, men nu er der da i hvertfald kommet masser tyverier, arbejdsmarkedet har de jo nok også desværre fået ret i.

Hvordan i alverden kan det være, at man ikke starter med at blive enigi om arbejdsmarkedsregler inden man bliver medlem f.eks. - skal man spille fodbold eller være med i en forening, må man jo også arbejde ud fra samme regler ellers kan man jo ikke arbejde sammen, hvad i alverden tænker de på dernede.

Godkendelse af svar
Fra : KMH1990

Dato : 03-02-10 19:51

Tak for svaret zorto.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 03-02-10 20:03

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 03-02-10 20:27

Hej IBM760

Citat
Se lige, hvad EU-medlemskabet koster England. Det er ikke småting.
Dette var jo en stor del af spørgsmålet. Derfor mine svar om kolde kontanter .
Citat
Det er andre ting der tæller!
Gu er det da så .

Mvh Chris