/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
inflydelsesrige værker indenfor HRM
Fra : Desmersnaps
Vist : 592 gange
200 point
Dato : 02-02-10 23:12

Hej gruppe
Jeg skal til at skrive en opgave, hvor jeg har tænkt mig at behandle en række (umiddelbart tænker jeg 3-4 stk.) af de mest inflydelsesrige værker indenfor Human Resource Management. Nogen der i høj afspejler strømningerne på den tid hvor de dominerede, og evt. ændrede den generelle praksis. Er der nogen der har nogle bud på hvad man kunne ta' fat i?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-10 10:13

Prøv at se på indholdet af dette kursus:
http://www.umassd.edu/pce/noncredit/shrmhr.cfm

og du har de fleste af hovedpunkterne til din afhandling...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-10 11:29
Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 04-02-10 14:38

Hmmm. Har nu lidt svært ved at finde dem. Hvilke værker på denne side/i denne tekst mener du er indflydelsesrige indenfor HR?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-10 16:48

Med værker
mener du så bøger, af forfattere:

Her er den nyeste med referencer...

The Future of Human Resource Management: 64 Thought Leaders Explore the Critical HR Issues of Today and Tomorrow
Mike Losey (Editor), Sue Meisinger (Editor), Dave Ulrich (Editor)

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 04-02-10 17:37

ok, tak

Jep, jeg mener bøger af forfattere, meget gerne bestsellere. Jeg har mest haft om arbejds organisering rent historisk. Altså helt tilbage fra Taylorismen (og før). FX har jeg overvejet at behandle "The Human Problems of an Industrial Civilization" af Mayo som et af værkerne, da det vel kan siges at være et af de første værker hvor fokus rigtigt blev rettet mod mennesket, eller den humane ressource, i arbejdslivet. Jeg ved dog ikke meget nyere værker (fx fra 80erne og frem). Der er jo en milliard, og det er svært at vælge ud hvilke der har været dominerende

mvh Kasper

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-10 19:44

Efter Taylor og Mayo...

Drucker, Heitzberg, While Miller og Jean-Luc Cerdin

Plus disse forfattere med Værker:

Aronowitz, Stanley (2000) The knowledge factory: dismantling the corporate university and creating true higher learning. Boston Beacon.
Braverman, Harry (1974) Labor and monopoly capital: the degradation of work in the twentieth century. New YorkLondon : Monthly Review Press.
Galbraith, John K. (1971) The new Industrial State. Houghton Mifflin
Hoxie, Robert F (2000 (1915)) Scientific management and labor. Bristol. Thoemmes Press.
Henriksen, Lars Bo; Nørreklit, Lennart; Mølbjerg Jørgensen, Kenneth; Böhme Christensen, Jacob; O'Donnell, David (2004) Dimensions of Change - Conceptualising Reality in Organisational Research. CBS Press, Copenhagen.
Henriksen, Lars Bo (2005) Knowledge management in realist perspective: analysing a university's plan for strategic change. The 6th European conference on knowledge management. University of Limerick, Ireland.
Hull Kristensen, Peer (1996) Denmark - an experimental laboratory of industrial organization. Handelshøjskolen i København.
Lyotard, Jean-Franc (1979) The post modern condition. Manchester University Press.
Mintzberg, Henry (1983) Structure in fives. Prentice Hall, New York
Mølbjerg Jørgensen, Kenneth (2007) Power without Glory. Copenhagen. CBS Press. (Forthcoming)
O'Connor, Ellen S. (1999) The Politics of Management Thought: A Case Study of the Harvard Business School and the Human Relations School. The Academy of Management Review, Vol. 24, No. 1. (Jan., 1999), pp. 117-131.
Piore, Michael J. & Sable Charles S. (1984) The Second Industrial Divide: Possibilities for Prosperity. New York. Basic Books.
Ritzer, George (2004) The McDonaldization of Society Thousand Oaks. Sage Publications.
Whyte, William H. (1956) The Organization Man. New York. Simon and Schuster.