/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mere sne og solsorte
Fra : ebg_888
Vist : 977 gange
100 point
Dato : 02-02-10 22:35

Da jeg for en måneds tid siden skrev om sne og solsorte, havde jeg ikke drømt om, at sneen stadig ville ligge der en uge ind i februar.

Så med fare for at irritere nogle, vil jeg gentage min anmodning om at tænke på havens fugle her i den værste vinter i 23 år.

Solsorten og andre småfugle har i snart halvanden måned på grund af sneen fået spærret adgangen til ders naturlige spisekammer under kvas og blade.

Et æble, en håndfuld solsikkekerner, en fedtkugle bliver modtaget med glæde.
Eventuelt skrabe en plet jord fri for sne.

-og vand, så fuglene ikke skal bruge energien ved at spise sneen.

Her i haven har vi aldrig tidligere haft så mange fugle på kost.
I går talte vi ca. 50 solsorte.

Det siger jo noget om, hvor desperate de er, når de trænges så mange i en enkelt have.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 02-02-10 22:51

Havregryn blandet med madolie er også en god, fedtholdig og eftertragtet spise til fuglene
- og billig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-02-10 23:31

Der er altid mad til vores fugle herhjemme.......året rundt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-10 23:44

Der er altid mad til fuglene hos mig, og vand og bade og redekasser.

Jeg er med i den store fugletælling og dansk ornitologisk forening meddeler, at de er meget overraskede over det store antal solsorte der er i landet. Så du behøver ikke opfordre til at fodre, Mere end 20.000 vil jeg tro fodrer i stor stil. De er i hvert fald fordelt over hele landet.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 03-02-10 06:24

Vi har meget sne, men ikke så mange solsorte her på gården - Kattene tager dem !

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-10 08:33

Solsortene er de værste bisser og bøller.

Normalt har jeg en 2 - 3 stykker i haven, nu har jeg 55 - 60. De er meget grådige og jager de andre fugle væk - foruden at de bogstavelig talt ikke under hinanden fugls føde. De slås i eet væk.

Jeg fodrer med 1 kg kogt ris eller grov bulgur blandet op med rapsolie. 10 knuste mejsebolde. 5 kg korn og frø. 10 æbler delt i kvarte. Hver evig eneste dag. Man skulle tro at der ikke er mangel på mad. Naboerne fodrer jo også. Men nej, solsortene kan ikke få nok - og jeg er bare SÅ træt af dem

Jeg har også 3 musvåger, og hvis jeg ikke passer meget på, tager solsortene også musvågernes kød. Forleden fandt jeg en velnæret og rimelig stor død markmus i laden og lagde den ud til musvågerne. Men så kom en solsort, snuppede musen og fløj med den. Nåja, fløj og fløj, den baskede med vingerne og så ud som om den "gik på vandet", for lette den helt med musen i næbbet kunne den ikke.

Jojo, helt ærligt: jeg er meget træt at solsorte.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-02-10 11:04

Vil godt tilslutte mig til de krigeriske solsorte. For de er også arrige hos mig, jeg har bare ikke så mange.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-02-10 20:53

jeanettesmor:
Imponerende, så godt du sørger for dine fugle.

Kogt ris/bulgor med olie, den fugleblanding har jeg ikke hørt om før.
Den vil jeg prøve.

Måske endnu bedre end havregryn og olie?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-02-10 21:13

"Der er mange, der undrer sig over de slåskampe, man kan se ved foderbrættet, men det er forståeligt nok. Det gælder jo om at få noget at spise. Det er en kamp på liv og død. Men der kan vi så hjælpe fuglene. Man skal altså lade være med at lægge foder ud det samme sted. Man skal i stedet fordele det rundt i haven. Så bliver der mindre kamp mellem fuglene," lyder opfordringen fra Jørgen Terp Laursen.

Førstehjælp til fuglene

Her kan du se, hvad du kan gøre for at hjælpe fuglene gennem vinteren:

Som udgangspunkt skal man lægge foder ud til fuglene, men det fuglefoder, man kan købe, er af meget blandet kvalitet.

Fuglene foretrækker kugler med højt fedtindhold og frøblandinger med store andele frede solsikke- og hampfrø samt rosiner og nødder.

Foderblandinger med majs, hirse og korn skal man helst undgå, da der er for meget spild.

Hvis man vil lave sine egne fedtfoderblandinger, skal basis være svine­ fåre- eller oksefedt, der er usaltet og ukrydret.

Man smelter fedtet og blander frøblandingen i fedtet sammen med nødder og rosiner. Til slut hælder man blandingen i små plasticbægere.

Husk at putte et stykkeståltråd i hver platsicbæger så kuglen kan hænges op.

I perioder med snedække er fuglene på foderpladsen særligt aggressive. Solsorte og sjaggere strides ofte i haver, hvor der fodres med æbler.

Man kan pacificere droslerne ved at lave små kunstige "territorier" i sneen - områder hvor man skraber sneen væk og fodrer i hvert lille felt.

I stedet for at fuglene bruger energi på at jage artsfæller væk, kan de så bruge energien til fødesøgning.

I store haver kan man opnå samme effekt ved at fodre meget spredt.

Kilde: Dansk Ornitologisk Forening

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-02-10 21:23

ebg_888 -

- det har jeg heller ikke, men man må jo være opfindsom, ikke?

Jeg tænkte som så: fuglene skal have korn.
Ris og bulgur udvider sig når de får væde, derfor koger jeg dem inden servering for ikke at skade fuglemaverne. Olien er tilsat for ekstra "brændstof".

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 03-02-10 21:30

Det er netop det, jeg gør: fodrer spredt.

Både fra ophængte automater og på jorden.

Flere gange dagligt sørger jeg for frisk vand, det er fuglene meget glade for.

Min have er på ca. 2000 kvm, så plads er der nok af.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 21:22

Min have er en gårdhave, 55 m², men jeg fodrer også spredt. Solsorten i det ene bed og sjaggen i det andet og småfuglene får korn i kugler og i automat under den overdækkede teresse. De spiser også nede under automaten, der spildes en del.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 18-03-10 20:40

Tak for svaret jeanettesmor.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 18-03-10 20:49

Det var så lidt, ebg_888