/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DOS prog. i WIN 7 ????
Fra : viskinge
Vist : 1799 gange
100 point
Dato : 02-02-10 20:32

Har fået en ny PC med WIN 7.
Har et (udmærket) program som egentlig er DOS. Jeg har brugt (og bruger stadig) programmet meget, det opfylder mine behov, og jeg kender det ud og ind, så derfor vil jeg nødigt undvære det.

Jeg kan bare ikke få det til at køre i WIN 7

Det kører fint på alle andre windows udgaver (bla. en anden pc jeg har med XP SP 3)
Hver gang jeg prøver at starte det op får jeg fejl meddelesen:
THIS SYSTEM DOES NOT SUPPORT FULLSCREEN MODE"

(hvorfor står det pludselig på engelsk, når det er en dansk udgave ???)

Jeg har prøvet at ændre "kompatibilitet" og sat den til feks XP SP 3, men uanset hvad jeg har valgt, kommer samme meddelse.
Jeg kan selvfølgelig "bare" få en opgraderet udgave af programmet til bla. WIN 7, dog skal jeg så "bare" lige betale Ca. Kr 4500,00.

Det passer måske ikke helt, hvad jeg har fået at vide om WIN 7, nemlig at hvis et program kunne køre i XP, ja så kan det også komme til at køre i WIN 7 ???

Nogle der har nogle gode foreslag ?????

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-02-10 20:40

i windows 7 har du den mulighed for at køre programmer i windows XP mode. På nogen maskiner kræver det du laver nogle få simple ændringer i BIOS'en så du kan køre en virtuel maskine.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-10 20:54

Du kan køre med flere styresystemer på samme maskine, og jeg har tidlige valgt at køre både med XP og med win98 fordi jeg havde et program som ikke kunne køre i win XP.

Du kunne gøre det samme, køre med win7 og XP på samme tid på hver sin partition.

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 02-02-10 22:18

Hej. Hvis du vil køre med det DOS program, skal du først downloade "virtuel pc" og derefter stare det op og så installere dit DOS program, så burde det kunne køre, ellers vil løsningen være som beskrevet ovenfor.
Peterfilstrup

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-02-10 22:32

pas nu lige på med dos i virtual på en win 7 maskine du får driver problemer

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 02-02-10 22:34

så er det bedre at købe en hd og så bytte rundt efter behov eller få den nye hd til at virke som en usb

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-02-10 00:09

I Vista og Windows 7 kan "Dos" programmer ikke få lov til at køre i fuld skærms mode, hvis de forsøger får de den besked fra Windows.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 03-02-10 00:10

ikke hvis de køre i XP mode på windows 7, som er en virtuel maskine indbygget i win 7.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 03-02-10 10:44

xpmode kræver jo install af 250 mb ca samt virtual

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 03-02-10 10:47

og hvis det så er et 16 bit program så hjælper det ikke

så er der kun en vej og det er at leve en virtual maskine på den gamle måde og så kører dos og win 98 i den

Kommentar
Fra : bog

Dato : 04-02-10 21:31

Der er ikke en rigtig dos i de nyere windows versioner sidste windows der havde det var windows me.

Har tidligere leget med et program de hedder dosbox
der er en dosemulator
http://www.w7h.dk/archives/680

Eller som de andre skriver en virtuel løsninig.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 04-02-10 22:23

dosbox
det har jeg også prøvet men det er kun til spil sådan nogenlunde

du er nød til at lave en virtuel maskine ikke xpmode men en rigtig
har selv et 16 bit ægte dos program og har prøvet alt
det eneste der duer er en virtuel maskine med win 98 i dos

Accepteret svar
Fra : ultra2

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-10 22:53

http://danish.ilsc.org/lv/group/view/kl39937/Microsoft_Virtual_PC.htm

gå nu her op og læs inden du gør noget forkert

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 28-02-10 15:00

Tak for svaret ultra2.