/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Grøn ledning?
Fra : madsrkristensen
Vist : 2334 gange
35 point
Dato : 02-02-10 00:45

Hej alle sammen,

jeg er ved at bygge min egen lampe og til dette skal jeg bruge en grøn almindelig strømledning - jeg har ledt og ledt på nettet , men forgæves. Håber nogen kan hjælpe

Mvh,
Mads.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-10 01:22

tag en hvid og mal den grøn.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 02:37

Hvis den skal være grøn, kan du så bruge en med grøn stofovertræk? Her kan du nemllig købe en tre meter grøn ledning, der følger en fatning med og du skal have den store pung op af lommen 239 kroner
http://www.designme.dk/shop/tekstil-ledning-groen-1024p.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-10 08:28
Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 02-02-10 11:08

Uhh, det skulle godt nok helst være i grøn gummi. Jeg tvivler meget på at man kan male en hvid ledning så den bliver bare nogenlunde pæn.

Ellers tak for inputs

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 03-02-10 13:19

BUMP. Jeg forøgede lige point, har desværre ikke flere at give, ellers havde jeg gjort det. Ingen som kender byggemarkeder el.lign. som kan have det?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-02-10 16:26

nu er det nok ikke lige byggemarkedet der laver ledningen. du bliver nok nødt til at lege lidt med maling hvis du vil opnå resultatet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-02-10 16:30

Ledninger er ikke af gummi. De fandtes for mange år siden med gummiisolering.
Men på grund af dårlig holdbarhed er de helt yt.
Såkaldt gummikabler er af et andet syntetisk materiale, som ligner gummi lidt . De er normalt sorte men gul og rød fås også.
Når du har så lidt kendskab til materialer, skal du passe på med selv at konstuere et armatur. Der er regler og standarder ,som skal overholdes.
Det er af hensyn til risiko for elektisk stød og brand.

Kommentar
Fra : madsrkristensen

Dato : 03-02-10 16:48

Trimare: Har jeg NOGEN steder skrevet at det skulle være et byggemarked som selv fremstillinger ledninger ? :s . Jeg spørger om der er nogen som kender et byggemarked som KAN HAVE det . Det andet er vidst din egen overfortolkning .

Transor: I daglig tale kalder man dem vidst gummiledninger, i modsætning til de hårde plasticledninger. Jeg har ikke tænkt mig at konstruere et armatur selv - derimod blot bruge et færdigt armatur.

Jeg VED tilfældigvis at de grønne "gummi"ledninger eksisterer, de bliver bl.a. brugt til nogle forlængerledninger og kabeltromler. Jeg ved bare ikke HVOR de forhandles, eller endnu bedre, hvor ledningen kan købes i "løs vægt".

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-02-10 17:41

Hvor mange leder skal der så være???? er det en 2 x 1,5'' eller skal det være en 3 x 1.5'' afhængelig om lampen er dobbel isoleret eller ikke....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-02-10 19:18

http://www.tilboligen.dk/flad-gummikabel-2x1-5mm-100m-groen-536-472.htm
Det her kabel er det som vi bruget til lyskæder det er et 2 leder og er godt nok flad , men falder pænt ind sammen med kunstig gran.......
Måske det kunne hjælpe.....