/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opvaske maskine salt lyser ??
Fra : return
Vist : 12669 gange
45 point
Dato : 01-02-10 09:09

hej
har en opvaske maskine som er ca halvanden år gammel

problemet er at i dag lyuste salt indikatoren så fyldte den så helt op igen og vakede en vask men den bliver ved med at lyse filtret er også renset og afspænding er også fyldt helt op hvad kan der være galt ????

nogen der har et seriøst bud på problemet??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-10 09:17

Jeg har det samme problem med en Miele, efter jeg i en lang periode havde brugt Alt-i-en-tabs, hvor salt- og afspændingslamperne lyste rødt hele tiden.

Da jeg vendte tilbage til alm. tabs, syntes ikke opvaksen var så pæn længere, fyldte salt og afspændingsmiddel på, så blev saltlampen ved med at lyse, det har den nu gjort i månedsvis.

Har du været igennem samme tur?

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-02-10 09:28

hej vagnr

jeg bruger neophos pulver og ganske alm afspænding ved du hvad det er der gør at den bare bliver ved med at lyse for synes det virker underligt at den bliver ved med det ,
filtret er renset og så kan jeg ikke selv gøre mere eller hva ?

tænkte på om det måske kan være printet som styre vaske programmerne i opvaskemaskinen
hvad er dine tankter til hvad der måske kan være galt med vores maskiner ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-10 09:43

Hej return

Nej, jeg har ikke kunnet finde en forklaring på problemet, hverken i brugsforvirringen eller på nettet.

Forhåbentlig er der nogen der har et bud på havd man kan gøre, det er jo ikke rigtig værd at ofre et servicebesøg for.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-10 10:40

Hvis den har været kørt tom for salt kan der gå et stykke tid fra saltpåfyldning til lampen går ud. Saltet skal opløses og vil først efter nogen tid komme rundt i systemet.

Er du sikker på at du kommer saltet på det rigtige sted og får skruet låget rigtigt på bagefter. Ellers skylles saltet hurtigt ud under opvasken.

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-02-10 10:45

hej transor

om den har været kørt tør for salgt ved jeg ikke rigtigt men inden jeg vaskede sidste vask lyste den ikke så da jeg nu skulle vake og tændte den ja så lyste salt lampen og fyldte så salt helt op og fik skruet låget rigtigt fast så det er i orden

men det du skriver om med det lige skal i omløb før den ikke lyser mere , har nu vasket to vaske efter på fylding men den lyser stadig hvor lang tid snakker vi om mht det først lige skal i kredsløb i maskinen ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-10 12:13

Bruger du groft eller fint salt? Du bruger måske det forkerte, maskinen er ikke ligeglad, se i din manual hvad du skal bruge, jeg fik ved en fejl købt fint salt til min Bosch og så lyste lampen indtil den fik det foreskrevne grove afspændings salt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-10 12:16

Ser lige at o.v.n faktisk fik skrevet det jeg ville spørge om

Min datter købte opvasker for ca et år siden... der stod det forkerte i brugsanvisningen, om der stod fint eller groft husker jeg ikke, men der stod det modsatte af hvad der skulle bruges

Så hvis i har skiftet saltet, kan det godt være årsagen..prøv at ringe til firmaet, hvis i har skiftet salt

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-02-10 12:58

hej o.v.n.

vi bruger groft opvaskemaskine salt og har kun brugt dette og det har virket upåklageligt
og står også i brugsanvisningen og som sagt så har vi vasket i ca 18 mdr med den uden problemer .

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 45 point
Dato : 01-02-10 14:22

Hej med jer alle !

I de fleste modeller af opv. maskiner er indikering af " Manglende salt i beholder" udført med en lille flyder ( Lile plast-flyder der påvirker en microswitz )

Hvis dette er tilfældet i netop jeres maskiner kan et saltkort eller anden mindre urenhed ( kalk/seten etc ) sætte sig fast i/ved denne føler - hvilket vil få den til at vedblive enten at lyse for manglende salt.. - eller slet ikke fungere..

Prøv med skaftet af en trægrydeske, at røre roligt rundet i saltbeholderen for at fordele evt. "pakket" salt.. - de fleste gange løser dette problemet..

Anden fejl kan naturligvis være en defekt microswitz - dette har ikke betydning for maskinens funktion.. - man skal jo dog så selv holde justits med om maskinen løber tør for salt..

Fejlen kan let rettes hvis man er "gør-det-selv" reparatør.. - men et besøg af en montør bør ej heller kunne vælte økonomien i dette tilfælde..

Håber ovenstående hjælper på vej til løsning af gåden..

Mvh. Ole Futtrup Brink
www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 01-02-10 16:23

Hej

Er også i besidelse af en Blomberg GUN 1200 W, som har samme problem med at den røde saltlampe lyser.

Men nu har den gjordt det i snart trekvart år

Og den vasker da meget godt alligevel.

PPK

Kommentar
Fra : return

Dato : 02-02-10 11:02

hej www.hvidevaredele.dk

vil lige sige dig rigtig mange tak for hjælpen nu virker den nemlig igen som den skal det var den der flyder det var galt med , så det hjalp med en lille ske og så røre lidt rundt

takker for hjælpen ha en god dag

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 02-02-10 11:06

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

takker mange gange for din hjælp det virker atter efter man gjorde som du beskrev man skulle ,så det var flyderen der havde sat sig fast

atter engang tak for din hjælp

ha en god dag