/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Blegning af farvet tøj
Fra : Internette
Vist : 3699 gange
60 point
Dato : 01-02-10 08:46

Hej Kandu'er!

Brudekjole farvet lys blå - kan den blive hvid igen, og hvordan?

Til mine forældres guldbryllup vil vi gerne min mors brudekjole. Hænge den op, bruge den til sangskjuler eller lign.

Men min mor har desværre farvet den blå i sin tid, og vi spekulerer på, om den kan blive hvid igen. Den er i tyl og satin.

Nogen idéer?

På forhånd tak
Internette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-10 09:24

Det ville jeg slet ikke begynde at eksperimenterer med selv, normalt kan man kun være 100%
sikker på et godt resultat, når der er tale om bomuldsstoffer

Prøv at tale med dem i et renseri, de farver også gerne tøj for kunderne, så de må også vide hvordan man får den af igen

Ellers en rigtig god ide

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-10 10:30

Hvis den kun er til sangskjuler betyder det vel ikke noget om den ødelægges så den ikke kan bruges som kjole mere.
sæt den op på stativ og penselmal den med godt dækkende hvid maling.

Den bliver garanteret hvid og noget stiv . Flot set på lidt afstand. Den vil også holde sig pænere på stativet, og være god til sangskjuler.

Afblegning vil meget afhænge af hvad slags farve der er brugt ved tidligere farvning.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-02-10 12:33

Den skal ikke afbleges, den skal indfarves med hvid. Og lad en professionel gøre det, det giver det bedste resultat.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-02-10 20:06

Det undrer mig, hvordan den er blevet farvet i sin tid - tyl og satin

Jeg har kun prøvet at farve bomuld, så der er ikke noget bud fra min side.

Hælder lidt til granner01's forslag. Prøv at spørge på Århus Teater - hvordan DE evt. gør det.

Hanne

Kommentar
Fra : Danzerna

Dato : 15-02-10 13:04

Du kan finde afbeldningsmidler til dit projekt i enhver stofforretning, det burde ikke være noget problem i de stoffer, og de kan helt bestemt hjælpe dig der.

Kommentar
Fra : volden

Dato : 13-03-10 22:19

Hej Internette

Gør det ikke! -Respekter din mors forandring af kjolen, og brug den som den er...
HVIS du må?
Bruden/guldbruden må jo have haft en god grund på et eller andet tidspunkt .
..og prøv evt. at finde historien bag indfarvningen.. måske er der en rigtig sjov historie at "spinde lidt underholdning på".
Er spændt på at høre mere..