/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
SU Regler ved ægteskab.
Fra : Zonet
Vist : 1449 gange
30 point
Dato : 01-02-10 03:40

Hej

Min kæreste og jeg er ramt ind i nogle forhindringer, dette skyldes, at hun går på et gymnasium og har ønske om at læse videre på universitet, men hun er på nuværende tidspunkt 18 år og i følge reglerne er hun kun berettiget til at få en hjemmeboende SU da vi bor i samme by som hendes forældre og nye regler 2010 siger hvis man er 18-19 år skal man bo 20 km eller 75min transport fra enten sine forældre eller uddannelsessted..

Jeg er selv igang med at læse til datanom, og får derfor også kun udbetalt SU, men da jeg er over 20 har jeg ikke det samme problem..

Vi har længe snakket om at når vi engang blev færdige med at studere ville vi gifte os, men tanken slog os, om det at være gift egentlig ville ændre på den situation der lige nu gør hende afhængig af sine forældres indkomst, hvilket i denne sammenhængen bringer hende ned på mindste satsen, trods hun er over 18 og udeboende.

Jeg ved ikke helt hvilken del der bliver tænkt med, for jeg ville gerne se dem fra undervisningsministeriet / SU, skaffe os en ordentlig lejlighed, betale vand, varme, tv licens, og hvad dertil høre, for 1.192kr

Håber på nogle gode og brugbare svar, på forhånd tak...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-10 07:44

Citat
Jeg ved ikke helt hvilken del der bliver tænkt med, for jeg ville gerne se dem fra undervisningsministeriet / SU, skaffe os en ordentlig lejlighed, betale vand, varme, tv licens, og hvad dertil høre, for 1.192kr

HOVEDET

Hvorfor tror du dog at 2 studerende skal have hele deres tilværelse betalt af det offenlige (MIG)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-02-10 09:08

refi.

Fordi studernede er landets fremtid, og hvis vi ikke betlaer for at folk kan tage en uddannelse, så kan vi lige så godt lukke landet ned med det samme

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-02-10 09:15

Men som svar på spørgsmålet

Din kærestes skole kan behandle en ansøgning om udeboende sats på grund af særlige forhold.
Ægteskab i sig selv er ikke kvalificerende, men kan måske gøre, at der tages stilling til, at på baggrund af ægteskabet er hun ikke i stand til at bo hjemme, og kan dermed berettiges til udeboende sats.

Men som sagt, er det noget hendes skole skal tage stilling til, der er vel en studievejleder hun kan tale med?

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 01-02-10 13:53

Nej refi du har helt ret, du såvel som den øvrige del af danmark skal ikke betale for vi har et sted at bo, men betragt det som en investering.

For den dag du sidder som en gammel knark, uden pleje og omsorg fordi ingen har fået en uddannelse, eller du måske endda får behov for en ældre bolig, er der ikke nogen der vil betale det, fordi det til den tid er alle de unge mennesker der nægter at betale til du kan få tag over hovedet fordi de/vi aldrig fik den mulighed da der var brug for det.

Så ja Kortoververden du har så sandelig ret, men jeg ved bare at, hvis man bliver gift ophører forældrenes værgeforhold, så derfor tænkte jeg der måske kunne være en mulighed der.

Men ja jeg vil bede hende kontakte en studievejleder og høre hvad de siger til det.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-02-10 16:29

Måske en uinteressant holdning og sp. uvedkommende, men jeg er tilbøjelig til at give både Refi og Kortoververden ret. S'føli skal uddannelserne statsfinansieres, men de studerende skal leve på et i forhold til andre overførselsindkomster acceptabelt niveau. Lidt arbejde ved siden af studierne har ingen taget skade af og er samtidig med til at modne de unge og give dem indblik i "det virkelige liv".

Hvis det endelig er jer så magtpåliggende at bo sammen, så må I flytte, så SU-bestemmelsernes afstandsregler overholdes.... Så enkelt er det!!!!!

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 01-02-10 22:31

Krummen: Jamen vi er helt enige om at det ikke nødvendigvis skader en af arbejde en smule ved siden af, og for den sags skyld kunne vi begge gøre det og på den måde løse det. Men når man som jeg arbejder til klokken 16-17 hver dag og for hendes vedkommende til kl. 15-16 og derfor et par timers lektier, er arbejde nok ikke lige det man har allermest lyst til.

Vi kunne også vælge at bo langt fanden i vold (i en by vi ikke ønsker at bo i)

Men det er mere en principsag, for jeg synes virkelig samfundet er gået for vidt, er det virkelig blevet så konservativt ? Jeg mener, undervisningsministeriet ønsker så inderligt at de unge får en god uddannelse der kan holde hjulene igang på lille Danmark, men vil man have unge mennesker til den slags må man også kaste nogle kroner i bøtten, det lønner sig på længere sigt..

og det skal da lige siges, der nok er mange unge mennesker der ønsker at forlade reden når de er fyldt 18 og er myndige.
Mig bekendt er man ikke længere først fuldt myndig når man er 21, og 20år har da aldrig været en aldersgrænse.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 01-02-10 23:16

Et af problemerne er jo ofte at mange snyder. Hvis alle, som ikke havde noget at gøre i statskassen, hev sugerøret op, ville der blive rigeligt til alle de som har behov. Den svindel der laves af både studerende, arbejdsløse, kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister, enlige som reelt er samboende og dermed forhøjede børnetilskud og boligsikring osv osv...... koster årligt ufattelige summer og staten har, desværre for de ærlige, været nødt til at indføre begrænsninger og skrappe kontrolforanstaltninger.

Jeg skal jo ikke fortælle jer, at I bare kan oprette en fakeadresse hos en ven, som bor tilpas langt væk til at I kan modtage max .støtte. Det ville være at opfordre jer til svindel, hvilket ikke kunne falde mig ind.

Du skriver, at undervisningsministeren gerne vil have de unge til at uddanne sig og derfor må spytte i kassen...Jamen det gør han da så sandelig osse. I vil blot have mere end han giver.

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 01-02-10 23:30

Ja du har så sandelig ret i der bliver snydt utrolig meget med den slags..

Men ja det er jo omvendt også bare sørgeligt at man som ærlig, pludselig skal gribe til den slags metoder for at omgå systemet.

og ja ved godt mange ting bliver betalt og han sørger for utrolig mange ting, men synes ikke det er for meget at forlange man kan få udbetalt en udeboende su når man ER udeboende, hvorfor fanden skulle det ellers hedde udeboende su ?

Hvis de så i det mindste havde sat udeboende su under særlige behov, sammen med udenlandske ægteskaber og forældre under uddannelse sektionen...

For ja det er på ingen måder rimeligt at man får f.eks. 5000 kr udbetalt hvis man alligevel bor hos sine forældre...

Men som sagt får man ikke meget lejlighed for lidt over tusind kroner..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 02-02-10 00:06

Citat
man ikke meget lejlighed for lidt over tusind kroner

Nej...Det har du ret i og det var måske osse en god idé, at lave loven om, således at den gav mulighed for individuelle behov. Man vil nok indvende, at det vil give for meget administration og det er da rigtigt at det er hurtigere og billigere at behandle alle studerende ud fra et SU-ansøgningsskema og folkeregisteret.

Skriv til ministeren med et konstruktivt forslag og mind ham om, at der snart skal være valg LOOL
Jeg ved erfaringsmæssigt fra en sag jeg forelagde ham i 1982, at Bertel er en ganske forstandig mand, som klart er modtagelig for fornuftige forslag.

Kommentar
Fra : Zonet

Dato : 02-02-10 03:35

Ja lige præcis, det er som regel den bedste "undskyldning" de kan komme med, og ja selvfølgelig kræver det lidt ekstra administration, men det er vel det værd i længden..

På den måde ville alle kunne behandles retfærdigt.

Men ja du siger sku da noget, måske er det ikke en helt tosset ide at kontakte ham, for så om ikke andet at redde nogle andre fra den samme suppedads..

Men ja tror nu også helt klart han er til at tale med, så længe man ikke leger aktivist og kaster med sten efter ham ;) men hvem ville også være forstående og lyttende overfor den slags??