/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stibe af gulvlak v/ panel??
Fra : kipumi
Vist : 1504 gange
300 point
Dato : 30-01-10 17:47

Gulvet er slebet af for flere år siden, og er lud-og sæbebehandlet. Men der lå telefon- og almindelige ledninger langs panelerne, og de var dækket af en kabelskinne- eller hvad det hedder. Nu er ledningerne fjernet og dermed også skinnen , og der er en meget mørk og grim lakstribe hele stuen rundt (næsten) .- Efter at have slebet med sandpapir i dagevis, og ødelagt fingrene, er det kun blevet en smule lysere, og flere steder kan man slet ikke se, at jeg har slebet. Kræfterne er slubbet op . Hvad kan jeg bruge, som ikke ødelækker det pæne lyse gulv, jeg kunne jo bare sætte skinnere på igen, men DE VIL jeg ikke have. -

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-01-10 17:49
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-10 18:01

Mon ikke det er sådant et værktøj du kunne bruge, det findes i mange priser og kvaliteter.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-10 18:01
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-01-10 18:16

Hej

Jeg har "afsyret" en hel trappe alene med brun sæbe. Det smøres på og virker et til to døgn. Så skraber du det af og vakser af med vand. Gentag hvis der er mere.

derefter alm, slibning med sandpapir./ og eller rystepudser

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-10 18:39

Citat
Det smøres på og virker et til to døgn

Jeps...men dæk det over med husholdnings film når det er smurt på

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 31-01-10 21:36

NYT SPØRGSMÅL: Øh... efter jeg kom hjem i dag, har jeg været grøn i hovedet. Min mand ville fjerne lakresterne, mens her var RO, og har smurt NATRONLUD på alle de gule lakstriber langs panelerne, også der, hvor jeg har ligget møjsommeligt og slebet i dagevis med sandpapir
Nu er der 2 -3 cm meget mørk stribe - meget værre end lakken - hele vejen rundt!!!!!! - Han troede, at han kunne bruge lud, og at man fjernede lakken med lud. - Helt bortset herfra har jeg lagt brun sæbe i et andet værelse overdækket med film, men skal det også kunne tage den der blitza-lak, som er bomstærk. Nå, hvad gør jeg nu , i guder hvor er jeg og

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 31-01-10 21:46

Glemte at skrive, at den lud-stribe der nu er, ikke kan slibes, det er trængt dybt ned i træet!!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-01-10 22:18

Citat
Helt bortset herfra har jeg lagt brun sæbe i et andet værelse overdækket med film, men skal det også kunne tage den der blitza-lak, som er bomstærk.

Min trappe var lakeret gentagne gange og var næsten sort. Den brune sæbe tog i flere omgange denne lak, som jeg skrabede af med - spartel.

Det skulle virke.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-01-10 22:25

Citat
Min mand ville fjerne lakresterne, mens her var RO, og har smurt NATRONLUD på alle de gule lakstriber langs panelerne,

Jeg ville først neutralisere med sæbespånevand- derefter se hvordan det ser ud og så igen prøve med brun sæbe og massere det ned i træet og lad ligge. Derefter skure det af igen med en hård børste.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-02-10 05:39

udskift de gamle paneler med nye,..
de fås i alle mulige træsorter,.. det vil 'klæ' de afhøvlede gulve,..
FX.
http://www.nettobyg.dk/shop/fodlister-417c1.html

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 10-02-10 08:54

Desværre de mørke striber er ikke kommet af, selvom gulvet har været dækket af fed brun sæbe og film :) hvis jeg bruger en høvl, ´kommer der så ikke en fordybning i gulvet?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 300 point
Dato : 10-02-10 14:48

http://www.blackanddecker.dk/powertools/productdetails/catno/KA900E/
Man går vel ud fra, at der er lidt overhøjde nu, så slibning skal så foregå med fingerfornemmelse.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 29-04-10 23:40

Tak for svaret stilkene.