/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Polske håndværkere til bad
Fra : casper0606
Vist : 2394 gange
70 point
Dato : 29-01-10 20:12

Hej alle kandu'er

Jeg skal igang med en større renovering af en nyindkøbt andelslejlighed på frederiksberg..... i forbindelse med det har jeg brug for lidt håndværkerhjælp, i første omgang gælder det....

Køkken: vvs(sløjfning af gas, ny rørføring) og klargøring til instalation af et element køkken

Bad: lille ca 3 m^2 vvs og afløb(etablering af brus), støbning af fastbund, vådrumssikring og opsætning af fliser

Er der nogle der har erfaringer med polske håndværkere med lignende enterpriser...

Hvad ligger time prisen på?
Hvad kan de lave, i forhold til danske godkendelser?
Er der nogle i kan anbefale?

Casper

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 80 point
Dato : 29-01-10 20:20
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-01-10 20:28

tænk dig godt om inden du ansætter polakker. de fleste af dem der kommer her til landet for at arbejde, er slet ikke håndværkere. de kommer kun for at spinde guld og det er de gode til. den håndværksmæssige del af det, kniber det anderledes med.
der findes utallige eksempler på. at det ender med en enorm efterregning, når det hele skal laves om.
jeg har selv haft "fornøjelsen" af at lave om efter polakker. og det var en rystende oplevelse at se, hvad de havde lavet.
så er du advaret.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 29-01-10 20:30

De kan alt hvis du spørger dem.
Få af polakkerne er virkelig dygtige, men i det store hele så kniber det med finishen. Så du er nødt til at være over dem hele tiden. Det er også vigtig at ihvertfald een af dem kan godt engelsk - for ellers kan misforståelser ikke undgåes.

De vil være yderst tilfredse hvis de får 4-500 danske om dagen, forudsat du har et sted de kan sove.
(En god Polsk håndværker får i Polen ca. 4-5000 danske om måneden)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-10 20:50

Jeg har lige haft fornøjelsen af polske håndværkere.

Jeg har slået to fluer med et smæk .... det var både første og sidste gang. De måtte lave alt om mere end een gang, men jeg havde et fast tilbud.

Det er som trimare46 skriver. De polakker der kommer til Danmark for at arbejde som håndværkere ved dårlig nok hvordan en bøtte maling åbnes.

Citat
Køkken: vvs(sløjfning af gas, ny rørføring)

Det er jeg slet ikke sikker på, at de må lave.

Og det de laver ser ud af h....... til

God weekend

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-10 21:22

Hvad med at få et dansk tilbud.

Det er bestemt ikke alt der er billigt der er godt.

Hvis de laver noget, der skader lejliheden nedenunder, og de ikke har en forsikring, hænger selv på regningen.

Gas, EL og vand i fast instalation kræver autoritation.

Jeg vil råde til at droppe tanken om LOTTO besparelse...

vh Ben

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-01-10 21:59

casper0606

jeg har haft en hel del polakker ansat i mit tidligere entreprenørfirma, derfor er jeg blevet gråhåret og gammel før tid, selv om jeg var over den næsten konstant, jeg har nu kun to polakker tilbage som kan lave det de er blevet sat til, men i det store hele skal du lytte til de afgivne advarsler, de skal være over dem HELE tiden og vide hvad det er der skal udføres, det hjælper ikke at du tror du selv ved hvordan det skal laves.

dbh
Per

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-01-10 11:03

Polsk arbejdskraft er generelt af meget høj kvalitet. Det med at du skal sørge for at de har et sted at sove er helt unødvendigt - polakker sover ikke før de er færdige med at arbejde.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 31-01-10 09:19

Det med at polakker er dumme og at man skal være over dem konstant er *måske* en anelse generaliserende.

Har ingen erfaring personligt, for jeg har aldrig fået udført arbejde af polakker.

Men hvis du er i tvivl - så tilbyd polakkerne et varmt bad, fremfor at få dem til at lave dit bad ...

rn

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 31-01-10 09:53

En bedre løsning er at få lavet dit bade-arbejde af dygtige, pålidelige, højt-kvalificerede, energiske DANSKE håndværkere, som aldrig vil snyde og laver et kvalitetsprodukt - til en lidt højere løn.

Men det er sikkert alle pengene værd.

Hvorfor dog sparer et par kroner, for at få udført noget junk arbejde, som man endda skal "piske" polakkerne til at gøre.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 31-01-10 10:20

zorto

hvor er du dog dum og naiv, hvor tror du du kan finde en dansk håndværker med de kvalifikationer, blålys

per

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 31-01-10 11:58

Jeg er ked af det men jeg synes ikke rigtig at der bliver svaret på hvad der bliver spurgt om, der er masser af andre steder der har debat omkring hvor dårlige polske håndværkere er...

Mange tak for de velmenene råd, men det er altså ikke den slags information jeg er ude efter, alle de informationer der fremkommer er jo også noget der gælder for danske håndværkere.....

Derfor

Hvad ligger time prisen på?
Hvad kan de lave, i forhold til danske godkendelser?
Er der nogle i kan anbefale?

På forhånd tak.

P.s.
Jeg har kke noget sted de kan sove

Casper

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-01-10 12:09

Hvis de har de autorisationer, der kræves kan de lave det hele....

Hvis de har de forsikringer der dækker ydelsen, jævnfør gældende lovgivning, er du dækket ind...

Jævnfør gældende lovgivning, skal de har samme mindsteløn som de danske håndværkere jævnfør overenskomsterne.

Hvis det er sort arbejde, er det en anden sag.

Hvis det er noget du låner til, er det jo være at overveje hvormeget det kan betale sig at forsøge at spare. Derfor skrev jeg om LOTTO, det er jo kun hvis det går godt at du har sparet noget.

Går det galt kommer det til at koste dig.

Vandskader som følge at manglende vrådrumssikring. Vandskader som følge af forkert montage mm. Men en dansk håndværker og en dansk kontrakt er du sikret juridisk grundlag for ydelserne.

Hvis du anvende en dansk håndværker der anvender polsk arbejdskraft, er det også hans forsikring der dækker.

Jeg skal på ingen måde udtale mig om, om en polsk eller dansk håndværker er bedst. Jeg udtaler mig kun om hvordan du er stillet hvis du ikke får det du betaler for....

vh Ben

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 31-01-10 15:00

Citat
hvor er du dog dum og naiv, hvor tror du du kan finde en dansk håndværker med de kvalifikationer, blålys

Laver du fis?

Mente du ikke at Danskerne var bedre end Polakkerne?

Eller mener du at lønarbejderne generelt er dummere/sløvere end arbejdsgiverne?

Du har haft et entreprenørfirma, læser jeg

Jørn

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 31-01-10 15:03

Hvorfor dog støtte løntryk? - Er det ikke undergravende virksomhed?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-10 23:56

Citat
Mange tak for de velmenene råd, men det er altså ikke den slags information jeg er ude efter, alle de informationer der fremkommer er jo også noget der gælder for danske håndværkere.....

Derfor

Hvad ligger time prisen på?
Hvad kan de lave, i forhold til danske godkendelser?
Er der nogle i kan anbefale?

1. Ca. 100 kr. i timen.
2. Intet.
3. Nej.

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 18-03-10 20:06

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 18-03-10 22:33

Selvtak