/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Højrefløjspopulister lyver
Fra : PeterTheisen
Vist : 616 gange
10 point
Dato : 29-01-10 17:18

Socialdemokraterne er ofte blevet beskyldt for at være økonomisk uansvarlige. Man henviser til halvfjerdsernes kriseøkonomi og påstår, at problemerne dengang skyldtes Anker Jørgensens manglende styring.

Højrefløjspopulisterne æder dette råt, og det rører dem ikke, at alle regeringer i hele verden havde problemer på dette tidspunkt. Ej heller gør det indtryk, at det offentlige forbrug eskalerede under VKR-regeringen, og at Anker Jørgensen havde en fremsynet energipolitik, der i dag er skyld i, at vi er selvforsynende med olie og gas.

Endvidere bør det nævnes, at problemerne ikke var mindre, da Schlüter trådte af efter mange års højkonjunktur. Arbejdsløsheden var 350.000, og underskuddet på de offentlige finanser var 25 mia. kr. De stærke år frem til finanskrisens udløb skyldtes dermed ikke borgerlig ansvarlighed, men Socialdemokraternes genopretningspolitik i 1990'erne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-10 17:23

Læser du til statsminister

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-01-10 18:29

Der er vi to enige Peter, men jeg har heller aldrig stemt på et højreparti.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 10 point
Dato : 29-01-10 18:39

Jeg tror ikke at "Højrefløjspopulister lyver", for det ville kræve at de talte imod bedre vidende. Jeg tror at de fleste på højrefløjen har bildt sig selv ind at de borgerlige er mere økonomisk ansvarlige en socialdemokraterne mv.

At man kan være så naiv, er en gåde. Det er ret enkelt at se at Schlüter afleverede et land i elendig økonomisk forfatning, at Fogh og Løkke over de seneste mange år har handlet økonomisk uansvarlig og forværret økonomien i Danmark betragteligt, og at den, set ud fra en nationaløkonomisk synsvinkel, mest optimale politik var den Nyrup mv. førte.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-01-10 20:07

Tak for svaret fun2.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 30-01-10 09:37

Jeg vil også langt hellere have en anden regering, som ikke danser efter DF´s pibe ...

Men desværre ser det ikke ud til at oppositionen (Soc & SF) kan samle sig til et godt alternativ.

De rykker selv mere til "højre", for at "tækkes" midtervælgerne, hvilket er sørgeligt

Radikale med deres ønske om afskaffelse af efterlønnen er "et flop".

Enhedslisten siger noget fornuftigt + noget ufornuftigt.

Så der går sikkert laaaang tid før vi ser en anden regering ...

Jørn