/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
nedgradering af bærebar
Fra : ultra2
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 29-01-10 10:01

hvis man nu køber en ny bærebar kan man så install dos med win 98
(er der ikke et driver problem) ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 29-01-10 11:46

Jo - du kan godt løbe ind i et driverproblem.
Men win 7 kan køre mange programmer som er beregnet til win 98
Det skal bare køres i kompatibiletets tilstand.

Inden du forsøger at installere dos/win 98 - så prøv med en win 98 bootCD og se om den kan klare det.
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-01-10 13:02

kompatibiletets samt admin hjælper ikke

vi kan komme ind i programmet men vinduet er ikke større end cigaret pak

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-01-10 13:05

programmet kører 16 bit

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 29-01-10 14:08

Min erfaring er, at nedgradering ikke lader sig gøre.

Jeg har prøvet alt for at ændre Vista til XP - kom slet ikke ud af starthullerne pga mangel på en driver, og det selvom jeg HAVDE downloadet de nødvendige startdisketter og har et eksternt floppydrev. Intet hjalp.

På min Compaq er BIOS låst og kan ikke ændres, og nedgradering er dermed umulig.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-01-10 14:21

pavilion dv 9889eo med vista lavet til xp så det fejler ikke noget

men at gå til dos er noget helt andet

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-01-10 16:22

jeanettesmor. for at nedgradere til xp skal du ikke ind i bios.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-01-10 16:29
Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-01-10 16:32

http://www.nodevice.com/

compaq driver i stakke vis for xp

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-01-10 18:56

nu bliver man nysgerrig.....
Hvad er det for et program ???

både XP / Vista / Win7 kan håndtere gamle dos programmer i fuld skærm.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 30-01-10 00:30

dk det er et program til at sende brevduer med det hedder unikon er tysk og ikke opdateret i 5 år
og det vil de heller ikke selv om det er et af dem der er flest af

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 30-01-10 11:50

ultra2 -

- jo, for der er noget med at ændre drivere fra SATA til ATA.

Men det er forsåvidt ligegyldigt i mit tilfælde, for det var uladsiggørligt.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 30-01-10 11:53

ultra2 -

Har hentet alle de nødvendige drivere, men da XP installationen slet ikke kom ud af starthullerne, er de drivere værdiløse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-10 18:49

Måske løsningen er en gammel computer og så installere en win 95 / 98
Eller bare installere DOS som er rimelig nem at skaffe.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 31-01-10 00:03

hvor finder man en billig bærebar der kan indholde dos win 98 og programmet det fylder 1 mb
med alle data

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 31-01-10 19:34

Tak for svaret Eyvind.

jeg har instaleret winxpmode og lavet en virtuel pc