/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Højere skatter = lavere beskæftigelse?
Fra : PeterTheisen
Vist : 491 gange
10 point
Dato : 28-01-10 19:33

Mange liberalister påstår, at højere skatter fører til ledighed.

Men så er det bare, at jeg i al stilfærdighed spørger, hvilket land der har den højeste erhvervsfrekvens OG det højeste skattetryk i EU-området?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-10 19:53

Citat
Mange liberalister påstår

En påstand kan man jo altid have

De svære er at bevise den - kan man det er det ikke længere en påstand, men fakta

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-01-10 21:12

Det kommer til en hvis grad an på, hvordan skattekronerne anvendes.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-01-10 21:13

Jeg vil vove den påstand at hvis man hæver skatten til 100%, så vil ledigheden også stige til ca. 100% - så enkelt må det være. Påstanden er hermed underbygget!

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 10 point
Dato : 28-01-10 21:28

Ud fra en betragtning om, at man arbejder som lønmodtager, for at kunne opretholde en levestandard, ser man som lønmodtager på lønnen efter skat. Det betyder vel, at et højt skattetryk fører til lønkrav og dermed forringet international konkurrenceevne, hvilket igen kan føre til, at udenlandske varer bliver så billige, at vi ikke vil købe vore egne varer. På den anden side vil bortfald af gratisydelser indenfor undervisning, sundhed og omsorg også føre til lønpres, da det på sigt er udgifter vi næsten alle har. Derfor bemærkningen om skattekronernes anvendelse.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-01-10 22:35

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-01-10 23:12

selv tak

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 29-01-10 06:28

Spændende læsning