/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Salt-peber-kværne hvilke er gode.
Fra : Eyvind
Vist : 2454 gange
100 point
Dato : 28-01-10 15:57

Salt og peberkværne - men hvilke er gode.
Vi har nu haft adskillige batteridrevne, men selve kværnen går som regel i stykker eller vi kan ikke justere kværnen.
Vi vil ikke købe på nettet, for så kan man ikke røre ved den først.
Som jeg ser det er der stort set kun Peugeot /weber - men måske har jeg ikke kigget de rigtige steder endnu.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-01-10 16:00

- som du selv skriver, Peugeot...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-10 16:06

Køb de billigste - garantien er den samme....

Ingen af dem holder ret længe alligevel....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-10 16:09

Vi har smadret 5-6 stykker af de billige (de skulle ellers kunne tåle vejsalt)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-01-10 16:09

Der er ingen der er bedre end andre.
Batteridrevne, hvor er du doven. Smid dog det lort væk og køb almindelig salr og peber kværne.

hawaii7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-10 16:16

hawaii7 - det er netop det jeg gør.................smider de elektriske væk.

Men jeg havde nu håbet at der var nogen her med lidt erfaringer på kværneområdet.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 28-01-10 16:17

Jeg synes Weber er rigtig gode, - holder en god skarp kværn, - og er behagelige at holde på.
Vælg den sorte, da man så ikke kan se, hvis nogen har haft lidt smuds på fingrene.
Ammitz

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-10 16:20

Enig med hawai7, få dig lidt motion

Peugeot laver ubetinget de bedste peberkværne, jeg har et par stykker der er over 100 år gamle (hånddrevne). Peugeot leverer også kværne til andre mærker, kig i bunden, der står Peugeot hvis de har lavet den.

Godt gammeldags jern er glimrende til peber, til salt skal selve kværnen være keramisk, næsten alt metal bliver angrebet af salt med tiden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-01-10 16:20

Citat
Ingen af dem holder ret længe alligevel....

Det passer så ikke refi

Men eyvind...det er alfa og omega at kværnen i bunden er af stål...IKKE PLASTIK
De holder .
Har selv købt peber med stålkværn. Slatkværnen er normalt altid i plastik fordi saltet ikke er så hårdt at kværne . Men peber i stål.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-01-10 16:33

Citat
Vi har smadret 5-6 stykker af de billige (de skulle ellers kunne tåle vejsalt)

Du skal jo ikke bruge dem til at salte fortov med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-10 16:34

Det er nu saltkværnen vi altid ødelægger. Og det har da været med keramisk kværnemølle, men det er selve konstruktionen som ikke holder.
Nu skal vi ha' noget der er nogenlunde ordentligt. Men ikke absolut noget dyrt og det er ikke bare til at vise frem.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-10 16:41

Citat
Men ikke absolut noget dyrt

Ja der syntes jeg så lidt at pris og kvalitet hænger lidt sammen.
Dette ville jeg ikke betænke mig på at købe....25 års garanti på kværneværket.
http://www.ottensten-promotion.dk/produkt.aspx?vareid=50&mode=1
Og så er jeg altså lidt vild med Rosendahl.....og det holder.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 28-01-10 16:42

Jeg har selv Rosendahls glas salt og peberkværn. De holder bare. Der kan man også købe krydderiglas ved siden af og bare flytte kværnen over på et andet glad med andre krydderier i.
Smart og nemt

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 28-01-10 17:17

Tak for svaret piaskov. Det bliver nok en Rosendahl, og det viser sig at de har den hos Alstrøm.
Så den må vi hen og røre lidt ved.

Tak for alle de andre gode idéer.

Ps. Desværre kommer den nu til at stå på vandgrød et stykke tid ..............med saltdrys.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-01-10 17:19

Jeg har fået en salt + pebber kværn fra Peugeot - som kostede omkring 700 kr !!

Saltkværnen virker OK - men er lavet af plastik - så den holder nok ikke længe.

Pebbekværnen er elendig - der kommer næsten ingenting ud. Jeg har prøvet alle mulige ændringer/justeringer - men det virker lige godt. Den virker dog hvis jeg bruger pebberkorn som er delvist/groft knust.

Jeg vælger noget andet, når jeg skal have noget nyt grej.

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 28-01-10 17:25

Mærket er underordnet,bare kværnen er keramisk,se billed fra Pia Skov ,her har du kvænen,har selv monteret en del af Stelton = denne type,som er standart vare i indkøb,mange andre mærker,har den samme kværn.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-01-10 17:25

Takker Eyvind.
Citat
Jeg vælger noget andet, når jeg skal have noget nyt grej

Så skal du købe rosendahl...det holder.

Citat
Ps. Desværre kommer den nu til at stå på vandgrød et stykke tid ..............med saltdrys.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-10 11:39

Det blev 2 "høje" salt og peber fra Rosendahl.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-01-10 13:56

Citat
Det blev 2 "høje" salt og peber fra Rosendahl.

Godt Eyvind.
Husk at gemme din kvittering på dem....i 25 år

Må jeg så være nysgerrig og spørge om prisen ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-10 20:40

De kostede 200 kr. stk hos Inspiration og salt/peber er ens med keramikkværn.
Vi var i flere butikker og prisen var den samme.

Ps. De virker godt, men jeg savner lidt en knap som der var i den selvkørende, for slet ikke at tale om dem vi havde med indbygget lys så man kunne se hvor der blev saltet.
Det er jo lidt svært når vi bare, sidder ved 2 romantiske lys på bordet.