/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Glas rude på Brændeovn
Fra : Jkaas
Vist : 7076 gange
100 point
Dato : 28-01-10 13:07

Hej
Er der nogen der ved hvad man kan gørre ved en brændeovn, hvor glasset er begyndt at blive mat.
Kan det enentuelt poleres og i så tilfælde med hvad.

Har ikke planer om st skifte hverken brændeovn eller glas,
har prøvet aske uden noget resultat,

Venlig hilsen

John Kaas

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 28-01-10 13:41

Tandpasta....
Kogepladerens...

Osv.

ALT hvad der KUN sliber let.....

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 28-01-10 13:51

Tak for forslaget er det noget du har prøvet, så du ved at det virker ?

Venlig hilsen

John Kaas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-10 14:07

Ja da....

Det virker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-10 14:07

Men aske virker også - det skal blot gøres lidt oftere....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-01-10 14:17

Hej.
ja du skal krylle et stykke avispapir sammen.
Gør det vådt og dyp det i aske fra bræneovnen .
Gnid det på ruderne og brug kræfterne. Det fjerner det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-01-10 14:17

Citat
krylle

krølle

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 28-01-10 14:51

Jeg bruger askemetoden.
2 gange om året,bruger jeg 3 dobbels salmiakspiritus (husk handsker)
vvdriver

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-01-10 20:10

jeg gør kun rent med asken og vådt avispapir og en masse kræfter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-01-10 22:04

Rensemiddel til keramiske komfurer er godt.

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 28-01-10 22:10

Hej John !
Jeg har nok det samme problem som dig. Ruden er ca 10 år gammel .Glasset er begyndt at
at blive mat og ja det er ikke alm sod og vedligeholdelse som de fleste fejlagtigt tror.
Prøvet at tale med butikken hvor den bliv købt, men de sagde bare at man kunne købe ny rude,
og den koster en 500-600 kr i mit tilfælde.
Har prøvet med en dremel boremaskine og fint slibemiddel, på slibefilt, i et hjørne ,men det bliver ikke rigtigt klart. Har set på nettet at der er et firma "interglas" der sælger brændeovnsglas.
Her kan man indtaste mål og få pris. Det bliver desværre nok den endelige løsning, men jeg
vil følge tråden her og se om der kommer nogle "rigtige" tips . Hvem ville dog ikke gerne
spare en "plovmand".
MVH
Bulkman

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 29-01-10 07:35

Hej Tak for de mange foreslag, jeg vil prøve dem når brændeovnen engang bliver kølet ned.
jeg venter mad at afslutte, da der måske kommer flere forslag.

Venlig hilsen

John Kaas

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 01-02-10 07:33

Tilbage melding

Nu har jeg prøvet Kogepladerens, og det virker rigtigt godt, nu har jeg en flot blank glasrude igen.

Tak for rådene

Venlig hilsen

John Kaas

Godkendelse af svar
Fra : Jkaas

Dato : 01-02-10 07:34

Tak for svaret refi.