/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lave afløb i lyskasse?
Fra : hiver
Vist : 3024 gange
100 point
Dato : 28-01-10 12:35

Hej forum, håber dette spm er i den rigtige kategori.

Vores kælder har en lyskasse som er lukket foroven af et trappetrin med nogle gamle glasbyggesten. Vi har en del problemer med det trin, primært fordi det lækker, men også fordi det syntes at skabe en form for kuldebro, resulterende i noget skimmelsvamp.

Jeg overvejer derfor at fjerne trinnet og sætte en metalrist i stedet - både idet det vil give bedre luftgennemstrømning, samt mere lys.

Problemet er så at der ikke er noget afløb i lyskassen! Det mest bøvlede vil jo nok være at skulle grave ud og føre et rør fra et nyt afløb i lyskassen til kloakken - så vil det være muligt/realistisk at lave en form for 'enkeltrørs faskine' som bare kører vandet nogle meter ned/skråt væk fra huset?

Jeg er nok mest i tvivl om hvor bøvlet det vil være at bore et 3 meters hul fra bunden af en lyskasse....hvor der jo ikke er meget plads til at komme til.

Håber spørgsmålet giver mening

Takker, M

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-01-10 12:39

? ? ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-01-10 12:47

Hej.
Nu skriver du ikke hvor dyb den lyskasse er, altså hvor langt den går ned i jorden.
Men under alle omstændigheder vil den bedste, og umiddelbart også den nemmeste løsning være, at grave op foran lyskassen til så meget under bunden, at du kan få lavet en rist i bunden af kassen.
Om du så vil grave et rør til et eksisterende afløb eller blot lede det nogle meter væk fra kassen og huset til f.eks. et hul fyldt op med 2" sten og plastic over inden du dækker, så det ikke straks bliver sammenløbet med sand og jord - det er op til dit eget temperament.
At begynde at bore en enkeltrørs faskine i bunden af lyskassen, det virker lidt uoverskueligt, og vil sandsynligvis kun give et kort åndehul, da det hurtigt vil slamme til og ikke være i stand til at bortlede det vand som kommer i lyskassen.
At du vil fjerne de gamle glassten og lægge en galv. rist over, lyder som en rigtig god ide.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : hiver

Dato : 28-01-10 12:56

Tak for svar Benny, det lyder fornuftigt.

Jeg har ikke lige målet, men mon ikke det er ca en 1,5-2 meters penge den går ned. Jeg er desværre nok ikke helt tryg ved selv at grave derned, men har overvejet noget udvendig isolering af kælderen - så det kan være det skal slås sammen...

Hilsen M

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 28-01-10 14:13

Hej igen.
Ja hvis det kunne slås sammen med, at du alligvel vil have gravet op med maskine til udvendig isolering, så ville det jo være helt ideelt.
Hvis det var mig, så ville jeg undersøge mulighederne for at tilslutte til kloak, det er noget med højder og sådan noget - så montere en vandlås i bunden af lyskassen, og videre til kloak, det ville være både en helt lovlig og holdbar løsning - så skal det kun laves een gang
held og lykke med overvejelserne
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : hiver

Dato : 28-01-10 14:38

Tak for svaret bennymanden!