/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Indspille makro excel
Fra : snaptil
Vist : 989 gange
200 point
Dato : 27-01-10 15:57

jeg har overtaget er dokument hvor der er en makro knap der siger " skjul alle linier"
I min kollonne t, er det så meningen at hvis der står et 1 tal skjuler den , ellers ved 0 eller andet bliver linien. Men desværre virker makroen ikke lige nu. Den kører igennem men skjuler intet. Jeg har lavet en del ændringer i regnearket, måske er det, der er skyld i det.
Spørgsmål: Hvordan laver jeg en makro, således at jeg ved tryk på en knap, skjuler linier, i hvilke der i kollonne t er et et tal.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-01-10 16:10

Hvorfor foretager du ikke tilsvarende rettelser i makro-en.
Start med at se på indholdet, og havd den laver.
Der er helt sikker referencer til forskellige områder i dit regneark, og det er helt sikkert dem der skal tilrettes.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-10 16:32

er det ikke nemmere at indspille en ny? syntes det ser forvirrende ud. mangler lidt grundlæggende om de her makroer. ??
' Indhold:
' Sub IndsætFormlerIPRIMOTAL(Ark As Worksheet)
' Sub IndsaetSumFormler(SumArk As Worksheet, SumKolonne As Integer, KontoKolonne As Integer)
' Sub IndsaetFormler()
' Sub IndlaesKontiIArray(Ark As Worksheet)

Public Konto() As String
Public Kontotype() As Integer

Sub IndsætFormlerIPRIMOTAL(ark As Worksheet)
If Not DebugMode Then Call MakroStart(True)

On Error GoTo AfslutMedFejl
Application.ScreenUpdating = False

Application.Calculation = xlCalculationManual
' Formel til PRIMOTAL
Cells(ActiveCell.Row, 5).Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(RC[-4]<>"""",SUMIF(Liste_Primovaerdier,RC[-4],Liste_Primovaerdier),0)"
' Værdi til Tidligere Kladder
Cells(ActiveCell.Row, 7).Select
ActiveCell.Value = 0
' Formel til Denne Kladde
Cells(ActiveCell.Row, 9).Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='Data 3'!R[-5]C[-1]*-1"
' Formel til Total
Cells(ActiveCell.Row, 11).Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=SUM(RC[-6]:RC[-1])"

GoTo Afslut

AfslutMedFejl:
Application.StatusBar = Err.Number & ", " & Err.Description

Afslut:
Application.Calculate
Application.Calculation = xlCalculationAutomatic

End Sub

Sub IndlaesKontiIArray(ark As Worksheet)
If Not DebugMode Then Call MakroStart(True)

On Error GoTo AfslutMedFejl
Application.ScreenUpdating = False

Dim SidsteRaekke As Integer

tempSidsteRaekke = LastRow(ark) + 1

ReDim Konto(tempSidsteRaekke)
ReDim Kontotype(tempSidsteRaekke)

For x = 5 To tempSidsteRaekke
Konto(x) = ark.Cells(x, 1).Value
Kontotype(x) = ark.Cells(x, 6).Value
Next x

GoTo Afslut

AfslutMedFejl:
Application.StatusBar = Err.Number & ", " & Err.Description

Afslut:
Application.Calculate
Application.Calculation = xlCalculationAutomatic

End Sub

Sub IndsaetSumFormler(SumArk As Worksheet, SumKolonne As Integer, KontoKolonne As Integer)
If Not DebugMode Then Call MakroStart(True)

On Error GoTo AfslutMedFejl
' Application.ScreenUpdating = False

SidsteRaekke = LastRow(ActiveSheet)

Call IndlaesKontiIArray(Worksheets("Kontoplan"))

For x = 5 To SidsteRaekke
If Cells(x, KontoKolonne).Value <> "" Then
y = x

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-10 16:33

hvor er det specifikt jeg skal kigge henne???
makro er et nyt område for mig.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-10 16:45

Ok jeg har fået den til at virke.
fandt den her på fanebladet og overskrev.

rivate Sub ToggleButton1_Click()
Application.ScreenUpdating = False

Dim Raekke As Integer

Dim Progres_Max As Single

Kol_1 = 20

If ToggleButton1.Value = True Then
Call ProgresBarStart("Skjuler ubrugte konti")
Progres_Max = LastRow(ActiveSheet)

For Raekke = LastRow(ActiveSheet) To 7 Step -1

Call ProgresBarOpdater((Progres_Max - Raekke) / Progres_Max)
If Cells(Raekke, Kol_1).Value = 1 Then
Rows(Raekke).Hidden = True
End If
Next Raekke
Call ProgresBarAfslut
ToggleButton1.Caption = "Vis alle linier"
Else
Rows.Hidden = False
ToggleButton1.Caption = "Skjul ubrugte linier"
End If

Application.ScreenUpdating = True
Range("J4").Select

End Sub

men jeg vil stadig godt vide hvorledes jeg laver disse makroer.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-01-10 16:46

Citat
Men desværre virker makroen ikke lige nu. Den kører igennem men skjuler intet. Jeg har lavet en del ændringer i regnearket, måske er det, der er skyld i det.

Citat
Spørgsmål: Hvordan laver jeg en makro, således at jeg ved tryk på en knap, skjuler linier, i hvilke der i kollonne t er et et tal.

Inden du lavede ændringer i regnearket, var det da også kolonne T's indhold, der bevirkede om linien blev skjult eller hvilken kolonne drejede det så om dengang makro'en virkede?

Citat
hvor er det specifikt jeg skal kigge henne???

Alle steder hvor der er refence til celler, kolonner og hele ark eller relationer ved funktioner.
Hvad har du ændret i regnearket?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-01-10 17:02

Citat
Inden du lavede ændringer i regnearket, var det da også kolonne T's indhold, der bevirkede om linien blev skjult eller hvilken kolonne drejede det så om dengang makro'en virkede?

ja

Citat
Alle steder hvor der er refence til celler, kolonner og hele ark eller relationer ved funktioner.
Hvad har du ændret i regnearket?

En del, men har ikke rørt ved denne kolonne og ej heller makroen. Men heldigvis virker det nu. men mangler stadig lidt viden om disse makroer. Ellers vil jeg finde mig nødtvunget til at fjerne den på sigt. Det skal være sådan at jeg selv kan gennemskue den.

måske skal jeg bare have et link til hvorledes jeg lærer det her. jeg syntes ikke microsofts link kan bruges til meget.

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 200 point
Dato : 27-01-10 22:23

Citat
måske skal jeg bare have et link til hvorledes jeg lærer det her. jeg syntes ikke microsofts link kan bruges til meget.

Det giver jeg dig ret i; det microsnotforklaring er ikke det bedste eller nemmeste. Men der er hjælp at hente:
Forlaget Libris har udgivet en bog af Sharon Podlin, og bogen hedder "Excel 2003" - "programmering med VBA". Her er god lærdom på dansk, og godt forklaret med en masse gode eksempler og småopgaver. Den bog er guld værd hvis VBA interesserer een, eller hvis man vil godt i gang.
God fornøjelse, og hvis jeg kunne hjælpe

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 21-04-10 13:36

Tak for svaret Asbjørn2. jeg vil kigge på den engang i fremtiden