/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Solvarme
Fra : taunusanden
Vist : 1083 gange
100 point
Dato : 26-01-10 20:41

Jeg har gennem en tid overvejet en forbedring af mit eksisterende varmeanlæg.
Da flere har nævnt solvarme som en mulighed søgte jeg lidt på nettet og faldt over www.varmtvandfrasolen.dk
Nogen der kender firmaet? Evt anbefalinger?

Som det er nu er der en kombi elvarmer til brugsvand, der kan køres over fyret i fyrings perioden.
Fyret er en ældre salamander kedel hvor jeg fyrer med fast brændsel, træ, affaldstræ og overvejer at kombinere med koks i den kolde tid, for at gøre det lidt nemmere.
Der er åben ekspansions beholder.
Forventer at beholde den ældre kedel i en del år, da jeg har forholdsvist nemt ved at få fat i træ.
Ved godt at der er mange der vil påstå at den ikke er effektiv og ikke er økonomisk med træ, men jeg bruger rent faktisk MINDRE træ end flere andre jeg kender, så vil være ked af at skifte den ud, da den så rigeligt kan varme mit gamle hus op.
Der er gulv varme i køkken og bad, men begge rum er under 10m2. Resten af huset er med radiatore. Huset er på 117m2 i grundplan og et mindre værelse i overetagen.
Når der fyres holder jeg kedel temperatur på 70 grader for at fyre bare nogenlunde rent. Det er også min fremløbs temperatur, da der hverken er akkumulering eller shunt på anlægget.

Regner med at solfanger kan monteres på taget, der har en hældning på 45 grader.
En akkumuleringstank og shunt ventil er vel en fordel at tilføje, og jeg vil vel også få stor glæde af akkumuleringen til både fyr og solfanger? Har en ide om at lave en 1200 liters tidligere olietank om til formålet, svejse et par forstærkninger i den og isolere den når den er stillet an.
Kan det passe at man kan korte ca. 3 måneder af fyringsperioden? Ved selvfølgelig godt der er forskel på folk, isolering af huset osv.

Jeg er åben for forslag, erfaringer osv

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-01-10 20:47

Jeg kan tilføje at du får 25% tilskud fra staten/energistyrelsen ved installation
af solvarme, de deres hjemmeside.
Min VVS mand informerede kort om dette.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-01-10 20:50

Jeg fik at vide man kun får tilskud hvis ens gamle kedel udskiftes af en vvs mand. Så skal jeg jo også investere i et nyt fyr.
Og.. Havde regnet med at installere anlægget selv, jeg er ikke den rigeste på jorden og håndværkere koster jo :-/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-01-10 21:04

en ny kedel koster nu heller ikke en herregård, og så får du en meget bedre økonomi med den. der findes vist ikke mere uøkonomisk kedel end en salamander.
og det er ikke kun brænde, du sparer. det er også tid. det er vel også noget værd.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-01-10 21:18

Hmm..
Citat
Forventer at beholde den ældre kedel i en del år, da jeg har forholdsvist nemt ved at få fat i træ.
Ved godt at der er mange der vil påstå at den ikke er effektiv og ikke er økonomisk med træ, men jeg bruger rent faktisk MINDRE træ end flere andre jeg kender, så vil være ked af at skifte den ud, da den så rigeligt kan varme mit gamle hus op.

Skifter ikke fyret. Bruger under 20 rummeter træ om året. Og, spørgsmålet drejer sig om at tilføje solvarme.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-01-10 22:39

Citat
Og, spørgsmålet drejer sig om at tilføje solvarme.

Ja det kan du godt.
Vi fik det lavet på landet og brugte udelukkende det til varmt vand om sommeren.
Selv på en frostdag med - 10 grader kunne det varme vandet op så 3 mennesker kunne bade.
Det er den bedste investering vi nogensinde har gjort.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-01-10 22:48

Hvor rådførte i jer / hvor blev anlægget købt? :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-01-10 23:07
Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-01-10 23:18

Undskyld, med det er et solcelle anlæg til at producere strøm?
Jeg er ude efter et anlæg til at varme hus og brugsvand op med

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-01-10 23:23

Citat
Undskyld, med det er et solcelle anlæg til at producere strøm?

forkert link...undskyld.
Finder det andet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-01-10 23:37

Ved det lyder sindsygt men nu kan jeg ikke finde det.

jeg HAR papierne på det . Finder dem i morgen og vender tilbage.

Jeg ved vi fik tilsendt en liste fra energistyrelsen på forhandlere og derfra henvendte vi os til firmaet.
Jeg lover jeg finder dem frem i morgen.

Du skal lige huske også at hvis du vil søge tilskud til anlæget skal du ha' lavet en energiundersøgelse af huset. De vil vide om der er økonomisk grundlag for at yde tilskud.
Det gav vi 1200 kr. for.

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-10 13:50

Jeg har et anlæg derhjemme købt netop hos varmtvandfrasolen (vvfs), I forbindelse med mit køb fik jeg god rådgivning af Niels, og det tæller rigtig meget for mig.

Det virker som om kvaliteten på det leverede er rigtig god, der er rigtig rigtg gode vejledninger til produkterne og montering.

De styringer han sælger (Technische Alternative) er fantastiske, hvis man gerne vil pille selv, men der er også "standard" programmer så man kan bruge uden at pille... Jeg har selv en datalogger på mit anlæg så jeg kan "se" hvad der sker...

med andre ord kan jeg varmt anbefale varmtvandfrasolen

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 27-01-10 14:33

Jeg fik at vide man kun får tilskud hvis ens gamle kedel udskiftes af en vvs mand

forkert

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-01-10 17:45

Glad for en anbefaling for varmtvandfrasolen
Så håber jeg han svarer på min mail.

@brorteil
Hvorledes?

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 30-01-10 09:59

Har ikke købt noget af Niels fra vvfs, men dea jeg lavede mit nuværende varme ankæg var jeg i kontakt med ham, og han virkede megte seriøs og hjælpsom, og ikke bare som en der skulle sælge noget!
Venlig Hilsen Bo Ø

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-10 18:58

Tak for svaret sybil3.
Jeg håber stadig at få svar på min mail, ellers må jeg jo prøve at ringe til ham.