/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED-skinner, belysning og dæmpning
Fra : Tobster
Vist : 2635 gange
100 point
Dato : 26-01-10 17:28

Nu er jeg jo ikke elektriker eller sagkyndig indenfor el, så jeg ahr brug for lidt hjælp.

Jeg skal have en LED-skinne, men har brug for 7 x
30 cm længde jf nedenstående:

Diodesæt med strømforyning:
http://scanlys.dk/product.asp?product=376

Men skal jeg så købe 3 sæt med strømforsyning, eller kan jeg købe LED-skinnerne enkeltvis?

Vil denne lysdæmper også virke sammen med sættet?
http://scanlys.dk/product.asp?product=526

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-10 18:06

Når du ikke er elektriker så skal du i princippet bruge det sæt som man køber i den specifikke sammensætning (tror det er rigtigt formuleret).
Når der i beskrivelsen står at en skinne bruger 3w kan du sætte 10 sæt til den lysdæmperen, hvis kølingen er optimal, firmaet anbefaler max. 24w altså 8 sæt á 3w.
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt så må du gerne gøre som du beskriver.
En 12Vdc transformator på 55mmA svarer ca. til 6,6w (Watt er lig med spænding x ampere, -ved ohmsk belastning glødelamper o.lign.)

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 18:09

ja der står at man kan koble op til 7 skinner til.

men mit sp, går på om jeg skal købe 3 af de sæt (med strømforsyning) for at få det hele til at virke sammen, eller om jeg kan købe enkelte skinenr og sætte til for at nå de 7 i antal.

Men hvilken skinne skal jeg vælge for at få samme glød, spænding osv?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-10 18:24

1) Undskyld, jeg kan ikke regne 12Vdc x 55mA er 0,66 w og ikke 6,6 w transformatoren kan trække 6w (12Vx500mA)
1 stang =55mA, 3 stænger =165mA altså 2 sæt stænger på en trafo.
Hvis du skal bruge et langt bånd, så køb det så undgår du samlinger, blot må effekten ikke overstige det som trafoen og dæmperen kan levere, et hvidt eller gult bånd er nok det mest behagelige at se på, ændrer også lidt karakter når det dæmpes. Ser ud til at du kan have op til 5m bånd på en 24w forsyning.

Håber jeg ramte rigtigt denne gang

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 18:31

det lyder godt, men hvilket produkt på denne hjemmeside skal jeg vælge for at få ca 2 mrt lys i en varm hvid/gul ?

Det skal sidde bag mit 50" TV.
I sider og top...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-10 18:44

Det lyder da lidt smart synes jeg, jeg ville måske købe 2 bånd (jeg skal jo heller ikke betale ) en kold hvid og en gul.
Citat
Du skal selv lodde ledninger på printet.
, kan/vil du lodde selv? Ellers er der kun den færdige model tilbage. Jeg vil anbefale dig at købe bånd, da de jo kan bøjer i de former fjernsynet har, blot husk at de bruger 4,8 w/m. (i min udregning 2x2mx4,8w=19,2w, altså ikke noget problem).

Håber det lykkes, kunne selv finde på et bruge idéen

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 18:53

Jeg ahr det fint med de færdige model.
Ville bare ønske at jeg kunne købe én færdig model, og så selk købe og "klikke" de 4 ekstra led-stænger på.

Ideen var noget i denne retning:

http://www.hifigalleri.dk/uploads_mar/45777.jpg

http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6820

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-10 19:05

Jeg synes det ser hammer godt ud. Men idéen med skinner kan jeg ikke lide, de er for stive, jeg tror du er nødt til at bruge bånd det skulle jo gerne være fordelt rigtigt, hvor bor du i landet? (send det som en personlig mail). Kender du ikke en som kan lodde? (jeg kan!)

Jeg sidder og får en idé om at hvis man brugte de tre grundfarver Rød, Grøn, Blå, så kunne man få et rent hvidt lys op bag fra TV'et! (hov nu glemte jeg lige hvem der betaler)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-01-10 19:23

Jeg har lige kigget lidt mere på målene af et 50" tv, du skal bruge 2 stk 30cm lister i siderne og 3 stk 30 cm i toppen, altså 7 i alt som du skrev. Jeg kan ikke se at der skulle være noget til hinder for at sætte det sammen, der er jo plads til tre stik i den medfølgende fordeler og du har tre serieforbindelser, altså skulle det være OK. 7 skinner bruger 7x55mA=385mA=4,62W, én transformer må belastes med 500mA/6w altså er der 'loft' nok også hvad dæmperen angår.

Så alt ialt er det vel OK med det du ønsker . . . nå men sikke en omvej for 'så lidt' - men jeg tænker altså ikke så hurtigt - og du slipper for at lodde

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 19:44

hehe. takker. ja jeg ved at det er ok med de 7, men det jeg søger er en hjemme side med gode priser der kan sælge mig et "plug 'n play" sæt bestående af f.eks.:

1 x strømforsyning med 3 LED-lister
http://scanlys.dk/product.asp?product=376

4 x LED-lister som matcher ovenstående i glød mv.
www.????.hvor?

1 x lysdæmper der virker sammen med sættet:
http://scanlys.dk/product.asp?product=526

Men det kan godt være jeg bare skal købe 3 sæt med "strømforsyning og 3 LED-lister"
http://scanlys.dk/product.asp?product=376
Så er der jo også lidt til overs til noget andet sjovt...

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-10 22:57

Jeg tro (ligesom præsterne ) at du skal købe tre komplette sæt, samt en lysdæmper, og sætte disse sammen til det du skal bruge, så har du to trafoer og 2 lister i overskud som du kan bruge bag fronthøjttalerne i dit surround anlæg.
Det er nok den nemmeste løsning . . . når du nu ikke vil lodde!

Du skal sikre dig at den belastning som lysdæmperen får, ca. 5w, ikke er under dæmperens minimumsbelastning, det burde stå på specifikationerne af dæmperen hvad en evt. minimumsbelastning er.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-01-10 04:36

Jeg har ledt efter lignende LED lys,. (12 volt),. som du søger,
og jævnligt set ’advarsler’ mod brug af lysdæmper i forb. med LED lys, !

det lys som du søger,.. (viser i dine link) er meget lig. dem der er ’fabriksmonteret’
på mange fladskærme,.. Philips mm.
de fås i mange farver / varianter + forskellige længder, og antal dioder,
du kan købe dem billigt,.. 10 – 30 kr. alt incl. også porto, via ebay. Leveringstid,.. ca. 8 dage,

de bruger stort set ingen strøm, og kan bruges med en simpel / billig omformer /trafo 220/12 v

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=+White+Flexible+LED+Bulb+12V&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_odkw=Car+White+Flexible+LED+Bulb+12V&_osacat=0

F.eks.
http://cgi.ebay.co.uk/Car-White-Flexible-48-LED-Bulb-Grill-Light-Strip-12V_W0QQitemZ270511760045QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item3efbc1e2ad

http://cgi.ebay.co.uk/Car-White-Flexible-72-LEDs-Bulb-Grill-Light-Strip-12V_W0QQitemZ160396071550QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item255859d27e

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 27-01-10 06:55

Tak for svaret olarsen.

Det lyder til at være den letteste løsning.
Mht. lysdæmperen skriver jeg en mail til indehaveren af hjemmesiden - forhåbentligt kan han svare på om det går at sætte den til eller ej.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-01-10 18:14

EA_HS, ved du hvad de advarsler om LED/lysdæmper går ud på?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-01-10 18:15

Tobster, tak for det, jeg håber så bare at bliver godt og opfylder dine forventninger - ellers ved du jo heldigvis ikke hvor jeg bor