/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tjekke for dubletter automatisk
Fra : Tobster
Vist : 2553 gange
100 point
Dato : 26-01-10 11:07

Jeg har et kundekartotek med e-mail-adresser i kolonne A.

I kolonne B vil jeg gerne have en kontrol-funktion, der tjekker e-mail-adressen i f.eks. A1.
Denne funktion skal tjekke om e-mail-adressen allerede findes, og hvis den gør skal der komme en bemærkning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-10 11:12

Hvis mailadr. er fuldstændig ens, lægger de sig vel lige under hinanden, så kan du da se det, lige så nemt, når du kikker listen igennem??

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 11:17

Det er en liste med ca 400 kunder. Adresserne er som udgangspunkt ikke sorteret alfabetisk.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 26-01-10 11:21

Hvilket format er dit kundekartotek i?
Altså, er det lavet eksempelvis i Excel?
Så kan det nemlig godt lade sige gøre.
Jeg tror hvis du trykker F1 og søger på "logiske funktioner". Så får du nogle gode eksempler. Har desværre kun open office på denne maskine.
Funktionen kan hedde sand - falsk eller HVIS - IKKE.
Eksempler
HVIS(A1=B1;"ens";"ikke ens") Hvis værdien i A1 er lig B1, vil værdien ens vises i den aktuelle celle; ellers vises teksten ikke ens.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 11:37

Jep - det er lavet i excel da der er bygget en masse andet på.

Den skal jo tjekke hele kolonne A (A:A) for om værdien i A1 er en dublet og derefter give et "svar i celle B1.

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-10 13:27

Man kan man bruge "betinget formatering" på kolonnen (Excel 2007).

I betinget formatering vælges "Ny regel" og herunder "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres".
Formlen skal så hedde
TÆL.HVIS(område;celle)>1 (område = kolonnen, fs $A3:$A403 ; celle = første celle)

Du kan så ændre baggrundsfarve, baggrundfarve og meget mere så de skiller sig ud.
Herefter kopiere du formatet ned over hele kolonnen; enten ved at bruge formatpensel eller indsæt speciel.

Ved godt det ikke helt er det du efterspørger men en mulighed for at finde dubletter.

/f.larsen

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 26-01-10 14:09

Tak for svaret f.larsen.

Kanon! - Den løsning er fint acceptabel :)

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 26-01-10 14:40

Selv tak - glad for at kunne hjælpe.