/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er du tilhænger af kommunalreformen?
Fra : KMH1990
Vist : 379 gange
37 point
Dato : 25-01-10 20:30

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 47 point
Dato : 25-01-10 20:43

Lad os prøve at skille det ad:

1: Kommunerne er blevet større. Det er mest gjort af effektivitetshensyn, "man" mente at man kunne spare derved og det skulle være lettere at privatisere når kommunerne var større. Hvis det har været en fordel, mangler vi stadig at se beviset herpå. Det betyder også at der er blevet længere fra borger til politiker, det betyder f.eks. at det er lettere at lukke skoler.

2: Man har afskaffet amterne, og lavet nogle administrative enheder kaldet Regioner. Regionerne har ingen reel magt eller indflydelse, det er ren administration af folketingsflertallets politik. Jeg kan ikke rigtig se at regionerne, med den nuværende udformning, har nogen værdi, og man burde afskaffe dem.

3: Regeringen (VKO) går ind for massive nedskæringer i den offentlige sektor, herunder afskaffelse af det offentlige sundhedvæsen. Disse nedskæringer er det i høj grad kommunerne og regionerne der får skylden for. Det har på sin vis ikke noget med kommunalreformen at gøre, det er mere et udtryk for at VKO hellere vil have skattelettelser til de rige, end en fornuftig offentlig service.

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 25-01-10 20:43

"Endelig viser analysen, at udgiftsforskellene mellem kommunerne under alle omstændigheder er så små, at effektiviserings-gevinsten - selv under de mest heroiske antagelser - ville være så beskeden, at dette ikke ville kunne begrunde en kommunesammenlægning."

Kilde: http://www.eco.dk/artikler/kommunale_stordriftsfordele.pdf

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 25-01-10 20:46

Jeg er fuldstændig enig, BertelBrander.

Det undrer mig bare, at De Radikale, der ellers plejer at være ansvarlige, stemte for kommunalreformen:

2005-06, L 137, Forslag til lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder
http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20051/lovforslag/L137/index.htm
Lovforslaget vedtaget med 68 stemmer (V, DF, KF og RV) mod 40 (S, SF og EL).

Godkendelse af svar
Fra : KMH1990

Dato : 25-01-10 21:01

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-01-10 21:42

det var nu ikke længe den polemik fik lov at køre