/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
netværksharddisk på trådløst netværk
Fra : anders_bak
Vist : 1988 gange
100 point
Dato : 24-01-10 21:03

Hej med jer derude

Jeg har et trådløst netværk herhjemme, og har for længe siden købt en harddisk der kan kobles på netværket, og tilgås fra de pcér der er på netværket, denne funger imidlertid ikke særlig godt, og jeg vil derfor udskifte mit udstyr.

Jeg har et krav, jeg har en laptop med windows xp pro, og er fra mit arbejde vant til at kunne gøre mapper fra netværket tilgængelige offline, dette skal jeg også kunne gøre på mit hjemmenatværk (dog ikke de samme mapper)

man kan jo få et hav af netværksharddiske, men hvad skal man vælge...............

jeg har kigget på en løsning der kunne være et billigt alternativ. denne router har en usb tilslutning http://www.freshtechsolutions.com/product_NG-WNB2100-100UKS/Netgear_WirelessN_Router_and_USB_Adaptor_Kit.htm
og jeg overvejde derfor om man bare kunne smide en alm. ekstern harddisk på den. ud fra det jeg har kunnet læse mig til fungerer USB porten "bare" som en "forlænger" af computerens USB port, og spørgsmålet er derfor hvorvidt den vil blive registreret som et netværksdrev, eller bare som et usb drev, og om funktionen med at gøre drevet tilgængeligt offline vil virke.

Nogen ideer eller kommentarer ????????

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-01-10 21:51

hej Anders
ja alting kan jo gøres på 1000 måder.
umiddelbart vil jeg ikke svare for om din løsning kan dele en tilsluttet disk. men det tror jeg.
Selv bruger jeg denne her: http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?DriveID=735
men den har i den udgave ikke ikke trådløs interface.
Det er altid godt at få tingene til at virke med kabler imellem først. det er sometider ikke så let enda.
Hvis man vil gå trådløs laver man jo et lag oven på som også er svært at håndtere (sikkerheds koder). Det er som regel der dem med mindst netværks viden starter og så går det galt.
Det næste er at det er altid bedst at starte med alle firewalls slået fra. Det er i sig selv svært et få disk oplysningerne igennem firewallen i den enkelte PC. Det kræver god viden. Windows er jo ikke meget for at fortælle hvad man skal gøre. trykker man på hjælp kan man læse sig til døde, uden at blive klogere. Sæt først 2 PCer til din switch, med kabel og så få dem til at dele diske og printere. Så har du en ide om hvad du er oppe imod.
Spørg videre og fortæl hvad du oplever og vi skal hjælpe dig, vi ser mange spørgsmål formuleret så overfladisk at man ikke kan se hvad er det manden vil opnå. Det er for nemt bare at købe noget nyt der heller ikke virker.
hilsen steen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-01-10 21:59

Hvis dit netværksdrev er med et RJ45 netstik tilslutning, så skal du nok helst give den et drevbogstav et stykke oppe i alfabetet. (mit drev har betegnelsen Q)
Drevet er kun tilgængelig, når der er forbindelse via dit netværk og at drevet er tændt.

Når du skriver at det skal kunne tilgås off-line, så kan det kun være, når din netforbindelse ud af huset er off-line. De trådløse PC'er skal kunne tilgå drevet i on-line, og/eller med kabel.

Hver maskine skal så have oprettet en forbindelse til et netværksdrev. Hvis drevet er slukket, kan der komme en meddelelse om der skal kunne oprettes en forbindelse næste gang. Det skal man svare JA til, ellers skal man i så tilfælde hen og oprette forbindelsen igen næste gang man skal bruge data fra drevet. Dette fænomen er især udtalt hos mig, fra den maskine der køre nostalgisk WIN 98, men ikke XP, VISTA eller WIN 7.

Hvis du skal kunne bruge data fra drevet i total off-line, så skal der overføres kopi af data, til den aktuelle maskine.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 25-01-10 18:43

Tak for svarene, men jeg kan se at jeg vist ikke har fået formuleret mig helt klart.

Det system jeg har nu fungerer på sin vis fint, problemet er at det er ustabilt, men det er komponenterne der er problemet, og ikke systemet som sådan.

Det jeg har nu er en alm. Trådløs router, hvortil der via netværksstik er knyttet en net-værksharddisk. Det trådløse netværk er sikret (krypteret), og vi har i husstanden to laptops, og en stationær pc der alle har adgang til netværket (laptops trådløst, stationær via kabel).

Problemet er at routeren jævnligt går i udu og skal resettes, og det samme sker for harddisken, der nogle gange kræver password og andre gange ikke, samt skal resettes en tre gange før den er oppe igen når den går kold (og så reagerer den ufatteligt langsomt). Det er imidlertid fejl der forekommer uanset om komponenterne kører sammensat, eller hver for sig, og jeg tror derfor at det er selve komponenterne der er problemet (de har også nogle år på bagen).

På baggrund af ovenstående har jeg valgt at jeg vil udskifte komponenterne, men for at gø-re det så driftsikkert (og billigt) som muligt ville jeg foretrække at bruge så få komponenter som muligt. Derfor overvejede jeg routeren med indbygget USB funktion, da styringen af netværksharddisken så ville være en del af routeren, og ikke indbygget i ”kassen” til hard-disken, hvilket jo burde sikre at router og harddisk fungerede problemfrit sammen.

Det bringer mig så til spørgsmålet om hvordan en harddisk knyttet til routeren via USB porten vil fremstå for en laptop der er i trådløs forbindelse med netværket, vil den fremstå som et netværksdrev, eller fungerer USB porten som en ”forlænger” af laptoppens USB port, så disken fremstår som et USB drev.

Og hvorfor er det så vigtigt ?. det er det på grund af muligheden for at tilgå filerne offline.

Windows XP Pro har en funktion der kan gøre mapper på et netværksdrev tilgængelige offline. (det er ganske simpelt. Højreklik på en netværksmappe, og du kan sætte flueben i ”gør tilgængelig offline”). Når man gør dette gemmes der en kopi af mappen på c drevet, og mappen vil fremstå som om du er online selvom du ikke har kontakt til netværket (så arbejder du bare på kopien på c drevet uden at mærke det). Når du så igen kommer på netværket opdateres netværksmappen ud fra den på c drevet.

Dvs. at jeg kan have min dokumentmappe (med f.eks. familiebillederne) liggende på net-værksdrevet hvor den er tilgængelig fra alle computerne, men jeg kan stadig have adgang til alle filerne fra den laptop jeg f.eks. har med på ferie (der arbejdes der bare på c drevet). Endvidere kan jeg så f.eks. under ferien tømme mit kamera på laptoppen og gemme billederne i min dokumentmappe som om jeg var logget på netværket, og når jeg så kommer hjem bliver den ”rigtige” netværksmappen automatisk opdateret, og der er adgang til feriebillederne fra alle computerne på netværket.

Problemet er så at denne windows funktion kun virker på et netværksdrev, og ikke på et USB drev, og det er derfor vigtigt om harddisken der er koblet på netværket fremstår som et netværksdrev eller et USB drev.

Så det jeg spørger om er egentlig hvorvidt den router jeg har linket til i det oprindelige indlæg sammen med en USB disk er anvendelig til det brug jeg har beskrevet i dette indlæg, eller om der er nogen der har andre løsninger der er bedre end en netværksharddisk koblet til en trådløs router, og kan fungere på samme måde.

Håber det forklarer mit spørgsmål lidt tydeligere (-;

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 27-01-10 09:43

hej Anders
jeg synes ikke selv på Netgears hjemmeside forklarer man andet end en form for forlænger for usb.
jeg har længe dyrket dette emne, så her er lidt erfaringer!!
1 købte en disk med direkte eternet tilslutning Fujitzi.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 27-01-10 10:15

nå hvad skete her ???
videre disken havde en indbygget samba linux server. Efter 1 uge kørte den ikke længere stabilt. hvis du slukkede en times tid kunne denkøre igen en halvdag. Da jeg ville bytte den kunne man ikke skaffe en ny og jeg fik pengene tilbage. Må mene at at fabrikanten har fundet ud af at den var ustabil og trukket dem tilbage.
2 købte så en sort firkantet mener den hed smartbox.
Denne havde indbygget server som den anden og desuden HDMI interface til fjernsynet. efter 3 dage blev ven sværere og sværere at få fat i og måtte resettes igen og igen. igen hvis den blev slukket en dags tid kørte den igen en times tid. Det var svært at overbevise den dygtige unge mand i Bilka om at det ikke var mig der bar mig forkert ad. Men han fik den et par dageog var overbevist, og jeg fik en ny. Efter en uges tid gjorde den det samme, den tredie var knust da jeg pakkede den ud af kassen men kunne køre men kun de samme 3 dage. Så nu gad jeg ikke være afprøver for dem mere. og bad dem om ikke at sælge dem mere, men det gjorde de da nogle måneder.
3 den jeg har nu som du fik et link til.
http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?DriveID=735
Denne kører nu på 3 måned , men jeg slukker den, og tænder den jo med fjernbetjeningen når jeg vil se billeder eller spille musik, eller hvis jeg vil arbejde med disken fra et andet sted. Jeg tror den idag er kommet med en antenne og med en indbygget disk.
Jeg brugte også tidligere en baerbar med vista og HDMI interface til dette, den kunne lave den opdatering som du snakker om, men jeg havde svært ved st styre hvad og hvornår. Inden den var klar og havde styr på diske og wistas medie player gik der et kvarter. Det var ellers en super hurtig dual et eller andet.
Håber dukan bruge dette til noget
hilsen Steen