/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Giftes??
Fra : vonmissy
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 24-01-10 16:06

Hej allesammen

Er der noget med at der er penge at sparre i skat ved at være gift??

Vi ejer hus sammen, har det noget at sige?

Eller er det i forhold til fradrag?

Glæder mig til at høre nogle gode svar på dette

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-01-10 16:15

Hvis I begge to arbejder og dermed udnytter de individuelle bundfradrag, så er der ingen forskel.

Hvis I har børn, og den ene afjer dør, så har det betydning rent arvemæssigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-10 16:19

Det betyder også noget arvemæssigt hvis i ikke har børn

Der tilfalder arven den nærmeste familie og ikke kæresten - med mindre der er skrevet testamente

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-01-10 16:48

Hvis den ene part ikke selv kan udnytte sine fradrag, er der en fordel ved at være gift, da det fradrag ægtefællen ikke selv kan udnytte bliver overført til den anden ægtefællen.

Det har ingen betydning med hensyn til huset. Den ene part kan alligevel ikke sælge huset uden begge parter skriver under.

hawaii7

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 25-01-10 23:06

Hej. Det kan også betyde noget hvis den ene f. eks bliver arbejdsløs og ikke kan udnytte fradraget ordentligt, så mener jeg hvis man er gift,at man kan kan "flytte" sin andel af fradragt til sin ægtefælle.
Dette kan jo checkes via skattevæsenet.
Mvh ilgp