/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Beregning af bjælke
Fra : Dieter
Vist : 4161 gange
100 point
Dato : 24-01-10 13:29

Grundet snebelastning brast en bjælke i vores overdækket terrasse.

Er der nogen, der vil og kan beregne denne bjælke.
Jeg skal dokumentere over for forsikringsselskabet, at den ikke var underdimensioneret.

Længde = 4, 8 m
Materiale: fyrretrå
Hvor stor skal bjælken være ?

Husk snebelastning !

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-10 13:31

Citat
Jeg skal dokumentere over for forsikringsselskabet, at den ikke var underdimensioneret.

Du måler den da bare

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 13:33

Vi har en bil. Hvor hurtigt kan den køre? Det er solskin!

Nogenlunde så mange oplysninger har du givet, til ham der skal beregne det!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-01-10 13:41

Det skal bare være en standard 40x40 bjælke, så kan den snildt holde.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-01-10 14:10

med et spænd på 4,8 m skal der en rimelig stor dimension til for at holde. jeg kan ikke beregne den for dig, men normalt bruger man en 90 x 300 mm limtræ til den slags.

tømreren

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-01-10 14:17

Det kan du ike få et svar på ud fra de oplysninger.
Der er forskel på om du har en bjælke for hver 20 cm eller for hver 1 meter.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-10 14:18

Med mindre man forsøger at "snyde" forsikringen er det vel målene på den knækkede bjælke der skal måles... (og ikke hvad den "burde" have været)

Citat
Jeg skal dokumentere over for forsikringsselskabet, at den ikke var underdimensioneret.

Vrøvl - det skal de nok fortælle dig....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 14:28

Næh forsikringen får foretaget en statisk beregning af udefra kommende statiker, hvis der er mistanke om en konstruktion "der er sjusset" for lille. Altså noget GDS uden dokumentation.

Så er det fra før BR08 kan jeg ikke huske hvad dokumentationskravene var, men det kan uden tvivl findes i de ældre reglementer. Og bygningsdelen er omfattet af reglementet på det tidspunkt det blev opført, og hvor byggetilladelsen (eller anmeldelsen, hvis ikke det har fordret byggetilladelse) blev givet.

En statiker kan regne og rådgive dig. Men det koster nok lidt. Forsikringen vil grine deres røv i laser, hvis du tager et svar fra www.kandu.dk og anvender dette som dokumentation for noget som helst.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-10 15:06

Dimensioneringn af bjælken kommer an på lasten og dens fordeling . Her indgår også tagets form.
Mange tror at snelast altid er 720 N/m2, men det kan være mere hvor tagets form kan give snedriver.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-10 15:11
Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 24-01-10 15:49

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-01-10 16:13

Selvtak