/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kunstig vandløb i haven/pumpe til dette.~
Fra : Odense
Vist : 8070 gange
50 point
Dato : 27-04-03 10:36

Hej!
Nogen er ved hvordan man laver et kunstig lille vandløb, som ser ægte ud Min grund er 1700m2 og falder med ca. 2.2meter fra vejen til enden (ca 55meter på den led hvor vandløbet skulle løbe) For enden af grunde 30meter væk er der en lille mose. dog ikke på min grund. så det kunne jo næsten se naturlige at den lille vandløb gik i den retning... Nogen der ved om man kan få en billige drift pumpe der kunne få det til at cirkuler det hele rundt, altså pumpe vandet tilbage... Hvor meget kan det koste i EL ? Hvis nogen her en net side om dette, så skrive gerne

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 12:08

http://www.gardena.dk/skolan/lektion6.htm
... mellem bassinerne med en pumpe som pumper vand op ... skråning i haven. I sådanne tilfælde passe det måske at placere bassinet netop der og at bygge en lille bæk op. ...
www.gardena.dk/skolan/lektion6.htm

Find svaret her
... ”Vand i haven – Tips og fakta ” står dette godt beskrevet. Vandpumpe – Hvor kraftig skal min pumpe være? ... strømmende vandløb eller bæk ikke kan udvikle ...
www.sitecenter.dk/benn_jette/oftestilledesprgsml

Byg en bæk!

Dette her er sjovt. Du har måske en naturlig høj eller skråning i haven. I sådanne tilfælde passe det måske at placere bassinet netop der og at bygge en lille bæk op. Jorden der bliver til overs når du anlægger bassinet kan evt. bruges hertil! Bækken tilføres med vand som kontinuerlig pumpes op fra bassinet. I bækken og de små vandfald iltes vandet.
Slangen fra pumpen til bækkens ”kilde” skjuler du under jorden. Bækken må gerne have nogle afsatser, søer, hvor vandet bliver stående selv om du lukker for pumpen. Afslut gerne med et lille vandfald ned i bassinet.
Begynd med at forme bækken og de små søer. Skær bassinfolie til så den dækker et område på ca. 20 cm udenfor selve vandløbet. Læg grus og sten i bunden for at skjule folien og dæk kanterne med græstotter, sten og andet naturmateriale. Du kan også bruge færdige naturtro bæksegment som findes i GARDENAs sortimentet.

God fornøjelse...det er skønt med vand i haven!
Christina

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 27-04-03 12:11

Hvis du køber en Dykpumpe i dit lokale byggemarked kan du pumpe vandet op fra mosen.. en sådan pumpe koster typisk 200kr... hvis du lader pumpen kører døgnet rundt bliver det dyrt, brug den kun i dagtimer... tag ud på i et havecenter de kan råde og vejlede dig...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 12:27

Øh...dette kunne jeg så ikke kopiere direkte men det er altså en oversigt over hvad det koster at have pumpen i gang! Fundet på. http://www.koien.dk/get_el_priser.asp

hvor der er alt muligt om vand i haven!

Planter
Pumper, Teknik & Filter mm.
Fisk
Bøger
Vandforbedringsmidler
Foder
Folie
Dekoration
Diverse
Søgning

UV & Ozon info
Et par gode råd
Lidt om Koikarpen
Udregn besparelser på ny pumpe
Sidste nyt fra koien

Normalt køre en pumpe til filter fra
april/maj til slutning af august/september

Watt forbrug 2 5 10 15 20 25 30 40 50 60 75 100 150 200 250 300 350 400 450 500 600 700 800 900 1000 1500 2000 3000 4000 5000
Ialt kr. pr år

Pris pr. Kw Kr0.03 Kr0.035 Kr0.04 Kr0.045 Kr0.05 Kr0.055 Kr0.06 Kr0.065 Kr0.07 Kr0.075 Kr0.08 Kr0.085 Kr0.09 Kr0.095 Kr0.10 Kr0.15 Kr0.20 Kr0.25 Kr0.30 Kr0.35 Kr0.40 Kr0.50 Kr0.60 Kr0.80 Kr1.00 Kr1.25 Kr1.30 Kr1.46 Kr1.50 Kr2.00 Kr2.50

Antal timer pr. dag 1 2 3 4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24

Antal dage pr. måned 1 2 3 4 5 10 15 20 21 25 26 30 31

Antal måneder pr. år
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

I alt ca. 6-7 måneder af 24 timer

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 27-04-03 12:37

tak! for de gode link Det er ikke så vild det koster i EL kan jeg regne ud så ! det er fint

jeg kunne godt tænke mig nogen fler fotos af kunstig bæk anlæg, der kunne give lidt gode ideer...

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-03 12:42

WEBSIDER - OM
I Haven - Links
... alt til vand i haven ... Her findes alt til vand i haven ... Vand i haven. Vand og fisk i haven. Kanlir - Havesiden. Kanlir er en haveside med billeder og artikler ...
www.ihaven.dk/links.asp

Birgitte Krag Hansen
... arbejdet med i denne vinter, nålede figurer og billeder - hule dyr og bløde ... været i nærheden af vand. Foto: Anne Marie Krag Hansen. På opdagelse i haven. Nålet figur. Foto: ...
www.feltmaking.dk/danish/billeder08.php

Links til verden
... om alt som har med vand i haven at gøre. ... af blomsten fuchsia. Billeder fra haven. Fuchsia-animationer Orkide-billeder ... til havebasin ejer. En masse foto er også blevet tilføjet. ...
www.gartneriet.dk/links/gruppe_1/start_20/oprettet

Links til verden
... denne side ses billeder fra haven samt foto & plantelister fra vores Hemerocallis ... årets gang i haven. Vi har også noget om: stenkunst, vand i haven, awards, uddeling af awards ...
www.gartneriet.dk/links/gruppe_0/start_0/oprettet

PeakCounter kategori: Hobby+og+Fritid>Hus+og+Have
Dansk besøgstæller med mulighed for avanceret statistik. ... billeder og artikler om haven og dens planter. Husk at se vores havekalender med årets gang i haven. Stenkunst. Vand ... masser af digitale foto\'s af haven, dammen, insekter, vores ...
www.peak.dk/cgi-bin/peakcounter/toplist.cgi?id=1962

her er masser af billeder..søg evt selv på "vand i haven billeder fotos"

Christina

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 27-04-03 13:03

1000 Tak Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 27-04-03 13:05

Hvis du er tilfreds med mine svar, så tryk på "accepter som svar" over det svar, der tiltaler dig mest!!!

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 27-04-03 17:52

Tak for svaret skingur.

Kommentar
Fra : alke

Dato : 01-09-03 13:27

Pumpe til 12V.
Jeg kunne tænke mig et lille vandløb i forbindelse med en dam. Jeg har solceller, der giver 12V. Derfor har jeg brug for en vandpumpe til 12V. Er der nogen, der ved hvor man kan købe den?
Hej fra Alke

Kommentar
Fra : alke

Dato : 01-09-03 13:27

Pumpe til 12V.
Jeg kunne tænke mig et lille vandløb i forbindelse med en dam. Jeg har solceller, der giver 12V. Derfor har jeg brug for en vandpumpe til 12V. Er der nogen, der ved hvor man kan købe den?
Hej fra Alke

Kommentar
Fra : alke

Dato : 01-09-03 13:28

Pumpe til 12V.
Jeg kunne tænke mig et lille vandløb i forbindelse med en dam. Jeg har solceller, der giver 12V. Derfor har jeg brug for en vandpumpe til 12V. Er der nogen, der ved hvor man kan købe den?
Hej fra Alke

Kommentar
Fra : alke

Dato : 01-09-03 13:28

Pumpe til 12V.
Jeg kunne tænke mig et lille vandløb i forbindelse med en dam. Jeg har solceller, der giver 12V. Derfor har jeg brug for en vandpumpe til 12V. Er der nogen, der ved hvor man kan købe den?
Hej fra Alke