/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Børneguitar
Fra : kj
Vist : 6958 gange
100 point
Dato : 24-01-10 11:19

Skal en børneguitar stemmes anderledes end en alm guitar. Jeg har sat nye strenge på mit barnebarns guitar, i stedet for de skodstrenge den var udstyret med. Den føste A streng jeg stemte(efter tuner), sprang inden jeg nåede de 440Hz, den næste lykkedes, men da jeg havde stemt G strengen sprang den medens jeg et øjeblik var væk fra guitaren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 11:23

Det kommer an på hvilket.

Guitarlele'n fra Yamaha stemmes normalt

A D G C E A

Men ellers kommer det an på strenge og "hvordan børne-guitar".

Hvis det er en 3/4 enten el eller spansk, skal de stemmes i en ganske almindelig spansk stemning.

Umiddelbart gætter jeg på du har været på vej til at stemme den en oktav over spansk stemning.

Brug ørerne og gem tuneren til finstemning.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-01-10 11:36

Jeg mente at den skulle stemme EADGBE, det stå her i guitarskolen.
http://www.guitaren.dk/artikel.asp?kID=4&skID=25&id=128

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 12:29

Hvis det er en 3/4 ja

Hvis den er halv så er A D G C E A ofte set, altså 2 1/2 tone højere.

Normalt vil en børneguitar blive væsentlig for løs i strengene ved spansk stemning EADGBE, idet strengene er noget kortere end en fuld scale.

Hvilken guitar taler vi om? 3/4 ? 1/2 ? Guitarlele? eller hvad?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-01-10 14:44

Det er en yderst pæn guitar, formentlig købt i BR legetøj, om det er trekvart eller halv ved jeg ikke, men den måler 50cm. fra hals til stol, gribebrædt øverst ved hals 4 cm., og fra1. bånd til stol 46,5cm. Og jeg ved at hvis jeg stemmer den som beskrevet i det indsatte link, så springer strengene.
Jeg bruger en Chromaisk tuner der er indstillet til 4 Oktav(klaver) A= 440hz

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-01-10 14:47

Jeg er ikke så meget til guitarer, men mest til keybord, klaver og Cornet/Trompet

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-10 14:59

Hvis du bruger tuneren, må du vel kunne høre om du er på vej til + 1 oktav (det tror jeg). Tuneren kan ikke se forskel.

Umiddelbart lyder størrelsen som tæt på Yamaha's Guitarlele. Dvs. 2 1/2 tone over normal stemning.
Altså anbefalet A(440) D G C E A.

Stem op mod en almindelig guitar, så du ikke overstemmer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-01-10 15:02

http://guitar.eskildsen.dk/shop/klassisk-spanske-guitarer/yamaha/gl1-mini.html

Ny og væsentlig bedre end legetøjet fra BR. Er faktisk spilbar for en voksen, og ikke så dum endda. Godt begynderinstrument for de små fingre.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 24-01-10 15:32

Tak for svaret 3773. Jeg kan ikke umiddelbart høre det (se det) på tuneren, det er en ret dyr tuner med oktavomskifter, som jeg tidligere har købt for at træne min ambrochure og blæse rent(cornet)

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-01-10 12:35

3773 når du skriver: A(440) D G C E A. så går jeg ud fra at det er den tyndeste streng der skal være A=440hz(kammertonen i 4. oktav på klaveret) det andet A må jo så være i 3. oktav.

Hvilke strenge vil du iøvrigt anbefale til sådan en guitar.